بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • جشنواره علامه حلی فرصتی برای ارتقاء فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، نشست خبری هفتمین دوره جشنواره علامه حلی با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری که با حضور حجت الاسلام و المسلمین عماد معاونت پژوهش حوزه های علمیه، حجت الاسلام اسماعیل نیا دبیر جشنواره علامه حلی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام و المسلمین عماد ضمن خوش آمدگویی به حضار در جلسه، از برگزاری هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) در روز پنجشنبه 31 اردیبهشت ماه خبر داد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در ادامه گزارشی از روند ارزیابی آثار ارسالی به این جشنواره ارائه کرد و اظهار داشت: آثار پژوهشی ارسالی به جشنواره علامه حلی ابتداً در گروه های علمی 10 گانه بررسی شده و جمعی از آثار به عنوان نامزدهای برگزیدگی به شورای علمی معرفی می شوند که در نهایت این شورا داوری اصلی را انجام می دهد.

وی با ابراز خوشحالی از رشد کمی و کیفی آثار پژوهشی که به جشنواره ارسال شده، اظهار داشت: به حمدالله  آثار ارسالی به این جشنواره روز به روز بهتر شده و ما امروز رشد جدی این آثار را به لحاظ منقح و استاندارد بودن، همراهی با نیازهای روز، استاندارد بودن پژوهش ها و بهره گیری از منابع اصیل و متقن و دارای اعتبار علمی بودن، شاهد هستیم.

وی در ادامه به دلایل ارتقاء سطح علمی این آثار اشاره کرد و افزود: این رشد علمی، حاصل اهتمام جدی مدیران استانی و مدیران واحدهای آموزشی به کار پژوهشی، فرهنگ شدن نسبی فعالیت پژوهشی ، افزایش سطح دانش و مهارت راهنمایان و مشاوران و انتشار نشریات علمی در واحدهای آموزشی می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عماد در ادامه به چند نمونه از آثار ارسالی به این جشنواره اشاره کرد و افزود: از جمله آثار ارسالی که مطابق با نیازهای جامعه و از موضوعات روز می باشد می توان به، «تاثیر میزان سطح دانش و مدرک تحصیلی بر کاهش آسیب های اجتماعی و کاهش طلاق در خانواده (در جامعه زنان ایران)»، «مطالعه میزان تاثیر شاخص های اخلاقی تربیت اسلامی در مادران بر سلامت روحی روانی فرزندان» و «مطالعه تطبیقی روش ها و میزان تاثیرگذاری دو شبکه فعال برنامه کودک بر روی کودکان» اشاره کرد.

وی در ادامه به گرایش آثار پژوهشی به سمت پژوهش های کاربردی در علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و افزود: توجه به پژوهش ها و آثار کاربردی در حوزه علوم انسانی اسلامی بیشتر شده، ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و لازم است پژوهش های راهبردی در این حوزه بیشتر شود.

حجت الاسلام و المسلمین عماد در ادامه به برگزاری جشنواره های استانی علامه حلی اشاره کرد و اظهار داشت: سیاست دبیرخانه جشنواره علامه حلی(ره)، رشد و ارتقاء سطح پژوهشی طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور است، از این رو این جشنواره با همکاری واحدهای استانی در استان های خراسان، تهران، قم، اصفهان، کرمان، فارس، همدان، آذربایجان شرقی و یزد برگزار شده و این مسئله به صورت محسوسی باعث رشد آموزشی و پژوهشی طلاب این استان ها شده است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام اسماعیل نیا نیز به ارائه گزارشی از آمار و ارقام آثار ارسالی و پذیرش شده در این جشنواره پرداخت و سپس خبرنگاران پرسش های خود را مطرح کردند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *