بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

در این کنفرانس معاون پژوهش حوزه و مدیران کل امور پژوهشی و مطالعات پژوهشی این معاونت ضمن تشریح و تبیین دستاوردها و برنامه‌های معاونت پژوهش، به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های خبری پاسخ گفتند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با تأکید بر اهمیت مدیریت و برنامه‌ریزی پژوهشی متناسب با نیازهای جامعه، به مأموریت و وظایف معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه به عنوان ستاد ملی راهبری پژوهش‌های دینی اشاره کرد و افزود: تدوین نقشه جامع راه تولید دانش دینی مهمترین اولویت برنامه‌های معاونت پژوهش است که دارای سه ویژگی است؛ اول: روشن شدن مسیر و جهت تولید دانش دینی براساس نیازسنجی، دوم: دارا بودن سرعت لازم و تولید به هنگام دانش دینی براساس آینده‌نگری و آینده‌نگاری، سوم: برخورداری از کیفیت و کمیت متناسب شامل توسعه علم و استانداردسازی پژوهشی.
حجت الاسلام والمسلمین عماد از برگزاری همایش کتاب سال حوزه، شناسایی و حمایت از پژوهشگران حوزوی در راستای تربیت نیروی انسانی و ارتقاء سطح کیفی نیروهای فعال، تأسیس و راه‌اندازی انجمن‌های علمی، تقویت و توسعه پژوهش در سطوح تحصیلی مختلف حوزه و راه‌اندازی معاونت‌های پژوهشی در مدارس علمیه، برگزاری جشنواره علامه حلی(ره) شناسایی و ساماندهی واحدهای پژوهشی و مراکز پژوهشی، اعتباربخشی پژوهشی، سازماندهی و غنی‌سازی کتابخانه‌های مدارس و حوزه‌های علمیه، مطالعات راهبردی، ساماندهی نشریات و محصولات علمی حوزه و همچنین ارتباطات و همکاری‌های علمی، به عنوان مهم‌ترین محورهای عملکرد این معاونت یاد کرد.
کنفرانس خبری معاونت پژوهش حوزه با سخنان مدیر کل مطالعات پژوهشی ادامه یافت حجت الاسلام والمسلمین ساجدی با تشریح و تبیین جایگاه، مأموریت، وظایف، عملکرد و برنامه‌های این اداره کل، نقش پشتیبانی علمی و تأمین نرم‌افزارها و مباحث کارشناسی آن را در راستای مأموریت کلان معاونت پژوهش حوزه را برشمرد و حوزه‌های مطالعاتی این مدیریت شامل نیازسنجی پژوهشی، استانداردسازی پژوهشی، توسعه علوم و وظایف هر یک از ادارات مرتبط با آنان را تبیین نمود.
وی فعالیت‌ها و طرح های مدیریت مطالعات را فعالیت‌هایی نو وجدید در نوع خود در نظام علمی کشور دانست و از تأسیس کتابخانه‌ تخصصی پژوهشی، برگزاری کارگاه نیازسنجی پژوهشی، تدوین سند اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌های علمی اجرایی کشور در قالب کتاب، دستیابی به تعاریف بنیادی در زمینه توسعه علوم اسلامی، و تدوین سند توسعه هر یک از علوم رایج حوزه، به عنوان مهمترین دستاوردهای این مدیریت نام برد. وی افزود: برای نخستین بار در سطح ملی، تعریف و مصادیق پژوهش در قالب سندی تدوین گردید که به زودی منتشر خواهد شد.
وی همچنین از تدوین تعریف علم و تهیه اولویت‌های پژوهشی در زمینه موضوعات فقهی برای پایان‌نامه‌های حوزوی و تدوین مدل بومی نیازسنجی پژوهشی به عنوان دیگر فعالیت‌های مدیریت مطالعات پژوهشی نام برد.
نشست خبری معاونت کار خود را با گزارش مدیر کل امور پژوهش ادامه داد، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ضمن تشریح ساختار، وظایف، عملکرد و برنامه‌های این اداره کل اظهار داشت: اداره کل امور پژوهشی در زمینه امور پژوهشگران؛ به ساماندهی، پشتیبانی، شناسایی و اطلاع‌رسانی نسبت به آنان پرداخته و نسبت به ارتقاء سطح علمی آنان اهتمام دارد.در زمینه مراکز پژوهشی نیز یکی از فعالیت‌ها، ایجاد همسویی و هماهنگی میان مراکز پژوهشی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و جلوگیری از کارهای موازی و مکرر در عرصه پژوهشی است که در همین راستا در صدد تشکیل مجمع هماهنگ مراکز پژوهشی حوزه هستیم.
وی از شناسایی و ساماندهی نشریات علمی و تلاش برای ارتقای وضعیت آنان، همچنین ساماندهی کتاب و پایان نامه‌های سطح 4 حوزه، برگزاری همایش کتاب سال، اهتمام نسبت به کرسی‌های نظریه پردازی و استفاده  علمی از دروس خارج حوزه و نشست‌های علمی، به عنوان دیگر محورهای فعالیت این اداره کل یاد کرد.
مدیر کل امور پژوهشی همچنین تلاش برای توسعه پژوهش در سطوح تحصیلی مقدماتی و مدارس علمیه و همچنین فرهنگ‌سازی و ترویج پژوهش، شناسایی استعدادهای برتر، تربیت نیروهای متخصص برای آموزش پژوهش و تأسیس معاونت‌های پژوهشی در مدارس علمیه و برگزاری جشنواره آثار علمی برتر طلاب را در این راستا ارزیابی نمود.
درادامه این كنفرانس، مسؤولين معاونت پژوهش به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *