بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه به نقل از خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از نرم افزارهای «قواعد ادبیات عربی و دروس حوزوی» ظهر امروز با حضور طلاب، روحانیان و پژوهشگران در مرکز کامپیوتری تحقیقات اسلامی نور برگزار شد.

براساس این گزارش؛ در این مراسم آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، حجت‌الاسلام شهریاری مدیر مرکز کامپیوتری نور و سید مصطفی حسینی مدیر پروژه تولید نرم افزارها به ایراد سخن پرداختند.

گفتنی است، نرم افزار «دروس حوزوی» متن کامل 230 عنوان در 785 جلد کتاب از دروس حوزوی به زبان عربی و فارسی است.

این نرم افزار شامل ادبیات عربی (صرف، نحو، معانی، بیان و بدیع)، قرآن (ترجمه، تفسیر، روخوانی و تجوید، علوم قرآنی)، نهج البلاغه (ترجمه و شرح)، حدیث (درایه و رجال)، فقه، اصول فقه، کلام، منطق، حکمت و فلسفه و اخلاق و عرفان است.

دسته‌‎بندی کتب بر اساس موضوعات و متون درسی، ارتباط هر یک از صفحات متنی کتاب‌های ادبیات عربی با صفحه تصویری آن، ارتباط ترجمه، شرح و حاشیه با متن اصلی آن، دسترسی به آیات موجود در متون برنامه به همراه مطالب مربوط به آن‌ها از امکانات و قابلیت‌های نرم افزار «دروس حوزوی» است.

از دیگر قابلیت‌های این نرم افزار می‌توان به جستجو در عناوین ابواب و سرفصل‌های کتب از طریق فهرست گزینشی، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه، با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات، قابلیت‌های پژوهشی، به همراه امکانات: یادداشت‌برداری، ذخیره‌سازی، ویرایش و چاپ متن اشاره کرد.

نرم افزار «دروس حوزوی» از سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تشکیل شده که می‌توان آن را با قیمت 30 هزار تومان تهیه کرد.

نرم افزار «قواعد ادبیات عربی» نیز از متن کامل 143 عنوان در 253 جلد کتاب در مورد قواعد ادبیات عربی به زبان عربی و فارسی تشکیل شده است.

صرف، نحو، معانی، بیان، بدیع، تاریخ ادبیات عربی و تاریخ نحو از موضوعات ارائه شده در نرم افزار «قواعد ادبیات عربی» است.

دسته‌‎بندی کتب بر مبنای موضوعات، ارتباط هر یک از صفحات متنی کتاب با صفحه تصویری آن، ارتباط ترجمه، شرح و حاشیه با متن اصلی آن، جستجو در باب و سرفصل کتب از طریق فهرست گزینشی و ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه، با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات از جمله امکانات این نرم افزار است.

دسترسی آسان کاربران و پژوهشگران به آیات موجود در متون برنامه به همراه مطالب مربوط به آن‌هاو قابلیت‌های پژوهشی، به همراه امکانات: یادداشت‌برداری، ذخیره‌سازی، ویرایش و چاپ متن از دیگر قابلیت‌های نرم افزار «قواعد ادبیات عربی» است.

نرم افزار «قواعد ادبیات عربی» از سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تشکیل شده که می‌توان آن را با قیمت 20 هزار تومان تهیه کرد.

نظرات بینندگان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *