بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • دیدار مدیر محترم حوزه های علمیه، معاونین پژوهش و آموزش و جمعی از فضلای حوزه با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

در این دیدار حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ضمن اشاره به اهمیت تدریس مسائل مستحدثه در کرسی های درس خارج بر ضرورت آن تاکید کرده و فرمودند: اهتمام و جدیت در تدریس مسائل مستحدثه برای رفع نیازهای فقهی جامعه و هم نظام، و هم اثبات جامعيت اسلام براي هر زمان و هر مكان حائز اهمیت است. و حوزه های علمیه باید پاسخگوی مسائل جدید مستحدثه باشد و عدم پاسخگویی به منزله نقص مذهب است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ضمن بیان موانع و  مشکلات تدریس مسائل مستحدثه بر لزوم تدریس مدرسین زبده وصاحب صلاحیت لازم در تبیین و واکاوی این گونه مباحث اشاره کرده وفرمودند: تدریس مسائل مستحدثه باید به اساتید درس­های خارج ریشه دار سپرده شود.

ضمن اینکه ورود و خروج این درسها باید با یک اصول وانضباط لازم انجام شود و باید نرم افزارها، شیوه ها و محتواهای لازم برای اساتید محترم تهیه شود.

ایشان در ادامه ضمن پیشنهاد راه اندازی نشریه ای درباره مسائل مستحدثه فرمودند: مجله ای راه اندازی شود که در آن  مسائل مستحدثه و جدید بیان و در اختیار اساتید قرار گیرد تا گفتمان سازی لازم ایجاد شود و راهكارها نشان داده شود.

ايشان افزودند با توجه به اينكه اسلام يك دين جهاني و جاوداني است بايد پاسخگوي همة نيازهاي فقهي مردم جهان در هر نقطه كه زندگي مي كنند، و حتي در مناطق قطبي و سفرهاي فضايي و مانند آن باشد.

خوشبختانه علماي بزرگ ما در گذشته نيز پيوسته نسبت به مسائل مستحدثه حساس بودند و براي پاسخ به آنها مشورت مي كردند و در بعضي از نوشته هايشان حاصل اين تلاش ها و كوشش ها منعكس است.

در ابتدای این دیدار حضرت آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه ضمن بیان سیاستهای مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، اهتمام مدیریت به سنت های حوزوی و مباحث تحولی  را ازاولویت های مرکز مدیریت برشمرده و سپس درباره  گفتمان سازی در باب مسائل مستحدثه و راه اندازی کرسیهای درس خارج مسائل مستحدثه بیاناتی ایراد کردند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین آقای میر معزی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گزارشی از اقدامات انجام شده در معاونت پژوهش درباره تدریس مسائل مستحدثه ارائه کردند.

ایشان ضمن بیان پیشینه پی­گیری­های مرکز مدیریت حوزه درباره مسائل مستحدثه اجرای طرح تدریس مسائل مستحدثه در کرسی­های درس خارج را از مطالبات مدیر محترم حوزه دانسته و فرمودند مطالعات این طرح از خردادماه سال جاری توسط معاونت­های پژوهشی و آموزشی در حال انجام است.

ایشان در ادامه ضمن اشاره به دیدار با حدود 30 نفر از اساتید درس خارج صاحب نام حوزه افزودند. در این دیدارها ضمن استقبال اساتید از تدریس مسائل مستحدثه پیشنهادهای راهگشایی در باب راه اندازی کرسیهای فقه معاصر ارائه شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ادامه به برخی از قدامات انجام شده در معاونت پژوهش  اشاره کرده و گفتند: طرح راه اندازی مجمع عالی فقه، تاسیس کتابخانه مسائل مستحدثه، تدوین موضوع شناسی مسائل مستحدثه فقهی و تدوین پرونده‌های علمی از دیگر فعالیت های دردست اقدام معاونت پژوهش است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *