بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • دیدار مدیر محترم حوزه های علمیه، معاونین و جمعی از فضلای حوزه با حضرت آیت الله العظمی سبحانی

در دیدار آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه  که در دفتر معظم له برگزار شد؛ با تأکید بر تغییر برخی اسلوب درسی حوزه‌های علمیه تأکید کردند: اصول و دروس حوزوی باید به‌صورت موجز و خلاصه به طلاب عرضه شود؛ چرا که شرایط علم‌اندوزی در جامعه کنونی با گذشته تفاوت کرده است.

استاد خارج فقه واصول حوزه علمیه ادامه دادند: دشمن اصلی تشیع در زمان حال وهابیت است که تمام عقاید و باورهای آن‌ها به ‌صورت موجز در 18 درس بیان‌شده که شایسته است با نظر شورای عالی حوزه علمیه به‌ عنوان مرجعی برای پاسخ‌گویی به شبهات این فرقه در قالب یک واحد درسی حوزه‌ها قرار گیرد.

ایشان با تأکید بر اهمیت تدریس مباحث مستحدثه خاطرنشان کردند: در درس‌های خارج فقه امسال مسئله ربا را به‌عنوان یکی از این مسائل موردبحث قرار داده‌ایم که ابواب و شاخه‌های مختلف این مسئله را در برمی‌گیرد که نزدیک به 20 مسئله مستحدثه جدید را شامل می‌شود.

حضرت آیت‌الله‌ سبحانی خاطرنشان کردند: مباحث حوزوی همواره باید از فقه و اصول آغاز شود و در ادامه راه به سراغ ابواب دیگر مانند فلسفه و کلام رفت و شروع به‌یک‌باره تمام مسائل باهم دیگر ممکن است موجب توقف‌های بعدی در اجرای برنامه شود.

ایشان با بیان برخی خصوصیات قابل‌توجه مردم مغرب زمین تصریح کردند: ازجمله اخلاق و سکنات خوب غربی‌ها این است که کارها را از مسائل کوچک شروع می‌کنند و با موفقیت در این امور به سراغ اهداف والاتر می‌روند.

ایشان ادامه دادند : باید برنامه‌های حوزه به نحوی تدوین و اجرا شود که راه طلاب را دررسیدن به نتیجه نهایی هموار کند، چراکه امروز بسیاری از افرادی که در حوزه به مدارج علمی بالا رسیده‌اند به خاطر تلاش و کوشش‌های شخصی خود بوده است.

حضرت آیت‌الله سبحانی بابیان اهمیت و جایگاه حوزه علمیه قم تأکید کردند: حوزه اصلی تشیع در زمان حال در قم تجلی‌یافته و امید شیعیان جهان به حوزه علمیه قم است و خیل استعداد در این حوزه فراوان است که برای اشناسایی آن‌ها یک مهندسی دقیق نیاز است که وظیفه مدیران است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه ابراز کردند: شکل و نوع استعداد در بین طلاب مختلف است که دراین ‌بین برخی استعداد نویسندگی، منبر، سخنوری، پژوهش و تحقیق و عده‌ای نیز در مباحث فقهی حائز استعداد هستند.

در ادامه این دیدار آیت‌الله اعرافی با اشاره به اهمیت دروس خارج حوزه خاطرنشان کرد: قله دروس حوزوی در درس‌های خارج فقه تجلی می‌کند و مسئولان حوزه برای تعالی بیشتر این دروس  نقاط قوت و ضعف این درس‌ها را موردبررسی و تحلیل قرار داده‌اند.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به دغدغه مراجع تقلید درباره احراز صلاحیت اساتید دروس خارج فقه عنوان کرد: این مسئله یکی از موارد ظریف است که با حفظ آزادی در انتخاب اساتید در حوزه علمیه موردتوجه است تا اساتیدی که صلاحیت‌های لازم را دارند در این عرصه فعالیت داشته باشند.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به راه اندازی دروس خارج  فقه حوزه در بلاد نیز تصریح کرد: بالغ‌بر 100 درس خارج از فقه در بلاد شناسایی‌شده‌اند و هیئتی فایل‌ها و نوارهای صوتی این دروس را بررسی می‌کنند که تاکنون 6 درس خارج فقه از طرف این هیئت مورد تأیید قرارگرفته است.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: باید تلاش شود تا افرادی متخصص در سطوح دروس خارج بلاد تربیت و حضور داشته باشند همچنین نکته دیگر و مهم این است که نزدیک به 600 درس فقه و اصول در قم وجود دارد که مطالعاتی در دست است تا تمام ابواب و فقه دراین کلاس ها تدریس و بحث شود.
آیت‌الله اعرافی ابراز کرد: ابواب و موضوعات جدیدی که در فقه لازم است شکل بگیرد نیز با تعامل با اساتید حوزوی در حال شکل‌گیری است تا سؤالات و مسائل جدید در قالب آن‌ها مطرح و پاسخ داده شود.
امام‌جمعه قم  تأکید کرد: هیئتی نیز با حضور آیت‌الله شب‌زنده‌دار و اساتید برجسته حوزوی شکل‌گرفته که درباره فقه معاصر و مسائل جدید در فقه کارهای ارزشمندی را انجام داده‌اند.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر حفظ سنت‌های حوزه در مسئله اجتهاد تأکید کرد: با حفظ تمام سنت‌های حوزه باید به مسائل جدید و مستحدثه نیز پرداخته شود همچنین در آینده اجلاسیه ای با حضور اساتید برجسته حوزوی در این زمینه برگزار خواهد شد.

 

 

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی ضمن تاکید بر اهمیت مسائل مستحدثه گفت: مسائل مستحدثه یکی از چالش‌های مهم حوزه علمیه است که باید در قبال مسائل  جدید نظام اسلامی و جامعه پاسخگو باشد.
وی با تأکید بر اهمیت توجه به مسائل مستحدثه اضافه کرد: چنانچه حوزه در این زمینه فعالیت  چشمگیری نداشته باشد ممکن است پویایی فقه و به‌ تبع آن اثرگذاری حوزه در نظام و جامعه دچار خدشه شود.
معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: بحث مسائل مستحدثه و مسائل جدید در درس خارج  فقه به 5 سطح تقسیم‌شده که سطح اول آن شامل ابواب سنتی فقه است که مسائلی مانند مستحدثات در باب بیع،ربا و غیره می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها در قالب یک جزوه مجزا در اختیار اساتید برتر درس خارج فقه قرارگرفته است.
حجت‌الاسلام  والمسلمین میرمعزی تأکید کرد: موضوع شناسی و منبع یابی اقدام دیگر معاونت پژوهش حوزه علمیه درزمینهٔ مسائل مستحدثه بوده که نتیجه آن در اختیار اساتید درس خارج فقه قرارگرفته است.
وی ابراز کرد: به پیشنهاد آیت‌الله استادی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه،  شورای مسائل مستحدثه در دستور کار معاونت پژوهش است که شامل اساتید برجسته درس خارج است همچنین اجلاسیه اساتید خارج فقه نیز در راستای فرهنگ‌سازی و  گفتمان سازی درس خارج و مسائل مستحدثه در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در دست پیگیری است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به سطح دوم مسائل مستحدثه تأکید کرد: این سطح شامل موضوعات جدید نظیر بانکداری اسلامی و بازارهای مالی اسلامی است که هرکدام مشتمل بر ابواب فقهی مختلف می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: سطح سوم مسائل مستحدثه را کتب جدید در برگرفته که ابوابی مانند فقه تربیت، فقه سیاست و فقه مدیریت را شامل می‌شود که در این زمینه نیز کارهای قابل‌توجهی در حوزه در حال انجام است.
معاون پژوهش حوزه های علمیه تأکید کرد: معاونت آموزش تمام دروسی که در درس‌های خارج فقه تدریس می‌شود را ارتقا، رصد و نظارت می‌کند تا سطح دروس را توسعه دهد.
حجت‌الاسلام  والمسلمین میرمعزی خاطرنشان کرد: توسعه دروس خارج فقه به موضوعات غیر فقهی نظیر فلسفه و کلام نیز ازجمله سطوحی است که در معاونت پژوهش حوزه در دست پیگیری و اقدام است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *