بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ جشنواره استانی علامه حلی روز یکشنبه، 28 شهریور در تبریز و با حضور حجت‎الاسلام والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌‎های علمیه، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌ شرقی، حجت‎الاسلام والمسلمین جواد اسماعیل‌نیا، دبیر جشنواره علامه حلی(ره) و حجت‌الاسلام والمسلمین علی انتظاری، مدیر حوزه علمیه استان با معرفی نفرات برتر پایان یافت.
حجت‎الاسلام والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌‎های علمیه، در سخنانی در این مراسم گفت: حوزه‌های علمیه باید نیازهای جامعه معاصر را به خوبی شناخته، ظرفیت خود را برای پاسخگویی به این نیازها بررسی کرده و مسیر درست را برنامه‌ریزی نمایند.
وی افزود: سهم حوزه‌های علمیه در سبد تولید دانش ملی ایران باید افزایش یابد. تولید دانش برای به کار بستن و بهره‌گیری از آن است، بنابراین این دانش‌ها نباید انبار شده و می‌بایست همچون کالای مورد نیاز بازار، به موقع و در بسته‌بندی‌های شکیل و استاندارد در جامعه عرضه شوند.
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز نیز در این مراسم گفت: فقه ما، فقهی پویاست و دو عنصر زمان و مکان در آن مدخلیت دارد و این فقه باید جوابگوی نیازهای عصر فعلی باشد.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر، پژوهش دامنه گسترده‌تری نسبت به گذشته به خود گرفته و طلاب جوان باید در تحقیق و تولید علم فعالیت بیشتری داشته و نسبت به نیازهای دوره معاصر پژوهش نمایند.
در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی انتظاری، مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، ضمن خوشامدگویی به طلاب، اساتید و میهمانان همایش،با بیان اینکه پژوهش در موضوعات جدید نیاز اساسی در امر ترویج دین و حقظ دین‌داری مردم است، گفت: پژوهش باید در حوزه‌های علمیه با قدرت تداوم یابد و از آن غفلت نشود و حوزه علمیه آذربایجان شرقی در امر پژوهش موفق عمل کرده و دارای رتبه‌های برتر پژوهش در کشور بوده است.
مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی کيفيت علمی و تحصيلی حوزه‌های علميه استان را مطلوب عنوان کرد و افزود: حوزه‌های علميه استان از روند پيشرفت مطلوبی برخوردارند و هر ساله شاهد اوج‌گيری علمی و تهذیبی طلاب این استان عالم‌خيز هستيم.
در بخش دیگری از این مراسم، حجت‎الاسلام والمسلمین مرتضی قربانی، دبیر جشنواره استانی علامه حلی(ره) در آذربایجان شرقی گزارشی از روند برگزاری دومین دوره برگزاری جشنواره در این استان ارائه کرد.
یادآور می‎شود در دومین جشنواره استانی علامه حلی(ره) آذربایجان شرقی تعداد 676 اثر از طلاب برادر و 210 اثر از طلاب خواهر این استان شرکت داشتند که در پایان، تعداد نه اثر به عنوان برگزیده استانی، شش اثر به عنوان شایسته تقدیر استانی و چهار اثر به عنوان قابل تحسین استانی شناسایی شدند که در این مراسم لوح تقدیر و جوایز خود را دریافت نمودند. آثار برتر این استان جهت رقابت با آثار برتر سایر استان‎ها به دبیرخانه مرکزی جشنواره در قم ارسال شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *