بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، صبح امروز در بیست و دومین همایش کتاب سال و چهارمین جشنواره مقالات علمی حوزه که به صورت مجازی در قم برگزار شد، گفت: در طول  22 دوره همایش، 19هزار کتاب و پایان نامه سطح4 (دکتری) به دبیرخانه همایش واصل شد که از میان آن‌ها 870 اثر حائز رتبه های برتر 22 دوره این همایش شده است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه افزود: در بیست و دومین دوره همایش، 804 اثر شامل 666 کتاب و 138 پایان نامه سطح4 حوزویان داخل و خارج کشور به دبیرخانه همایش واصل شد که بیشترین آثار مربوط به گروه کلام و فقه واصول و کمترین تعداد آثار رسیده مربوط به گروه مدیریت بود.

وی ادامه داد: در مرحله ارزیابی اولیه ۱۵۹ اثر به مرحله دوم راه یافت و در نهایت، ۵ اثر برگزیده، ۱۷ اثر شایسته تقدیر شد و ۲۵ اثر موفق به احراز جایگاه شایسته تحسین شدند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان داشت: محورهای ویژه همایش، میزبان 109 اثر در موضوعات آسیب های اجتماعی، علوم انسانی اسلامی، سبک زندگی اسلامی، زن و خانواده و بیانیه گام دوم انقلاب بود.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: در بخش بین الملل همایش، 87 اثر از کشورهای سودان، الجزایر، ترکیه، عربستان، سوریه، تونس، بحرین، پاکستان، لبنان، افغانستان و عراق واصل شد و از میان آن ها 6 اثر موفق به احراز جایگاه برتر همایش شد.

دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان داشت: بدلیل محدودیت ناشی از ویروس کرونا و برگزار نشدن جلسات دفاع پایان نامه ها، میزان پایان نامه های رسیده، نسبت به دوره گذشته کاهش داشت.

 افزود:۷۷ درصد از آثار راه یافته به مرحله دوم داوری، مربوط به آثار علمی پژوهشی بوده و 8 درصد اختصاص به علمی ترویجی دارد. سهم کتابهای فرهنگی تبلیغی ۲.۵ درصد بوده و 12.5 درصد را سایر کتاب ها تشکیل می دهند.

وی برتولید آثار گروهی علمی ترویجی از سوی حوزویان تأکید کرد و بیان داشت: وضعیت کتاب علمی پژوهشی، خوب، علمی ترویجی نیز خوب است . همچنین میزان رعایت شاخص های علمی از سوی نویسندگان پایان نامه های سطح4، رشد داشته است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: در بخش بین الملل، بیشترین آثار رسیده، مربوط به عتبه مقدسه حسینیه بود که از میان آن ها، یک اثر، برگزیده، یک اثر شایسته تقدیر و یک اثر شایسته تحسین شد.

دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان داشت: 32.5 درصد اثار رسیده، مرتبط با موضوعات علوم انسانی اسلامی هستند در حالیکه ۵۲ درصد آثار برتر، از میان آنهاست.

دبیر جشنواره مقالات علمی حوزه با اشاره به چهارمین دوره این جشنواره گفت: در بخش مقالات علمی پژوهشی، از میان 129 اثر رسیده، 35 اثر موفق به راه یابی به مرحله دوم داوری ها شد و در نهایت یک مقاله برگزیده و 3 مقاله نیز جایگاه شایسته تقدیر را احراز کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، تجلیل از شخصیت های پیشرو در عرصه تولید آثار علمی و ترویج علوم ال محمد را از دیگر بخش هاای همایش عنوان کرده و افزود در سال جاری، از سالها مجاهدت علمی حضرت آیت الله مصباح یزدی، آیت الله تسخیری و حجت الاسلام والمسلمین موسویان با عنوان شخصیت های ویژه علمی تجلیل به عمل می اید. همچنانکه از برترین مراکز پژوهشی و ناشران برتر همایش نیز با اهدای لوح سپاس تقدیر می شود.

گفتنی است با توجه به محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه و چهارمین جشنواره مقالات علمی حوزه، به صورت مجازی برگزار شد و تنها با حضور برخی فرهیختگان، صاحبان آثار برتر تکریم شدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *