بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری، امروز در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه، در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم، با اشاره به اهمیت و نقش کتاب در تولید علم، گفت: در تالیف و تدوین کتب باید به بایسته های علمی عصر و نیازهای جامعه اسلامی و بین المللی توجه خاص داشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: حوزویان باید بدانند که امروز انتظارات افراد و جامعه از آنان تغییر یافته و این انتظارات کاملا با گذشته متفاوت است و باید پرسش های فقهی وعلمی روز باید متناسب با تلاش های علمی روز طلاب پاسخ داده شود.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: امروز کتابخانه های حوزه های علمیه ما گنجینه های اصیل از کتب و علوم مختلف است که طلاب باید بیشتر از این ذخایر استفاده کرده و توان پاسخگویی به سوالات وشبهات روز را در خود بیشتر کنند.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه با اشاره به این که عرصه تحقیق و علم و آموزش و پژوهش امروز در حوزه های علمیه کاملا آماده شده است، ابراز داشت: طلاب باید از این فضا به بهترین شکل استفاده کنند و بدانند که عدم پاسخگویی به نیازهای روز از جمله مهمترین آسیب های این عرصه است.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر این که  نباید آثار حوزوی به شکل موازی و بی محتوا عرضه شود و یا این که محتوا و حتی اسم آن با یک کتاب دیگر هیچ تفاوتی نداشته باشد، تصریح کرد:  در کتب حوزوی باید زایش و پژوهش علمی دقیق انجام شود.

وی با اشاره به این که محققان نیازمند دلگرمی و حمایت دارند، یادآور شد: اگر بخواهیم از پژوهشگران حمایت کنیم، باید فضایی را آماده نماییم که او بتواند با دلگرمی بیشتری به کار علمی خویش ادامه دهد.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: باید در حوزه شرایطی فراهم شود که آموزش و پژوهش در کنار هم رشد کنند و به همان مقدار به آنها توجه شود؛ گرچه اگر کسی در آموزش نتواند خود را بالابکشند نمی تواند و نباید پژوهش کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در مقایسه با پژوهش های فقهی گذشتگان، هنوز پژوهش های ما مطابق با نیازهای روز و پاسخگوی آنها نیست و با ایده ال ها فاصله داریم.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان تاکید کرد: در حوزه عرضه و نشر کتاب نیز باید از مولفان و ناشران حمایت شود و نباید روزی انتشاراتی به خاطر مسایل اقتصادی ورشکسته شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *