بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش روابط عمومي معاونت پژوهش حوزه هاي علميه ؛ نخستین گردهمایی مدیران مسؤول و سردبیران نشریات علمی حوزوی به همت واحد نشریات علمی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، روز شنبه 21 آذرماه سال جاری همزمان با هفته پژوهش و با حضور مدیر حوزه‌های علمیه برگزار گردید.در این گردهمایی، معاون پژوهش حوزه با بیان اهمیت تولید علم و تحول در عرصه پژوهش، اظهار داشت: نظام علمی موجود در جهان، علی‌رغم نقدهایی که به آن وارد است، به عنوان الگو و مدل سنجش تولید دانش در جامعه علمی جهان مورد توجه قرار گرفته است. وی افزود: پایگاه استنادی علوم، تولیدات علمی حوزه دین را از شمار تولیدات علمی خارج می‌داند و به رسمیت نمی‌شناسد و مقالات دانش دینی را نمایه نمی‌کند. بنابراین، تأسیس پایگاه استنادی علوم ایران و جهان اسلام (ISC) بهترین فرصت برای ارائه پژوهش‌های دینی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عماد، محصولات علمی را اصلی‌ترین مؤلفه نهاد دانش برشمرد و با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ مقاله‌نویسی در حوزه‌های علمیه، ضرورت سامان‌دهی نشریات علمی حوزه و حرکت به سمت استانداردهای پذیرفته شده در تولید مقالات علمی و کمک به نهادینه کردن این استانداردها در نشریات علمی را یادآور گردید و با تبیین مصوبه ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی، آن را فرصت بسیار مناسبی در زمینه رشد و توسعه نشریات علمی حوزوی دانست.
در این نشست، دکتر مهراد رئیس پایگاه استنادی علوم ایران و جهان اسلام (ISC) با ارائه آماری از وضعیت و جایگاه فعالیت‌های علمی ایران در جهان، از تشکیل کمیسیون نشریات علمی حوزه ابراز خرسندی کرد و به تشریح و تبیین پایگاه استنادی علوم ایران و جهان اسلام و روند تأسیس آن پرداخت. وي با تشریح اقدامات صورت گرفته در جهت رشد تولید علم ایران و ثبت آن در ISC، اظهار داشت: تاکنون 971 عنوان نشریه علمی در 57 کشور عربی و اسلامی، در ISC وارد شده است.
در ادامه این نشست حجج اسلام پارسانیا رئیس کمیسیون نشریات علمی حوزه،  مهدوی راد عضو اين کمیسیون و رجبی عضو شورای عالي حوزه‌های علمیه به بیان دیدگاه‌های خود در محورهاي ذيل پرداختند:
بيان نقش و رسالت‌هاي نشريات حوزوي؛
گسترش نشريات حوزوي با وجود كاستي‌هاي زياد؛
لزوم توجه به ساختار ظاهري در ميان حوزويان (با وجود محتواي خوب)؛
ضرورت انتشار مقالات علمی به زبان‌هاي رایج ديگر تا مورد استناد قرار گيرد؛
توجه به علوم انساني با استفاده از معارف وحياني و توليد نظريه در نشريات علمي؛
تلاش برای نمایه‌سازی آثار علمی پژوهشگران و مقاله‌نويسان در حوزه علوم اسلامي در مراكز معتبر؛
تعيين شاخص‌هاي بومي براي نشريات علمي حوزي و اصلاح استانداردها در صورت نياز؛
اتخاذ سامانه مناسب جهت رتبه‌بندي نشريات توسط صاحب‌نظران اين عرصه؛
ارسال آیين‌نامه‌ها براي تمامي نشريات.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *