بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • خبرهای معاونت
  • |
  • حضور معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در افتتاحیه مدرسه تابستانه هوش مصنوعی

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در آغاز این دوره  که  به همت مجتمع عالی قرآن و حدیث المصطفی و با همکاری ستاد راهبری هوش مصنوعی حوزه برگزار شد،  به چالش‌های عرصه هوش مصنوعی و علوم اسلامی  و انسانی اشاره نموده و اظهار داشتند: هوش مصنوعی به دنبال شبیه سازی فرآیند تحلیل، تفکر و حل مساله هست که می خواهد این کار را از طرف انسان به واسطه ماشین انجام دهد. در الگوریتم سازی و روند قدم به قدم حل مساله از درک نیاز، موضوع شناسی، مفاهیم و مبانی دخیل در فهم موضوع در حل مساله، استظهار و استنباط و شبکه سازی میان مفاهیم مرتبط و مبانی، و تبدیل آن  به یک فرایند  می‌شود.

وی بیان داشت که  در ایجاد الگوریتم سازی در علوم انسانی و طراحی  فلوچارت فرآیند حل مساله در علوم انسانی، چگونگی دخالت مبانی در حل مسائل توسط ماشین و الگو گیری از دیگر دانش‌ها، یکی از مسائل و چالش‌های مهمِ به کارگیری هوش مصنوعی در علوم انسانی و اسلامی است.

ایشان ضمن اشاره به دخالت مبانی و مسائل عرضی و طولی در حل مسائل علوم انسانی واسلامی بیان داشتند: هوش مصنوعی در راستای طراحی هوش انسانی است و تا انسان داده‌هایی را در طراحی الگوریتم حل مساله به هوش مصنوعی منتقل نکند هوش مصنوعی نمی‌تواند نتیجه‌ایی به انسان ارائه دهد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزودند: پیاده سازی و استفاده از هوش مصنوعی در زمینه علوم اسلامی و علوم انسانی مانند علوم ریاضی نیست و کار سخت‌تر و دچار چالش‌های نظری و عملی می‌شود.

اگر حوزه‌ بخواهد وارد این عرصه شود باید به ضرورت این مسأله رسیده باشد و در رتبه نخست حضور در پروژه‌های بزرگِ اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها قرار گیرد تا بتواند مبانی و موارد مورد نیاز این مسأله را به طور کامل طراحی و به  انجام رساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *