بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • تحول نیاز امروز حوزه‌های علمیه؛ تولید علم منحصر در حوزه علمیه قم نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی مدیر حوزه علمیه خواهران روز پنجشنبه 31 اردیبهشت ماه در هفتمین جشنواره علامه حلی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ماه شعبان و اعیاد شعبانیه گفت: در دوران معاصر همواره این سؤال مطرح است که حوزه های علمیه از نظر علمی و اخلاقی در چه رده ای قرار دارند.

وی افزود: زمانی که موسوعه ها و آثار علمی در دهه های اخیر از سوی افراد و مراکز پژوهشی حوزوی با آثار در طول تاریخ اسلام مقایسه می شود به این نتیجه می رسیم که حوزه های علمیه در تراز خوبی قرار دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه علمیه نسبت به نیازهای زمان بی تفات نیست، اظهار داشت: نباید تصور کرد که حوزه نسبت به نیازهای جامعه بی تفاوت بوده و به وظلیف خود عمل نکرده است، از همین رو حوزه علمیه در سطح خوبی از اخلاق، علم و تبلیغ قرار دارد.

وی ادامه داد: حرکت علمی و پژوهشی حال حاضر حوزه علمیه کمتر از گذشته نبوده که این مسأله ای قابل توجه است؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند تحول ضرورت جدی و دائمی حوزه علمیه است، حوزه باید در شرایطی قرار گیرد که  از ظرفیت های خود برای پاسخگویی به نیازها حداکثر استفاده را بکند.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان این که ظرفیت ها و تلاش های کنونی حوزه علمیه نباید مورد غفلت قرار گیرد، ابراز داشت: امروزه حوزه علمیه در تولید علم و در توفیقات علمی پیشتاز است، البته این تولید علم در مرکز حوزه انحصار ندارد.

وی عنوان کرد: انگیزه ها، توجه به نیازها و استفاده حداکثری از ظرفیت ها سبب شده که تولید علم منحصر در قم نباشد، البته منشأ تولید علم در حوزه های سراسر کشور حوزه مقدس قم است؛ پیشرفت روز افزون علمی محصول تلاش های مدیران و اساتید است.

مدیر حوزه علمیه خواهران با بیان این که باید در ساز و کارهای ارزیابی و تقدیر در جشنواره های علمی تجدید نظر کنیم، خاطرنشان کرد: نباید به دلیل کمبود امکانات و مقدورات مشتاقان به علم و پژوهش را نا امید و سرد کرد.

وی اضافه کرد: حوزویان علم را برای تفاخر فرا نگرفته اند بلکه در هدف آن ها از کسب علم و تبلیغ دین از اطاعت از خداوند متعال است، حرکت های علمی حوزه همواره در کنف توجه به ذات مقدس الهی است، غایت کار ما سربازی امام زمان(عج) است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه استادان را عنصر اصلی در حوزه های علمیه عنوان کرد و گفت: اساتید حق پدری بر شاگردان دارند، اساتید استوانه های علمی و پژوهشی حوزه  به شمار می روند که باید باشیوه های نوین عرصه پژوهش آشنا شوند.

وی افزود: دستاوردهای پژوهش باید به اساتید منتقل شود تا بتوانیم از ظرفیت های آنان حداکثر استفاده را انجام دهیم؛ اشتیاق طلاب به علم و پژوهش در این گونه جشنواره ها به نمایش گذاشته شده است که سبب سرعت گرفتن در مغفرت الهی نیز می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان این که شناسایی و عزیمت، نقطه فعلی در علم و پژوهش است، اظهار داشت: نقطه کنونی باید مقدمه ای برای حرکت های بزرگ و ایجاد جنبش تولید علم باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *