بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • ششمین اجلاسیه معاونان پژوهش حوزه های علمیه سراسر کشور در حال برگزاری است.

ششمین اجلاسیه معاونان پژوهش حوزه های علمیه استان های سراسر باکشور صبح امروز (23 / 11 / 97) با حضور آیت الله اعرافی ، مدیر حوزه های علمیه و حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه های علمیه و دیگر مدیران معاونت پژوهش به همراه معاونان پژوهش حوزه های علمیه استان های  استان های سراسر کشور در سالن آیت الله حائری در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

این مراسم با قرائت کلام الله مجید توسط حجت الاسلام رضایی، معاون محترم پژوهش استان البرز آغاز به کار کرد.

در ابتدا مدیر محترم اجلاسیه، حجت الاسلام والمسلمین مازنی، مدیر ترویج پژوهش ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مصوبات و دغدغه های مطرح شده در اجلاسیه پنجم و انتظارات معاونت های پژوهش استانی در این اجلاسیه را بیان نمودند.

در ادامه و به درخواست آیت الله اعرافی، تعدادی از معاونان محترم به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. بر همین اساس، معاونان محترم البرز، کرمانشاه، کاشان و لرستان، به نمایندگی از دیگر استان ها، نکات و دغدغه های معاونت های استانی را بیان نمودند.

پس از صحبت های مطرح شده توسط معاونین استان ها، آیت الله اعرافی، سخنانی را ایراد کردند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: مدیریت حوزه در فصل جدید تلاش کرده به مجموعه ای از کارهای بنیادی و زیر بنایی بپردازد.

آیت الله اعرافی فرمودند: اقدامات اساسی در خصوص اسناد راهبردی، و آیین نامه ها و نظامات به پایان رسیده است، لذا اطمینان می‌دهم که مدیریت حوزه، نگاه جامعه به حوزه های علمیه سراسر کشور دارد.

وی اشاره کرد: سال 96 از حیث منابع از سخت‌ترین سال های مدیریت بود، با این وجود فعالیت های جدید و فعالیت های مستمر، افزایش چشمگیری داشته است، هرچند مقبول ما نیست.

ایشان، واسپاری امتحانات شفاهی، دروس خارج و برخی مجوز ها را از جمله اقدامات در خصوص معاونت های استانی برشمرد.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خودشان، مدرسه محوری را از دغدغه های حوزه برشمردند و تاکید کردند: نگاه ما این است که اصل، مدرسه است، از سویی اگر پژوهش خود را مجزا از آموزش ببیند و مجزا اقدام کند، موفق نخواهد بود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: پژوهش باید در سیستم های دیگر نفوذ کند و به اهداف خودش برسد تا همه اجزا و نظام های دیگر پژوهش محور شوند.

وی اظهار کرد: بحث دروس خارج و روشن شدن مشعل دروس خارج در همه استان ها از مهمترین دغدغه های حوزه است که این امر هدایتش به دست معاونین پژوهش است.
ایشان گفتند: دوره هدایت علمی که در ضمن دروس خارج اتفاق میفتد مهم است و باید برای این طلاب برنامه‌ریزی کرد تا سیر علمی و بحث تقریر نویسی در حوزه دوباره جان بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه با اظهار امیدواری نسبت به واسپاری رشته های علمی و پایان نامه ها به استان‌ها، فرمودند: پایان نامه ها هرچند آموزشی است ولی روح پژوهش در پایان نامه ها دخیل است.
آیت الله اعرافی ضمن اشاره به راه اندازی سامانه تقریرات و همچنین راه اندازی انجمن های علمی، خواستار توجه ویژه معاونان استان ها به مجلات و منشورات استانی و مدرسه ای شدند

ایشان در پایان یادآور شدند: هرچند کثرت دروس و برنامه آموزشی بسیار فشرده است، ولی طبق تاکیدات مقام معظم رهبری نباید فرصت مطالعه و تحقیق را آسیب زد.

شایان ذکر است، اجلاسیه معاونان پژوهش حوزه های علمیه استان‌ها  صبح امروز (23 فرودین) آغاز شد و تا فردا ادامه خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *