بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

در مراسم آغاز سال تحصیلی  9۷-9۶ حوزه های علمیه کشور که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه آغاز شد، آیت الله العظمی نوری همدانی، آیت الله اعرافی، حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، اعضای شورای عالی حوزه، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و طلاب جدیدالورود حوزه حضور داشتند.

در این مراسم، پس از قرائت قرآن کریم و مداحی اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، ابتدا آیت الله اعرافی و پس از ایشان، مرجع عالی قدر آیت الله العظمی نوری همدانی سخنرانی نمودند.

آیت الله اعرافی ضمن تجلیل از حضور مراجع، علما، اساتید، مدیران عالی، طلاب و همچنین رئیس دفتر مقام معظم رهبری برای حضور در این مراسم؛ همزمانی آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه با دهه اول ماه ذی الحجه و ایام عرفه را به فال نیک گرفته و اعلام کرد: در این جمع الهام بخش و پرمعنا آمده ایم که با اسلام، پیامبر(ص) و ائمه(علیهم السلام) طاهرین و سلف صالح وشهدا و امام و مراجع عظام و رهبر عظیم الشان پیمان ببندیم تا حوزه ای خواهیم بود که نسبت به نظام اسلامی ناصح و ناطق است و در مقابل حکومت های فاسد دنیا خواهد ایستاد؛ حوزه ای که بر سنت های اصیل خود پای می فشارد و مولد نظریه های ناب خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: مدیریت حوزه بر اساس رهنمودهای مراجع عظام، رهبری و شورای عالی در صدد تکمیل برنامه های پیشین و ایجاد طرح های جدید است.

وی اقداماتی چون اصلاحات ساختاری و تغییرات مدیریتی و تلاش به منظور آسیب شناسی از وضع موجود در کنار قوت های موجود، جذب نظرات علما و طلاب و اساتید، تشکیل بانک نظام پیشنهادات و انتقادات؛ دریافت نظرات رهبر معظم و مراجع و علما و تدوین آنها و همچنین دریافت نظرات مختلف از نمایندگان طلاب و علمای بلاد و تدوین منشور و تصویب 15 نظام جامع را از جمله اقدامات صورت گرفته در طول یک سال گذشته برشمرد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: نظام جامع تهذیب و تربیت، نظام جامع طلبگی، طرح جهاد تربیتی مدیران و اساتید، تالیف کتب جدید در حوزه تربیتی، توسعه دروس اخلاق، آشنایی با قرآن،مسابقات روحانیون ایرانی و غیر ایرانی، طرح های تربیتی حبل المتین و نورالمتین، طرح جامع هنر و رسانه و همچنین تشکیل کانون ها و انجمن های هنری در حوزه که تصویب شد و تقدیم شورای عالی حوزه خواهد شد از دیگر برنامه های انجام شده یا در دست اقدام حوزه می باشد.

در ادامه این مراسم حضرت آیت الله  نوری همدانی سخنرانی نمودند


آیت الله العظمی نوری همدانی فرمودند: در عرصه نشر اسلام نیازمند کادر سازی می باشیم وبه همین خاطر پیامبر اکرم(ص) در آن زمان حوزه ای را بنا کردند که بنیان حوزه های علمیه امروز می باشد؛ اولین امتیاز فقه ما این است که بر پایه منویات الهی و برگرفته از کتاب، سنت و سیره ائمه اطهار(ع) شکل گرفته است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: همانگونه که قرآن، کلام خداست تمام کلام اهل بیت(ع) نیز به وحی الهی می رسند و این عامل تمییز فقه ما از سایر مکاتب است.

معظم له بیان کردند: حوزه های علمیه مکانی برای احیای امر اهل بیت(ع) است؛ زیرا امام رضا(ع) فرمودند که اگر شما علما و فقها کلام ما اهل بیت(ع) را به دنیا برسانید و آنها محاسن و مزایای کلام ما را بفهمند خودشان از ما تبعیت خواهند کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی یادآورشدند: برای به دست آوردن این فقه، باید تلاش و سعی بسیاری داشت ، علما، طلاب و اساتیدی که با نیت خالص و همت بلند، جدیت و اراده قاطع در این راه گام برداشتند به فضل الهی موفق خواهند شد چرا که این راه، راه ساده ای نیست.

ایشان سپس با اشاره به اهمیت اخلاق بیان کردند: اساتید حوزه باید به مساله اخلاق و تهذیب طلاب توجه خاص داشته باشند؛ مردم بیش از گفتار، به اخلاق ما نگاه می کنند؛ تهذیب اخلاق مساله بسیار مهم و واجبی است که باید همه ما به آن التزام داشته باشیم.

این مرجع عالی قدر افزودند: احادیث بسیاری وجود دارد که ما را به تادیب و تهذیب نفس امر می کند؛ طلاب اول باید خود را بسازند و سپس در راه اصلاح جامعه گام بردارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *