بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ مسئول اداره برنامه ریزی و نظارت از بررسی پیش نویس نظام جامع پژوهش حوزه های علمیه در کمیسیون مربوطه در اجلاسیه مدیران استانی و معاونان ستادی  خبر داد.

سعید شایان پور با اعلام این خبر افزود: این کمیسیون با حضور حجج اسلام و المسلمین عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه ، میرزا بیگی مدیر حوزه علمیه ایلام ، موسوی مدیر حوزه علمیه لرستان ، عربیان مدیر حوزه علمیه کردستان و جناب آقای غفوری مدیر حوزه علمیه تهران تشکیل شد.

مسئول اداره برنامه ریزی و نظارت در ادامه درباره فرآیند تدوین این پیش نویس اظهار داشت: تدوین اولیه این سند حاصل تلاش بی وقفه کارگروهی است که به همین منظور در اداره برنامه ریزی و نظارت معاونت و گروه سیاست گذاری، توسعه علم و ارزیابی دفتر مطالعات پژوهشی در معاونت پژوهش تشکیل شده بود.

وی اضافه کرد: در این کارگروه کلیه اسناد بالادستی و بیانات مقام معظم رهبری«مدظله العالی» و مراجع عظام تقلید، مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه، اسناد نهادها و مراکز همسو و نظرات کارشناسان و صاحب نظران عرصه پژوهش جمع آوری و پس از بحث و تبادل نظر پیش نویس اولیه تهیه گردید. این پیش نویس در شورایی که با حضور جمع دیگری که از صاحب نظران و فضلای حوزوی در معاونت پژوهش تشکیل شده بود مورد بررسی و مداقه دقیق قرار گرفت و پس از اعمال اصلاحات نهایی گردد.

وی ادامه داد: پس از آن پیش نویس این سند در کارگروه معین شورای طرح و برنامه مرکز مدیریت بررسی و نسخه اولیه آن نهایی گردید.

سعید شایان پور این سند را شامل مأموریت، ارزش های اساسی، سیاست های کلان، چشم انداز، اهداف کلان، راهبردها و اقدامات اجرایی اعلام کرد و ادامه داد: در فرآیند تدوین این سند از تحلیل محیطی (قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها) سند چشم انداز حوزه های علمیه، مصوب شورای محترم عالی بهره گرفته شده و در عین حال از نظرات مدیریت های محترم استانی و صاحب نظران آشنا به محیط داخلی و پیرامونی نیز استفاده شده است.

مسئول اداره برنامه ریزی و نظارت با اشاره به راهبردهای اجرای این طرح اظهار داشت: در تدوین راهبردها، ارتباط تحلیل محیطی با اهداف ترسیم شده، و بر این اساس 24 راهبرد اجرایی کلان تدوین و ارائه شده است. همچنین در تدوین راهبردها، بهره گیری از ماتریسswot  و تدوین راهبردهای 4 گانه تهاجمی، تدافعی، تغییر جهت و تنوع، مد نظر تدوین کنندگان بوده است.

وی در توضیح ادامه فرایند تدوین نظام جامع بیان کرد: راهبردها شیوه های دست یابی به اهداف می باشند، از این رو در گامی دیگر ارتباط هریک از راهبردها با اهداف نظام استخراج گردید. بر این اساس لازم بود در گام بعدی اقدامات هریک از راهبردها باتوجه به اهداف متناظر با آن تدوین شود که بر اساس آن بیش از 500 اقدام اولیه در کارگروه تدوین و در جلسه شورای نظام جامع پژوهش با انجام اصلاحات و حذف موارد تکراری، هم پوشان و غیر ضروری به 197 اقدام تقلیل پیدا نمود.

مسئول اداره برنامه ریزی و نظارت معاونت پژوهش با اشاره به نتایج این جلسه اضافه کرد: کمیسیون پژوهش اجلاسیه پس از ارائه اجمالی فرآیند تدوین توسط اینجانب با ریاست معاون محترم پژوهش حوزه های علمیه، بررسی پیش نویس سند را در هریک از عناصر و اجزای سند آغاز نمود.

وی در پایان افزود: در این جلسه، باتوجه به اینکه از مدیریت های استانی در خصوص سند نظرخواهی شده بود، نظرات مدیریت های استانی مورد بررسی قرار گرفته و سپس اعضاء کمیسیون در خصوص هریک از عناصر اعلام نظر نموده و اصلاحاتی در محتوای برخی اقدامات انجام پذیرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *