بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش روابط عمومي معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه؛ تدوين طرح انتشار مستندات پژوهش از جمله فعاليت‌هايی است که در دستور کار گروه استانداردسازي پژوهش در معاونت پژوهش قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد عليرضا فاخري، مسئول گروه استانداردسازي در گفتگو با روابط عمومی معاونت در رابطه با اين طرح توضيحاتي به شرح ذیل ارائه نموده است:
l ضرورت تعريف پژوهش
پژوهش به عنوان اساسي‏ترين خروجي حوزه‏هاي علميه، عهده‏دار تنظيم و تحكيم مباني معرفتي جامعه بوده كه اهميت آن در علوم انساني به مثابه نرم‏افزار مديريت جامعه اسلامي قابل مشاهده است. نبود تعريف صحيح و كارآمد از پژوهش، موجبات پراكنده‏گي علمي و حركت در مسيرهاي غيرواقعي را به دنبال خواهد داشت. در محيط حوزه‏هاي علميه، ارايه اين تعريف به صورت استاندارد و الگومند، از وظايف معاونت پژوهش به عنوان مركز مديريت تنظيم پژوهش‏هاي طلاب و پژوهش‏گران مي‏باشد. در اين راستا، در سال 1387 پيشنهاد طرحي به تصويب معاونت، مبني بر ارايه تعريف پژوهش رسيد. بعضي بر اين پندار بودند كه پرداختن به تعريف پژوهش و مصاديق آن، امري بي‏فايده و غيرضرور است و چيزي جز اتلاف وقت و اسراف هزينه‏هاي مالي حوزه نمي‏باشد. هنگامي بطلان اين توهم روشن شد و اهميت و جايگاه تعريف پژوهش آشكار گرديد كه از خود مخالفين طرح، درخواست تعريف پژوهش شد. پاسخ‏هاي متكثر و بعضا متناقض باعث شد كه خود مخالفين كم كم به اهميت امر واقف گردند و نقش مهم آن را دريابند. نداشتن تعريف واحد و اتفاقي از پژوهش، مانع از شناخت پژوهش واقعي، پژوهشگر واقعي، ارزيابي پژوهش‏ها و حتي توليد علم است.
l مراحل انجام كار:
اداره استانداردسازي عهده‏دار ارائه تعريفي جامع و مانع از پژوهش گرديد. اين اداره، پس از مطالعات كتابخانه‏اي و ميداني گسترده، به تعريفي ارزشمند دست يافت كه با عنوان «سند تعريف و مصاديق پژوهش» به صورت نسخه اي آزمايش به چاپ رسيد و البته هنوز به مرحله رونمايي وارد نشده است. اين تعريف، به عنوان يكي از فعاليت هاي جدي و ارزشمند اداره استانداردسازي، در طي سال‏هاي 1388 و 1389، از منابع و مصاحبه‏هاي متعدد صاحب‏نظران به دست آمد كه حاوي تعريفي جامع و مانع بوده و قابليت الگوشدن در همه زمينه‏هاي پژوهشي علوم انساني را دارد. تعريف بدست آمده كه عبارت است از «فرآيند توليد دانش ديني»، داراي مستندات فراوان و متقني است كه از دو روش ميداني و كتاب‏خانه‏اي به دست آمده و نگرش به اين مستندات مي تواند اهميت و ارزش حقيقي اين تعريف را بازگو نمايد. ضميمه‏نشدن مستندات به تعريف پژوهش در نسخه آزمايشي، مانع از فهم اهميت و جايگاه واقعي، تعريف به دست آمده است. در همين راستا، معاونت پژوهش، انتشار اين مستندات را بر عهده اداره استانداردسازي گذاشت تا از اين رهگذر، اهميت تعريف بر خواننده معين گردد و اهميتي درخور در نزد پژوهش‏گران و محققين پيدا نمايد و تلقي سطحي و لفاظي از تعريف نشود.
معاونت پژوهش، لازم دانسته است تا تعريف پژوهش و مصاديق آن كه اكنون به صورت سندي آزمايش به چاپ رسيده است، به همراه مستندات و منابع مصاحبه‏اي و كتاب‏خانه‏اي به زينت طبع مزين گردد تا عقبه فكري و همچنين محيط فكري (context) مورد استفاده در به‏دست آوردن تعريف پژوهش، در نزد محقق و پژوهشگران در حوزه علوم انساني معين گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *