بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ حجت‌الاسلام مهدی حقی  با اشاره به همایش کتاب سال حوزه اظهار داشت: در مجموع 880 اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد که برای ارزیابی در 16 گروه مانند فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآن، حدیث، تاریخ، فلسفه،‌ کلام، مدیریت و اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم اجتماعی، ترجمه، تکنولوژی آموزشی، کتب مرجع، تفسیر و تحقیق و اخلاق و عرفان دسته‌بندی شدند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول ارزیابی اجمالی روی آثار به وسیله سه داور متخصص آن حوزه انجام می‌شود. اثر در صورت برخورداری از حداقل امتیازات وارد چرخه رقابت می‌شود، در مرحله دوم نیز دو تا سه داور هر کتاب را بررسی می‌کند و سپس در مرحله سوم مورد ارزیابی هیأت‌های داروی قرار می‌گیرد و در نهایت در مرحله چهارم در شورای علمی بررسی نهایی می‌شود.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه 240 اثر به مرحله دوم ارزیابی راه پیدا کردند، گفت: می‌توان بیان کرد این آثار 24 درصد کل آثار ارسالی به دبیرخانه همایش را دربرمی‌گیرد، مجموعه آثار برای داوران ارسال شده و مدت زمان دو تا سه ماه آینده فرآیند داوری‌ها انجام می‌شود و نتایج ارزیابی‌ها در هیأت داوری هر گروه علمی بررسی می‌شود و در پایان کاندیداهای برگزیده به شورای علمی همایش معرفی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته پنج نشست در حوزه‌های دانش‌هایی مانند فقه، ‌قرآن،‌ حدیث و… برگزار شد، امسال نیز سعی می‌شود تعداد نشست‌های بیشتری در هر حوزه تخصصی برگزار کرده و نسبت به کیفیت آثار کتاب سال، ارزیابی تحلیلی به مخاطبان گروه ارائه شود.

حقی بیان اینکه در مجموع 600 نفر در لیست داوران کتاب سال وجود دارد، گفت: متناسب با آثاری که ارسال می‌شود، به طور معمول بین 200 تا 300 نفر داور در هر همایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش کتاب سال حوزه گفت: این همایش میدان رقابت جدی برای ارزیابی کیفی مجموعه آثار پژوهشی، ترویجی و پایان‌نامه‌های سطح چهار حوزه است، در این میدان رقابت به طور معمول آثار برتر و نخبگان به رقابت می‌پردازند تا کیفیت آثار و نقاط ضعف، روشن شود.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه خاطرنشان کرد: اگر بسیاری از نویسندگان، پژوهشگران و نخبگان بخواهند کیفیت تولیدات آثار خود را ارزیابی کنند، میدان رقابت جدی در همایش کتاب سال برای ارزیابی این کار وجود دارد که در ارتقای کیفی آثار ترویجی و پژوهشی حوزه مؤثر است.

وی عنوان کرد: این امر می‌تواند آثار کوتاه و بلند مدت فراوانی در ارتقای کیفی آثار، معرفی چهره‌های برتر پژوهشگران، حوزویان برتر در عرصه نگارش و تولید دانش و ناشران برتر داشته باشد که در پیشبرد اهداف کیفی و پژوهشی تأثیرگذار است.

حقی با بیان اینکه در نظر داریم همایش را در عرصه‌های برون حوزوی گسترش دهیم، ولی متأسفانه در این زمینه مشکلاتی وجود دارد، گفت: اگر بتوانیم رقابت در همایش کتاب سال حوزه را به خارج کشور به ویژه کشورهای فعال در زمینه تولیدات علوم اسلامی مانند حوزه نجف، لبنان، مصر و… هدایت کنیم، عرصه رقابت‌ها از نظر کیفی و کمی ارتقا پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ این امر به فرهنگ‌سازی نیاز دارد که بتوانیم باور کنیم در رقابت‌های جهانی رشد بیشتری می‌کنیم، بنابراین ضرورت دارد که در حوزه فکری و تولید دانش با عرصه‌های بین‌المللی خود را بسنجیم و رقابت کنیم.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه ضعف تعاملات برون حوزوی را از مشکلات دیگر در این زمینه ذکر کرد و افزود: در این زمینه فعالیت زیادی صورت نگرفته و بسترهای لازم برای تعاملات علمی در حوزه‌ها فراهم نیست، همانطوری که در دانشگاه‌ها شرایط فراهم نیست، ولی در حوزه‌ها نیاز به کار بیشتری در این زمینه وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *