بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد، عصر امروز در آیین افتتاحیه سومین دوره کوتاه مدت شیعه‌شناسی که در مرکز تخصصی شیعه‌شناسی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به آموزه‌‌‌ها و تاکیدات دین اسلام در عرصه علم اظهار داشت: بر اساس روایت معصومین(ع) هیچ علمی بدون تحقیق به ثمر نمی‌رسد؛ چرا که تحقیق معبر تولید دانش به شمار می‌رود و علم ندای عمل را سر می‌دهد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به تاکید اسلام به علم نافع اظهار داشت: پیامدهای بدی درباره علم بی‌فایده در روایات اسلامی بیان شده است، بنابراین، برای گرفتار نشدن در این مسئله، باید متون علمی و دینی خود را ناظر به ادبیات جهان معاصر بخوانیم و با توجه به این ادبیات آثار علمی و دینی‌‌مان را مجدد ارایه کنیم.

وی با بیان این که هر کس به اندازه ظرفیت و توان خود می‌تواند از دانش بهره‌مند شود گفت: برای این که در عرصه علم‌آموزی به بهره‌وری برسیم، باید زمان کسب علم و تولید دانش در کمترین زمان ممکن باشد و در این مسیر دقیق‌ترین ابزارها و امکانات مورد استفاده قرار گیرد در غیر این صورت در عرصه دانش جهانی دچار عقب‌ماندگی خواهیم شد.

*ضرورت حضور به هنگام حوزه در تعاملات علمی

حجت الاسلام والمسلمین عماد با تاکید بر این که تعاملات حوزه‌های علمیه در جهان معاصر چاره‌ای غیر از علم محوری ندارد افزود: حوزه، نهادی است که قرن‌ها به عنوان نهاد دانشی و علمی در جهان مطرح است،  بنابراین در این جهان معاصر که توسعه تولید ثروت و غیره دانش‌محور است، چاره‌‌ای جز تعاملات دانشی ندارد و باید در تعاملات علمی جهان نیز حضور به هنگام و موثری داشته باشیم.

*وظیفه مرکز تخصصی شیعه شناسی

وی به وظیفه مرکز تخصصی شیعه‌شناسی حوزه اشاره کرد و گفت: شیعه‌شناسی به عنوان یکی از علوم مهم و تاثیرگذار حوزه، باید نقش خود را در عرصه تعاملات دانش محور به خوبی ایفا کند و راه‌کارهای این مسیر را نیز پیدا نماید.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که کشورهای دیگر با مکاتب و مذاهب  غیر اسلامی و شیعی کارهای متفاوت زیادی درباره شیعه داشته‌اند افزود: وجود بیش از 500 هزار رساله علمی درباره اسلام و بیش از 150 هزار پایان نامه درباره شیعه و دانش‌های شیعی در غرب تولید می‌شود که در برابر اقداماتی که خود شیعیان در این عرصه داشته‌اند قابل تامل است.

*شیعه دارای مرجعیت و رهبری است

وی با بیان این که تمامی این کارهای علمی و پژوهشی برای به چالش کشیدن شیعه و اسلام است گفت: آنچه در این شرایط، موجب شده که شیعه همچنان پابرجا بوده و در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد این است که شیعه دارای مرجعیت، رهبری و عقل‌گرایی می باشد چیزی که امروز غرب با چالش‌های زیادی روبرو می‌باشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *