بسم الله الرحمن الرحیم

شعار هفته: پژوهش، پایگاه علمی و تبلیغ تهاجمی

  • خانه
  • |
  • خبرهای معاونت
  • |
  • برگزاری اختتامیه هشتمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی و اولین جشنواره کانون‌های علمی طلاب

حوزه/ اختتامیه هشتمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی و اولین جشنواره کانون‌های علمی طلاب در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی و اولین جشنواره کانون‌های علمی طلاب که سه شنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ در سالن آیت الله العظمی حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، عنوان کرد: یکی از افتخارات بنده این است که در سفرهای استانی که داشتم و در نمایشگاه‌ها با نشریات و مقالات طلاب و اساتید مواجه می‌شدم درخواست می‌کردم که همه مقالات را به محل استراحتم بیاورند؛ زیرا استراحت من مطالعه مقالات و دست نوشته‌های طلاب و اساتید است.

وی با بیان اینکه دنیا امروز با تکنیک و تاکتیک‌هایی که در مباحث علمی دارد کار دسترسی به حقایق علوم را برای همه هموار کرده است، ادامه داد: سعی معاونت پژوهش این است که نحوه بهره برداری از داده های علمی در حوزه‌ علمیه به گونه‌ای کارآمد کند که با نیاز بشر امروز سازگاری داشته باشد.

وی افزود: همه معاون‌ها در مرکز حوزه‌های علمیه و ستادها و استان ها این اهتمام را دارند که طلاب و کسانی که خواهان معارف دینی در حوزه هستند را مجهز به علوم کنند اما روش پژوهش و تحقیق و روش تامل در داده های علمی با پیچیدگی‌های خاص خود مواجه است و نیاز به روانشناسی دارد، باید نیازهای امروز بشر بشناسد و بتواند از ابزارهای علمی روز استفاده کند.

قائم مقام حوزه ‌های علمیه اضافه کرد: اگر طلبه نتواند از ابزارهای علمی و پژوهش استفاده کند همیشه از کاروان عقب خواهد بود. اگر حوزه های علمیه به آن مقدماتی که در آینده نزدیک باید از هوش مصنوعی استفاده کند از نسل جوان و نسل بشر عقب خواهد بود.

وی بیان کرد: همه می‌دانند که روزگاری فقط مکتب اسلام را داشتیم اما امروز از افتخارات حوزه علمیه و برکات نظام جمهوری اسلامی است که با انبوه نشریات در ابعاد مختلف مواجه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال اظهار کرد: شکل گیری کانون‌های علمی با دو زاویه استعدادسنجی در عضویت کانون های علمی و نیازمندی‌های جامعه می تواند در توفیقات کانون‌ها تاثیرگذار باشد.

وی گفت: اگر نتوانیم داده‌های علمی را جهت بدهیم، کارآمد و ساماندهی کنیم و بهره دهی آن را آموزش بدهیم؛ جامعه طلاب و فضلای ما دارای ثقل علمی خواهند شد که نمی‌توانند از علوم خود استفاده کنند.

قائم مقام حوزه ‌های علمیه عنوان کرد: روزگاری در حوزه های علمیه قواعد یکسان توسط کتاب های مختلف آموزش داده می‌شد. باید جلوی این آموزش های مخل و موازی به گونه‌ای گرفته شود که به علمیت حوزه آسیب نزد.

وی ادامه داد: کارآمدی داده‌ها به این است که بهره گیری از این علوم در یک تئوری حساب شده ساماندهی شود. گاهی ثقل داده‌ای موجب بی انگیزگی در طلبه‌ها می‌شود. بارها گفته‌ام که کارآمد شدن علوم و قوانین و تئوری‌های اصول، منطق، رجال و… با رویکرد مسائل تربیتی اخلاقی بزرگترین خدمتی که می‌توان به حوزه های علمیه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال افزود: امروز اهتمام همه مراجع به ویژه رهبر معظم انقلاب، شورای عالی حوزه‌های علمیه و مدیر حوزه های علمیه این است که با همه تنگناه‌ها بهترین استفاده را از آنچه در اختیار داریم، کنیم.

قائم مقام حوزه ‌های علمیه گفت: همواره در طول تاریخ، روحانیت و حوزه های علمیه با تگناهای مالی مواجهه بوده است اما با سرمایه قناعت توانسته است در استقلال حوزه‌های علمیه، روحانیت و پاسخگویی جوامع اسلامی افتخار آفرینی کند.

وی تاکید کرد: بهترین کار برای ما این است که به گونه ای آموزش دهیم که این آموزش با مباحث تربیتی و ایجاد انگیزه در بهره برداری از تئوری های آموزش داده قرین شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال یادآور شد: اگر در آموزش به کثرتی که ناکارآمد است دچار شویم موجب بی انگیزگی طلبه می شویم به همین خاطر مهم است که کانون‌های علمی را بر اساس نیاز جامعه و متناسب با استعدادی که از طلبه شناختیم شکل بدهیم تا هم دلگرم شوند و هم آموزش ببینند

وی با تاکید بر اینکه طلبه باید همیشه دست به قلم باشد، تصریح کرد: طلبه باید یاد بگیرد داده‌های خود را منسجم کند و نیازهای جامعه را از منابعی که آموزش دیده است، استخراج کند.

قائم مقام حوزه ‌های علمیه ادامه داد: مباحث مالی زودگذر است اما تلاش‌های علمی ماندگار است و تراث شیعه در تنگناها به دست آمدند و ما باید برای حفظ این تراث، تلاش کنیم.

وی یادآور شد: مدارس علمیه باید با نشاط، روزآمد و کارآمد باشند تا نسل جوان سکان دار و آینده ساز باشند و نقش آفرینی کنند و این پرچم دین و شرعیت را به دست امام زمان (عج) بسپارند.

مدارس نسبت به مسئله پژوهش و نشریات اهتمام داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، در این مراسم عنوان کرد: به برگزیدگان تبریک می‌گویم و امیدوارم این امر به صوت مستمر ادامه پیدا کند و توفقیات روزافزون داشته باشند.

وی ادامه داد: نیاز داریم که تحلیلی در رابطه با موضوعات مقالاتی که در کانون‌ها و نشریات انجام می‌شود داشته باشیم تا بدانیم طلبه‌های سطوح مختلف در چه موضوعاتی قلم می‌زنند و بتوانیم موضوعات را به سمت سیاستگذاری‌ها سوق بدهیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: یکی از سیاست‌های کانون‌ های علمی طلاب این است که پژوهش مکمل آموزش باشد و در سطح یک به دنبال پژوهشگر حرفه‌ای نیستیم بلکه می‌خواهیم طلبه مهارت‌های لازم را کسب کند و پرورش بدهد.

وی بیان کرد: میزان کانون‌ها و مقالات ادبیات عرب، اصول و… با مقالات اخلاقی و… باید متناسب با اولویت و میزان ساعات درسی باشد که طلبه در سه سال اول آموزش دیده است و در این راستا مدیران مدارس باید اهتمام داشته باشند تا ضمن احترام به تلاش طلبه و آزادی عمل به او، باید ذائقه سازی با تبیین سیاست‌ها داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به روند روبه رشد جشنواره مقالات، گفت: این جشنواره در سال ۱۳۹۹ با حدود ۵۰ مقاله برگزار شد اما امروز به ۱۵۰ مقاله رسیده است که نشان از رشد روزافزون و تاثیر مثبت کارگاه‌های برگزار شده دارد.

وی با بیان اینکه مدارس باید نشریات را جدی بگیرند؛ زیرا سبب انگیزه در طلاب می‌شود، یادآور شد: با جدی شدن پژوهش درسی و تحقیق پایانی، نباید مدرسه ‎ای بدون نشریه داشته باشیم و ضریب مشارکت آنان در جشنواره علامه کمتر از ۵۰ درصد باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان کرد: اگر مدارس، کانون‌ها را به خوبی شکل بدهند به احیای سنت گذشته حوزه که مباحثه استاد و شاگرد خارج از کلاس بوده است کمک می‌شود که آثار تربیتی و اخلاقی به همراه دارد. این کانون‌ها علاوه بر مسئله پژوهش، به نظام تربیتی و آموزشی مدارس نیز کمک می‌کند.

رشد کیفی و کمی مجلات در جشنواره هشتم

حجت الاسلام والمسلمین جدی، دبیر هشتمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی، عنوان کرد: در این دور شاهد رشد مجلات به ۱۸۰ عنوان مجله بودیم که علاوه بر رشد کمی، کیفیت آثار نیز نسبت به دوره قبل، رشد قابل توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه در این دوره برخی از مجلاتی که در دوره گذشته رویکرد فرهنگی داشتند به رویکرد علمی ارتقا پیدا کردند، اضافه کرد: در این دوره شاهد رشد کمی و کیفی نشریات بودیم که این مرهون سیاست گذاری معاون پژوهش و همت واحدها است.

دبیر هشتمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی، با بیان اینکه در این جشنواره آثار در چهار سطح بررسی شدند، گفت: در این دوره ۱۵۶ نشریه به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتند و در مجموع ۳۸۰ مقاله ارزیابی شدند.

وی با بیان اینکه موضوع فقه و حقوق با ۱۹ درصد بیشترین میزان آثار را به خود اختصاص داده بود، گفت: به ترتیب مرکز مدیریت حوزه‌علمیه، تهران و مازندران ۱۶ بیشترین نشریات داشتند.

هیچ یک از سطوح، برگزیده رتبه یک نشدند

دبیر هشتمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی، با اشاره به اینکه ۳۰ ارزیاب در فرآیند ارزیابی حضور داشتند، اضافه کرد: مجموع برگزیده‌های این دوره ۳۲ نشریه است که در هیچ یک از سطوح، برگزیده رتبه یک نداشتیم.

وی با بیان اینکه ۱۰ نشریه برگزیده رتبه دو و۲۲نشریه برگزیده رتبه سه شدند، تصریح کرد: در سطح یک مجموعاً ۱۱ نشریه برگزیده شدند که ۵ نشریه برگزیده رتبه دو، شش نشریه برگزیده رتبه سه شدند

حجت الاسلام و المسلمین جدی افزود: در سطح دو جمعاً ۸ نشریه برگزیده شدند که یک نشریه برگزیده رتبه ۲و هفت نشریه برگزیده رتبه ۳ بودند. در سطح سه جشنواره نیز ۱۳ نشریه برگزیده شده‌اند که چهار نشریه برگزیده رتبه دو و ۹برگزیده رتبه ۳ بودند.

وی در رابطه با پراکندگی برگزیدگان (از بین ۳۲ نشریه در سطوح مختلف) اظهار کرد: مدیریت حوزه علمیه قم ۱۳ عنوان، آذربایجان غربی، تهران، خوزستان و منطقه ویژه بابل هر کدام ۳ عنوان و استان‌های اردبیل، چهارمحال و بختیاری، فارس، قزوین، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد و مازندران هرکدام یک عنوان برگزیده داشتند.

کانون‌های علمی طلاب بازوان پژوهش در مدارس

حجت الاسلام والمسلمین شریفی خواه، دبیر اولین جشنواره کانون‌های علمی طلاب عنوان کرد: کانون های علمی یکی از مهم ترین بازوان پژوهش در واحدهای آموزشی است که در شناسایی، ساماندهی و تقویت استعدادهای پژوهشی واحدهای آموزشی موفق و نقش آفرین است.

وی بیان کرد: تقویت همکاری علمی و پژوهشی بین طلاب و اساتید و واحدهای آموزشی از اهداف شکل گیری این کانون ها بوده است تا موجب ارتقاء دانش و مهارت های لازم، افزایش توان نقد و آزاد اندیشی بین طلاب شود.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی خواه اظهار کرد: کانون‌های علمی طلاب در سال ۱۳۹۷ با ۵۷ کانون و ۳۰۰ عضو شروع به فعالیت کردند اما تا پایان سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲۰۰ کانون با ۱۰ هزار ۳۱۷ عضو رسیده اند که نشان از سیر صعودی کانون‌ها در سطح کشور دارد.

دبیر اولین جشنواره کانون‌های علمی طلاب افزود: کانون‌های علمی طلاب در ۱۰ موضوع ادبیات عرب، فقه و اصول، کلام، اخلاق، علوم و معارف قرآن، علوم و معارف حدیث، اندیشه‌های سیاسی انقلاب اسلامی، رسانه و تبلیغ، اریخ، فلسفه و منطق فعالیت می کنند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان که به صورت حضوری و مجازی حضور داشتند تجلیل شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *