بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش به نقل از خبرگزاری حوزه  حجت الاسلام والمسلمین  سیدعلی عماد ، درهمایش پانزدهمین کتاب سال حوزه در مدرسه عالی امام خمینی(ره) در قم اظهارداشت: تحول حوزه در سال های اخیر چشمگیر بوده و این تحول، با هدایت گری حوزویان و تولید دانش دینی مبتنی بر کتاب و مقالات علمی بوده است.

وی افزود: گسترش حجم و تولید آثار در تالیف کتاب و مقالات علمی در سطح کمی و کیفی از مهمترین لوازمی است که حوزویان در سالهای اخیر رقم زده اند؛ نشریات علمی حوزویان در کشور بخش عظیمی از نشریات پژوهشی علوم انسانی کشور را تشکیل می دهند؛ به طوری که از 120نشریه علمی علوم انسانی و دینی کشور 80 نشریه متعلق به حوزویان است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: مراکز علمی و پژوهشی حوزه های علمیه توسعه یافته و حجم پژوهشگران حوزوی در حال افزایش است؛ انجمن های علمی حوزه نیز از ده سال پیش رشد این حوزه را تسریع بخشیده اند.

وی گفت: انجام مطالعات راهبردی و برنامهریزیهای که با اهداف کلان، حوزه را به هدف نهایی خود نزدیک می کند از جمله مباحث اصلی حوزه در این راستا بوده است.

ارسال  8هزار پژوهش به جشنواره علامه حلی

این استاد حوزه بیان داشت: پژوهش در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ در حوزه است؛ برگزاری جشنواره هایی چون علامه حلی و کتاب سال حوزه از جمله این برنامه ها برای ارتقای سطح پژوهشی در طلاب است به طوری که در جشنواره پژوهشی جوانان حوزه(علامه حلی) امسال نزدیک به 8هزار پژوهش به دبیرخانه ارسال شده است.

 حجت الاسلام والمسلمین عماد عنوان کرد: پژوهش بستر تولید علم و دانش است؛ حوزه ها در راستای  پاسخگویی به نیازهای اساسی جامعه موفق شده اند که دقیق ترین نیازسنجی را در عرصه پژوهشی انجام دهند که تاکنون 10 بخش از این سیر انجام شده است و 5نیازسنجی دیگر در حال تدوین است.

وی گفت:  این کار در راستی توسعه علوم و ارزشیابی تولید دانش در عرصه های آموزشی وپژوهشی ناظر به تولیدات علمی انجام شده است؛ استقرار مرکز امور نخبگان حوزه به عنوان اقدامی اساسی در مقام هدایت استعدادهای برتر حوزه در مقام راهبری و تولید علم توسط حوزه علمیه انجام شده است.

سند راهبردی پژوهش در حال تدوین است

معاون پژوهش حوزه عنوان کرد: پیش نویس سند راهبردی پژوهش در عرصه بین المللی با همکاری دو معاونت پژوهش و بین الملل حوزه تدوین شده است؛ زمینه سازی برای بهره گیری از مباحث و اسناد راهبردی برای رسیدن به قله نقطه مطلوب و استفاده حداکثری از ظرفیت های بالفعل و بالقوه حوزه در این مسیر از جمله رسالت هایی است که دنبال می شود.

وی گفت:  طراحی نظام جامع پژوهش و آغاز تنظیم سند راهبردی پژوهش در عرصه بین الملل از جمله مهمترین زمینه های کار در این عرصه است.

ضرورت تاسیس سامانه  اطلاعات تحقیقات

حجت الاسلام والمسلمین عماد در پایان با بیان این که ضرورت تاسیس سامانه  اطلاعات تحقیقاتی برای حوزه های علمیه ضروری است. تصریح کرد: حوزههای علمیه مهمترین قطب تولید دانش دینی و علوم انسانی ناظر به دین هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *