بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

نگاه شما در حوزه‏های علمیه خواهران در رابطه با پژوهش چیست؟

با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری مدظله العالی که، حوزه علمیه پشتوانه پژوهشی و دینی نظام در حوزه عقیدتی است و هم‏چنین تأکیدات مکرر ایشان در خصوص لزوم تولید علم، حوزه علمیه خواهران خود را موظف می‏داند تا برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و پاسخگویی به شبهات عدیده بدخواهان دین و نظام، مقوله پژوهش را به عنوان ثمره مبارک حوزه، در کنار فعالیت‏های فرهنگی و تبلیغی بداند و از این‏رو برآنیم تا سمت‏وسوی تمامی برنامه‏های حوزه به سمت تربیت طلابی پژوهشگر باشد.

حوزه علمیه خواهران معتقد است که موفقیت طلبه در هر یک از عرصه‏های موجود از تبلیغ، تدریس، تألیف و… مستلزم داشتن روحیه پژوهش‏گری و توانایی تحقیق و پژوهش است.

به همین خاطر خدمت به پژوهش را  خدمت به «حوزه» می‏دانیم و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذاری نخواهیم کرد. پرواضح است که رسیدن به این هدف والا یعنی «هر طلبه؛ یک پژوهشگر» پیمودن مسیری طولانی را می‏طلبد که ما با توکل به خداوند  بزرگ با گام‏هایی استوار طیّ  این مسیر را آغاز نموده‏ایم.

به نظر شما سطح کیفی پژوهش‏هایی که امروزه در میان طلاب خواهر در حال انجام است در مقایسه با گذشته چگونه است؟

وقتی به انواع عرصه‏ها وگرایش‏های پژوهشی موجود در فراخوان‏هایی همچون جشنواره علامه حلی(ره) و موفقیت طلاب خواهر در آن‏ها می‏نگریم، به خوبی، رشد و توسعه فرهنگ پژوهش در حوزه خواهران و رسیدن به خودباوری نسبی را در بین خواهران طلبه شاهد هستیم.

ورود طلاب خواهر به عرصه تألیف کتاب و مقاله در کنار تحقیقات پایانی و پایان‏نامه‏ها و موفقیت ایشان، نشان از رشد قابل توجه بانوان طلبه از نظر کمی وکیفی در پژوهش دارد که با داشتن چشم‏انداز مشخص و برنامه‏ریزی مدوّن و حمایت جدّی‏تر از ایشان، شاهد موفقیت روزافزون ایشان در این عرصه خواهیم بود.

جشنواره علامه حلی(ره) را با توجه به اهداف آن چگونه ارزیابی می‏کنید؟

بدیهی است که وجود عرصه‏های رقابت سالم بین پژوهشگران، افزون بر عرضه آثار پژوهشی محققین حوزوی به جامعه علمی، باعث ایجاد تحرک و نشاط بیشتر در بین ایشان نیز می‏گردد.

جشنواره علامه حلی(ره) در طول برگزاری پنج دوره خود، نقش بسزایی در شناسایی، معرفی و تشویق محققین جوان حوزوی و ایجاد  فضایی بانشاط برای جوانان حوزه ایفاء نموده است.

آن‏چه در این زمان ضروری است، آسیب‏شناسی کارشناسانه‏ای است که باید توسط صاحب‏نظران به عمل آید تا ضمن تقویت نقاط قوت، به دنبال رفع نقاط ضعف باشیم تا شاهد تأثیرگذاری بیشتر جشنواره در سال‏های آینده باشیم.

اما توجه به نکات زیر می‏تواند بر غنای جشنواره بیفزاید:

ـ استفاده از سامانه برای ارزیابی‏ها و کاستن از زحمت و هزینه توسط طلاب؛

ـ برنامه‏ریزی برای بهره‏برداری از پژوهش‏های برتر؛

ـ توجه به سطح تحصیلی طلاب و تعداد نفرات در هر سطح و تعداد برگزیدگان و شایستگان تقدیر، هرچه تعداد طلاب در هر سطح بیشتر باشد لازم است تعداد نفرات برگزیده و… نیز بیشتر شود؛

ـ برنامه‏ریزی جهت استفاده از امکانات سامانه و آموزش‏های مجازی برای تقویت و ارتقاء هر چه بیشتر توان طلاب و دوره‏های آموزشی و… برای شرکت‏کنندگان در همایش؛

ـ تأثیرگذاری جدی‏تر نتایج در پیشرفت تحصیلی طلاب و امکان حضور در عرصه‏های دیگر پژوهشی؛

ـ تشکیل گروه‏ها و انجمن‏های طلبگی در حاشیه جشنواره برای تبادل‏نظر و عرضه آثار.

نکته بسیار حائز اهمیت، ایجاد رقابت آثار پژوهشی در سطح مدرسه، استان و ملی است که هم انگیزه طلاب را برای ورود در این عرصه بیشتر می‏کند و هم تا حدی از هزینه‏های جانبی می‏کاهد. از این‏رو مرکز مدیریت حوزه‏های علمیه خواهران، جشنواره ششم را با این رویکرد آغاز کرده است.

برای ارائه آثار فاخر توسط بانوان طلبه به جشنواره، چه سیاست‏گذاری و برنامه‏ریزی در حوزه‏های علمیه خواهران، صورت گرفته است؟

معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‏های علمیه خواهران برای تولید و ارائه آثار فاخر توسط بانوان طلبه به جامعه علمی اقدامات متعددی انجام داده و در دست اقدام دارد که از آن جمله است:

ـ تشکیل هسته‏های علمی ـ پژوهشی ویژه فارغ‏التحصیلان حوزوی که تاکنون 235 هسته تشکیل و به کار پژوهشی مشغول می‏باشند؛

ـ تشکیل انجمن‏ها و کانون‏های پژوهشی ویژه طلاب شاغل به تحصیل در سطح 2 (کارشناسی) و سطح 3 (کارشناسی ارشد)؛

ـ اجرای طرح‏های مختلف پژوهشی با هدف راهنمایی و کمک به تولید آثار پژوهشی توسط هسته‏ها، انجمن‏ها و کانون‏های‏پژوهشی؛

ـ هدایت، ارزیابی و چاپ آثار پژوهشی قرآنی طلاب در قالب کتابچه‏های قرآنی؛

ـ تشکیل شورای علمی ـ پژوهشی استانی به منظور جهت‏دهی، حمایت ومدیریت تشکل‏های پژوهشی موجود در استان و… .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *