بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش دبیرخانه جشنواره علامه حلی، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه 7 دی) در مراسم اختتامیه نهمین دوره جشنواره در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، با اشاره به ضرورت توجه به سنت های تاریخی حوزه در امر پژوهش اظهار کرد: نباید در این زمینه راه افراط یا تفریط را پیش بگیریم و باید یک راه میانه را انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه نقش زیادی در ترویج ارزش های اسلامی داشتند و نمی توانیم به بهانه تغییر زمان، به سادگی با سنت های پژوهش حوزه ها برخورد کنیم، انواع روش های حوزه ها در زمینه پژوهش میراث ما است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: در هر دوره ای از علمای حوزه ها افرادی بودند که در زمینه علم اسلامی دست به تولید علم زدند، این افراد در بستر سنت های حوزه ها این کار را انجام دادند، علمایی همچون شیخ مفید و علامه حلی و در تاریخ معاصر علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) در این دسته بودند.

آیت الله اعرافی با اشاره به سنت های حوزوی در زمینه پژوهش اظهار کرد: یکی از این سنت ها مباحثه و پیش مباحثه است که جزو سنت های درست است، همچنین سنت دیگر در این زمینه مباحثه استاد و شاگرد است که هم برای استاد و هم برای شاگرد مفید است.

وی ادامه داد: تقریرنویسی جزء سنت های برجسته حوزه ها است که به استادها خدمت زیادی می کند و تقریرنویسی موجب ثبت علوم دینی شده است، همچنین حاشیه نویسی هم جزء سنت های پسندیده حوزه ها است که از اضافه کاری کم می کند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: تدریس و تحصیل توامان جزء سنت های قدیمی حوزه ها است که اکنون کمرنگ شده است و باید دوباره این سنت را احیا کنیم، همچنین باید آزادی انتخاب استاد برای طلاب ادامه داشته باشد.

آیت الله اعرافی سنت درس خارج را از سنت های مهم دانست و تصریح کرد: انواع درس های خارج را باید در حوزه ها داشته باشیم. همچنین دانش های روش شناختی در حوزه های علمیه جزو دانش های فاخر است.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه از فناوری های نو استقبال می کند و هیئت های خارجی از بهره گیری حوزه ها از فناوری های نو تعجب می کنند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: قوانین در حوزه ها برای تشویق طلاب برای پرداختن به پژوهش و دست به قلم شدن اصلاح شده است.

آیت الله اعرافی، فقه را دانش دین دانست و تصریح کرد: براساس روایات اگر خداوند بهترین نیکی را برای کسی بخواهد، او را فقیه می کند و رسیدن به فقاهت جامع در دین نیازمند تقویت پایه های پژوهش در حوزه های علمیه است و برگزاری جشنواره علامه حلی در این زمینه فرهنگ سازی می کند.

وی ادامه داد: باید دانش های دینی در حوزه های علمیه به اندازه ای گسترش پیدا کند که پاسخگوی نیازهای امروز باشد، اهمیت این مساله با وجود برپایی نظام اسلامی در کشورمان بیشتر می شود.

مدیر حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: باید تمرکزگرایی را در حوزه ها از بین ببریم و با تقویت حوزه های علمیه شهرستان ها در نقاط مختلف کشور فقیه داشته باشیم.

گفتنی است مراسم اختتامیه نهمین جشنواره علامه حلی هم اکنون در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی شهر قم در حال برگزاری است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *