بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

معاونت پژوهش حوزه علميه اصفهان از بدو تأسيس تا كنون فعاليت‌ها و دستاوردهايي را به ثبت رسانده و در جهت تقويت و توسعه پژوهش در سطوح مختلف تحصيلي حوزه‌هاي علميه اين استان برنامه‌هايي را نيز در  دستور كار خود دارد. در بخش اول گفتگوي روابط عمومي معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه با حجت الاسلام والمسلمين خطّاط معاون پژوهش حوزه علميه اين استان برخي از مهمترين موارد فوق تبيين و تشريح گرديده كه تقديم مي‌گردد:
حجت الاسلام والمسلمين خطاط:
تحقيقات علمي طلاب
در حال حاضرتحقيقات پاياني براي طلاب پايه‌هاي 3 و 6 و 8 و 10 تحصيلي در سطح مدارس علميه استان اصفهان ، الزامي است.اين برنامه از دو سال پيش شروع شد و در سال اول در پايه‌هاي 3 و 6، 450 عنوان مقاله جمع‌آوري شد، در سال دوم، پايه 8 تحصيلي نيز اضافه شد و طبق برآوردي كه ما داريم در سه پايه 3 و 6 و 8 بايد حدود 900 مقاله در سال جاري به ما برسد كه در حال حاضر هنوز زمان فراخوان به اتمام نرسيده است.براي اين تحقيقات، آئين‌نامه و ويژگيهاي شكلي و محتوايي كه بايد در هر مقاله باشد ، تدوين شده است.مثلاً براي طلاب پايه 3، مقاله علمي ـ مروري و براي پايه‌هاي 6 و 8 علمي ترويجي است.
در پايه 1 تا 8 برنامه آموزش پژوهش را داريم و به شكلي تنظيم شده كه از نظر تراكم و زمان ، منافاتي با امر تحصيل و دروس آموزشي نداشته باشد كه اين برنامه در طول سال 24  جلسه براي طلاب برگزار مي‌شود.
ما حدود 200 نفر استاد راهنما را در تخصص‌هاي مختلف شناسايي و به طلاب معرفي كرده‌ايم كه انتخاب كنند، در نهايت هم ا ستاد راهنما بايد صلاحيت مقاله را تاييد نمايد. البته براي پايه3 استادراهنما الزامي نيست اما براي پايه‌هاي 6 و 8 الزامي است.  ارزيابي مقالات طلاب پايه 3 در خود مدارس مربوطه انجام مي‌شود ، مقالات پايه 6 در معاونت پژوهش ارزيابي مي‌شود و مقالات پايه 8 به صورت جلسات دفاع است كه در 6 مدرسه برخي جلسات دفاع برگزار شده است.
در زمينه تدوين مقالات ، براي امسال طرحي داريم كه بر اساس آن ، موضوعاتي را شناسايي و ريز كرده‌ايم،  مثلاً در مسأله حجاب، 40 موضوع را آورديم كه هر يك از طلاب در اين موضوعات مقاله بنويسند و در پايان اين مقالات را به صورت يك مجموعه ارائه مي‌كنيم.
در زمينه مربي روش تحقيق نيز براي 50 نفر دوره گذاشتيم و براي ارزيابي مقالات، 30 نفر نيرو تربيت كرده‌ايم و از اساتيد قم و اصفهان جهت ايجاد يك سبك و استاندارد واحد براي ارزيابي مقالات استفاده كرده‌ايم.
معاونت‌هاي پژوهش مدارس علميه اصفهان
از مجموع 35 مدرسه علميه، 23 مدرسه مسئول پژوهش دارند و برنامه‌هايي كه عرض شد را در زمينه مقالات دارند و امسال نيز 6 مدرسه داراي معاونت پژوهشي خواهند شد . علاوه بر بحث مقاله، فعاليت‌هاي علمي ـ پژوهشي و ايجاد فضاي پژوهشي در مدرسه ، جزو رسالت معاونت‌هاي پژوهشي مدارس است.
مشاوره علمي:
با توجه به مسئله مقالات، نوعي احساس ضعف در ميان طلاب وجود داشت كه از كجا و چگونه شروع كنند و اگر چه به انجام اين كارها ملزم بودند، اما نقاط ابهام داشتند. براي رفع اين مشكلات ما يك برنامه مشاوره علمي ـ پژوهشي را به صورت متمركز در معاونت پژوهش طراحي كرديم كه طلاب اگر از ابتدا بخواهند شروع كنند يا مطلبي نوشته‌اند، مراجعه مي‌كنند و نقاط ضعف و قوت كارهايشان به آنها ارائه مي‌شود.
مشاوران علمي ما به صورت برنامه‌ريزي شده جهت پاسخ‌گويي و ارائه مشاوره به طلاب ، در معاونت پژوهش حوزه اصفهان مستقر هستند.
ما در جلساتي كه با معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه داشتيم، به نتيجه رسيديم كه جشنواره علامه حلي در 2 مرحله استاني و كشوري برگزار شود كه اطلاع رساني اين جشنواره در سطح حوزه‌هاي علميه استان اصفهان آغاز شده و دبيرخانه فعالي نيز در اين زمينه داريم كه با مشاركت حوزه‌هاي علميه خواهران استان اصفهان اين جشنواره برگزار خواهد شد.
ساماندهي پژوهش‌هاي ديني:
ما 25 گروه تحقيقي (علمي تخصصي) در معاونت پژوهش حوزه‌ علميه اصفهان طراحي كرده‌ايم كه 10 گروه فعال است و زيرگروهها و كارگروههايي دارند. جهت متمركز كردن پژوهش‌هاي ديني در اين معاونت با مراكز و سازمانهاي مختلف از جمله استانداري، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، بنياد شهيد و سازمان ملي جوانان رابطه برقرار كرده و نسبت به اين امر اطلاع رساني كرده‌ايم كه استقبال خوبي هم شده است.
دفتري به نام امور فضلا در معاونت پژوهش حوزه اصفهان راه‌اندازي شده و بر اساس تعريفي كه براي فضلا داريم كه شامل اتمام پايه 10 و ورود به درس خارج است، اين دفتر مركز ساماندهي اين عزيزان است كه در هر زمينه‌اي از جمله تبليغ ، تدريس و پژوهش بخواهند فعاليت داشته باشند؛ مورد پشتيباني و حمايت اين دفتر قرار مي‌گيرند. تاكنون1200 نفر از طلاب مراجعه كرده و تشكيل پرونده داده‌اند و مدت3 سال است كه پرونده فارغ التحصيلان پايه 10 از مدارس به اين دفتر منتقل مي‌گردد. اين دفتر همچنين فعاليتها و برنامه‌هاي مرتبط با درس خارج را ساماندهي و شناسايي كرده است.
حمايت از پژوهشگران حوزوي
در اين زمينه قراردادي با نهاد كتابخانه‌هاي كشور جهت مراجعه و استفاده پژوهشگران حوزوي استان منعقد شده است. همچنين تأسيس يك كتابخانه تخصصي مركزي در حوزه علميه اصفهان نيز ديده شده است . ما برنامه هاي نرم افزاري را نيز در اختيار اين عزيزان مي‌گذاريم. طرح حمايت و پشتيباني از پژوهشگران اصفهان نيز جهت اجرا در سال جاري به تصويب رسيده است. از جمله ارائه لب تاپ،  كمك هزينه چاپ كتاب و خريد مقالات از جمله موارد حمايتي است.
كتابخانه‌هاي حوزوي
در زمينه كتابخانه‌هاي حوزوي اصفهان قراردادي با نهاد كتابخانه‌هاي استان اصفهان امضاء كرده‌ايم كه كتابخانه‌هاي 4 مدرسه علميه را تجهيز كنند، علاوه بر آنكه وزارت ارشاد و اداره كل ارشاد اصفهان كتابهايي را هديه مي‌كنند و با مراجعاتي كه در اين زمينه داريم  كتابهاي مفيد را براي كتابخانه‌هاي حوزوي انتخاب مي‌كنيم. به 35 مدرسه علميه استان معادل هفتصد هزار تومان كتاب و نرم‌افزارهاي تحقيق و پژوهش ارائه شده است. اداره امور كتابخانه‌هاي معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه نيز ، نمونه‌ كتابهايي را ارسال كرده‌اند كه ما انتخاب نموده و براي كتابخانه‌هاي حوزوي استان ارسال نمايند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *