بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

گروه گزارش: شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی شیخ طوسی(ره) با حضور پژوهشگران برتر این دوره و با سخنرانی رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام والمسلمین عباسی در ابتدا تأکید کرد: المصطفی برای حضور تأثیرگذار در جهان، باید شناخت صحیحی از جغرافیای معرفتی جهان به ویژه جهان اسلام داشته باشد.

دبیر جشنواره پژوهشی بین‌المللی شیخ طوسی(ره) افزود: المصطفی باید به عنوان مرکز بین المللی تاثیرگذار، نقشه معرفتی جهان به ویژه جهان اسلام را ترسیم نموده و برای حضوری عمیق‌تر و فعال‌تر، در اختیار داشته باشد.

وی با بیان این که با نگاه به جریانات فعال در جغرافیای معرفتی جهان اسلام در خواهیم یافت که این جریانات از ریشه و پیشینه‌ای تاریخی برخوردار است، اظهار داشت: در بررسی جغرافیای معرفتی جریان‌های اسلامی، باید بیشینه تاریخی آنها مورد مطالعه قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی یادآور شد: شناخت صحیح از جغرافیای معرفتی و موقعیت جریان‌های فعال در آن، استفاده حداکثری از موقعیت ها را به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، ضمن تقسیم بندی جریان‌های معرفتی به جریانات همسو و ناهمسو با المصطفی، اذعان داشت: جریان‌های همسو از ظرفیت تعاملی بالای برخوردار است. باید با شناخت صحیح از موقعیت آنها، از این ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی با بیان این که جریانات ناهمسو می‌توانند مخاطرات و آسیب‌هایی را برای حرکت جهانی المصطفی ایجاد نمایند، یادآور شد: در جغرافیای معرفتی باید فرصت‌ها، تهدیدها و راهبردها شناخته شود؛ تا فرصت‌ها برای بهره‌برداری حداکثری و تهدیدها نیز برای خنثی‌سازی آسیب‌ها بررسی گردد.

سخنران این مراسم در ادامه جریان‌های تکفیری را از مهمترین جریان‌های ناهمسو دانست و اذعان داشت: متأسفانه در عصر کنونی شاهد گسترش جغرافیایی جریان تکفیری خطرناک هستیم که در گذشته به این شدت و غلظت فعال نبود.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی افزود: المصطفی به عنوان یکی از نمادهای تفکر خالص معارف اهل بیت(علیهم السلام) تعارض و ناهمسویی فراوانی با تفکر تکفیری دارد. باید با نقد و بررسی محتوایی و عالمانه با این تعارضات برخورد نمود.

وی متصل کردن مراکز و شخصیت‌های تأثیرگذار جهان اسلام با مبانی معرفتی را از مهمترین راهکارهای مقابله با جریان‌های‌ ناهمسوی تکفیری عنوان کرد و ابراز داشت: جریان فعال اسلام منهای سیاست با ظاهری سنتی و سکولار، به عنوان جریان فعال ناهمسو در جهان اسلام، باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. زمینه گفت‌وگو با این گروه، بیشتر از تکفیری‌ها فراهم است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی جریان روشنفکری دینی به معنای تجدید نظر طلبی دینی را، یکی دیگر جریان‌های فعال در جهان اسلام دانست و تصریح کرد: المصطفی باید با کسب شناخت درست از جریانات فعال در عرصه بین الملل، حضور مؤثر علمی و فرهنگی خود در جهان را مستحکم نماید.

وی ضمن تشریح جریان‌های همسو با المصطفی، ابراز داشت: جریان اعتدالی اهل سنت، علی رغم وجود دیدگاه‌های مختلف، از مهمترین جریان‌های همسو با جامعه المصطفی به شمار می‌رود. شرایط فعلی جهان اسلام و دشمنی مضاعف استکبار جهانی با اسلام؛ ضرورت تعامل بیشتر با مراکز و شخصیت های اهل سنت را افزایش داده است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان این که جریان تصوف فعال در عرصه بین الملل، از جهاتی جریان همسو با المصطفی است، اذعان داشت: علی رغم این که جریان تصوف داخل کشور با توجه به رویکرد اتخاذی خود در قرن اخیر، تصوری منفی ایجاد نموده است؛ اما بسیاری از صوفیان جهان اسلام بر اسلام منهای سیاست قائل نیستند و در برخی از مناطق مدافعان و مروجان اسلام، جریان‌های تصوف می‌باشند.

وی جریان عقل‌گرایی جهان اسلام را از دیگر جریانات همسو عنوان کرد و یادآور شد: متأسفانه یکی از ضعف‌های مهم جهان اسلام، توجه اندک برخی از مذاهب اسلامی به عقل گرایی است؛ به نحوی که با اصل قرار دادن ظاهرگرایی و نص‌گرایی و غلبه آنها بر عقل‌گرایی، زمینه برخی از انحرافات معرفتی را ایجاد نموده‌اند. نباید عقل‌گرایی به تجدید نظر طلبی دینی منجر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در پایان ضمن تأکید بر ضرورت شناخت میدانی از صحنه جغرافیای معرفتی امروز در کشورهای اسلامی تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی(ره) نقطه آغازی برای تنبه به این نیاز جدی بوده و نیازمند فضلاء، محققان و نویسندگان المصطفی در عرصه بین‌المللی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *