بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

طرح فرهنگسازي استانداردسازي در حوزه پژوهش

 

به گزارش روابط عمومي معاونت پژوهش حوزه هاي علميه؛ طرح فرهنگ‌سازي استانداردسازي در حوزه پژوهش ازجمله طرح هاي در دست انجام گروه استانداردسازي پژوهشي معاونت پژوهش حوزه هاي علميه است  كه فاز نظري آن  در مدت زمان شش ماه پس از نهايي شدن قرارداد به اجرا درخواهد آمدو  نيمه دوم سال 90 اين طرح نهايي خواهد شد حجت الاسلام والمسلمين فاخري مسئول گروه استانداردسازي پژوهشي در پاسخ به سوال روابط عمومي معاونت در رابطه با  ضرورت پرداختن به امر فرهنگ‌سازي در مقوله استانداردسازي اظهار داشت:

پژوهش و تحقيق، مساله بنيادين پيشرفت علوم‏ديني محسوب مي‏شود. روي‏كرد پژوهش‏گران و محققان حوزوي به تحقيقات و پژوهش‏ها  بيشتر به صورت تجربي و بر اساس پيش‏دانش‏هاي عمومي‏شان است. اين روي‏كرد سهم به‏سزايي در كُند نمودن توليد دانش‏ديني دارد چه اينكه بسياري از فعاليت‏هاي تحقيقي در قالب پژوهش انجام مي‏گيرد اما از لحاظ محتوايي و نيز اسلوبي، پژوهشي نبوده و صرفا ترويجي و يا گردآوري مي‏باشند. اين روي‏كرد  به نوبه خود ضرورت استانداردسازي پژوهش و مؤلفه‏هاي آن را مي‏رساند. اما علاوه بر استانداردسازي پژوهش و كاربردي شدن مؤلفه‏هاي آن،گرايش طلاب و فرهيختگان حوزوي جهت بهره‏گيري از اين استانداردها مسئله مهم ديگري است كه بايد در جهت آن تلاش نمود. از سوي ديگر مسئولين ستادي و نيز معاونت‏هاي آموزشي و نيز خدماتي و همچنين مصرف‏كنندگان توليدات پژوهشي نيز بايد در اين راستا به هماهنگي و هم‏سويي دست يابند. فرهنگ‏سازي در راستاي هم‏سوسازي اين نهادها نيز از ديگر مسائلي است كه بايستگي خاصي دارد.  طرح پيش‏رو در نظر دارد تا در فاز اول خود به شيوه‏ها و راه‏كارهاي فرهنگ‏سازي در حوزه علميه پرداخته و با توجه به جامعه هدف خاص خود، روند فرهنگ‏سازي ويژه حوزه‏هاي علميه را ترسيم و پيشنهاد نمايد.

مسئول گروه استانداردسازي پژوهشي در زمينه  ابعاد و شاخصههاي علمي طرح گفت:

طرح فرهنگ سازي با توجه به رويكرد عمومي در فرهنگ سازي سامان يافته است. اين طرح بنا دارد با توجه به تفاوتهاي جامعه طلاب با جامعه عمومي، شيوه ها و روشهاي فرهنگ سازي در ميان طلاب را رصد نموده و به ارائه الگوهايي جهت فرهنگ سازي پژوهشي بپردازد.

وي در رابطه با مراحل اجرايي طرح اظهارداشت:

در اين طرح پس از انجام مطالعات كتابخانه اي و ارائه خروجي هاي مشخصي از آن، به تدوین پرسش‌نامه مصاحبه، انتخاب صاحبنظران و مسئولين جهت  انجام مصاحبه پرداخته خواهد شد و سپس مصاحبه هاي انجام گرفته مورد تحليل قرار خواهد گرفت و نتايج مصاحبه ها تدوين خواهد گشت.

حجت الاسلام والمسلمين فاخري  در زمينه نوع ارائه خروجي و نتيجه طرح  خاطر نشان كرد:

برون داد و خروجي طرح، مدلي است كه بر اساس آن روش فرهنگ سازي در حوزه استانداردهاي پژوهشي به متوليان امر پيشنهاد مي شود.

وي در زمينه نوع و نحوه بهرهگيري مخاطبان و گروههاي هدف از طرح گفت: مدل پيشنهادي به عنوان روش كار به متوليان امر فرهنگ سازي ارائه مي شود تا در فاز عملياتي به اجراي آن بپردازند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *