بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در این دیدار که به مناسبت هفتۀ پژوهش برگزار گردید، با اشاره به اهمیّت و جایگاه برجستۀ تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیّه، فعالیّت‌های انجام شده در این خصوص، طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی را ارزشمند خوانده و افزودند: اگرچه پیشرفت حوزه‌های علمیّه در امر پژوهش چشم‌گیر بوده است، امّا این ترقّی و پیشرفت در مقایسه با انتظارات اسلام عزیز و قرآن کریم و مطالبات دنیای معاصر و نسل جوان از حوزه و روحانیّت، هنوز کم است و همچنان باید مورد توجّه و اهمیّت بیشتری قرار گیرد.

ایشان در ادامه، توجّه به فقه سنّتی را پایه و اصل ثابت در مسائل آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیّه دانسته و خاطرنشان ساختند: فعالیّت‌های چشم‌گیر پژوهشی که نمود آن را در تعدّد کتب، نشریّات و مقالات تخصّصی ملاحظه می‌کنیم، علامت رشد و حیات حوزه‌های علمیّه است، امّا نهادهای حوزوی و به خصوص متصدّیان امور آموزش و پژوهش در حوزه‌ها باید مراقب باشند که توجّه به مسائل گوناگون، آنان را از اهتمام به محوریّت آموزش و پژوهش حوزه‌ها که همان فقه سنّتی است، باز ندارد.

آیت‌الله مظاهری با اشاره به موضوع افت علمی حوزه‌ها، در تبیین معنای افت علمی تصریح کردند: افت علمی حوزه‌ها که اکنون موجب نگرانی است، به این معنا نیست که حوزه‌ها و روحانیّون فعالیّت علمی ندارند یا پیشرفت و ترقّی آنان در زمینۀ تولید علم بی‌فایده بوده است، بلکه منظور ما از افت علمی این است که متأسفانه به پایه و ریشۀ دروس حوزوی که همان فقه سنّتی است کمتر توجّه شده است و جهت‌گیری برنامه‌های آموزشی و پژوهشی آنطور که مورد انتظار است به رشد و ارتقاء و تقویت فقه سنّتی منجر نشده است و این مسأله‌ای است که در دراز مدّت برای بنیۀ علمی و حیات حوزه‌های علمیّه خطرناک است.

معظّم‌له بر اهتمام لازم به مقدّمات فقه سنّتی نیز تأکید کرده و افزودند: تقویت بنیۀ ادبی طلاب در سطح مقدّمات و نیز جدّیت در فهم و درک مناسب و عالمانه از دروس سطح عالی از مصادیق اهتمام به فقه سنّتی هستند.

حضرت آیت‌الله مظاهری، برنامه‌ریزی و اقدام در جهت احیای سنّت‌های حسنه و فراموش شدۀ تعلیم و تعلّم در حوزه‌های علمیّه را برای تقویت بنیۀ پژوهشی طلّاب و حوزه‌ها، ضروری و اجتناب‌ناپذیر خوانده و تأکید کردند: سنّت‌هایی نظیر پیش‌مطالعه، مطالعه، مباحثه، تقریرنویسی و اظهارنظر و بیان اشکال در دروس، که متأسّفانه متروک شده است، باید به طور جدّی در حوزه‌های علمیّه احیاء گردد و بدون احیای این سنّت‌های سلف صالح، فعالیّت‌های پژوهشی با همۀ قداستی که دارد، از عمق و کیفیّت لازم برخوردار نخواهد شد و لذا مثمر ثمر نخواهد بود.

حضرت آیت‌الله مظاهری در بخش دیگری از بیانات خود از علم اخلاق به عنوان یکی از ارکان عالی حوزه‌های علمیّه نام برده و اظهار داشتند: قرآن کریم، کتاب اخلاق و پیامبر عظیم‌الشّأن اسلام«صلی‌الله‌علیه وآله وسلّم»، معلّم آموزشی و تربیتی بشریّت هستند و از این جهت اهتمام به گسترش و ترویج علمی و عملی اخلاق در حوزه‌های علمیّه، به معنای حقیقی کلمه، واجب است.

معظّم‌له در این زمینه افزودند، فقه سنّتی با همۀ اهمیّت و قداستی که دارد، در سایۀ موضوع اخلاق و معنویّت به کار می‌آید؛ به این معنا که فقه سنّتی بدون اخلاق، به جز وزر و وبال و شقاوت، چیزی به همراه نخواهد داشت.

ایشان با تأکید بر ضرورت گسترش فعالیّت‌های آموزشی و پژوهشی در زمینۀ اخلاق، خاطرنشان ساختند: باید با کمک گرفتن از افراد متخلّق به اخلاق الهی در حوزه‌های علمیّه، زمینۀ تحقیق و پژوهش در موضوع اخلاق و نیز تربیت عملی طلّاب در پرتو قرآن و عترت، بیش از پیش فراهم شود.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عماد، معاون پژوهشی حوزه‌های علمیّه، گزارشی از عملکرد و فعالیّت‌های معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیّه ارائه نمود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مظاهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *