بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • باید برای اجرای آموزش پژوهش محور در مدارس علمیه همه تلاش را به کار گیریم

 

حجت الاسلام محمدصالح مازنی در هفتمین اجلاسیه معاونان پژوهشی مدارس حوزه های علمیه که در قم برگزار شد، بر تعامل، همکاری و هم فکری معاونان آموزش و پژوهش در استانها و  واحدهای آموزشی برای اجرای پژوهش در حوزه های علمیه و تقویت وبالندگی آن تأکید کرد و گفت: این تعامل، یکی از پیش نیازها و ضرورتهای طراحی و استقرار آموزش پژوهش محور است. ایشان همچنین افزودند پس از طراحی الگوی آموزش پژوهش محور باید آمادگی لازم را  برای اجرای آن در مدارس علمیه داشته باشیم.

مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به تدوین برنامه‌های جدید  و باز بینی آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی سابق در معاونت پژوهش افزود: در تهیه و بازبینی این برنامه ها تلاش شده است کارشناسی های لازم انجام شود لذا شکل‌گیری حلقه‌های مشورتی جداگانه متشکل از اساتید، مدیران، معاونین پژوهش و طلاب، برای اتقان و اعتبار بخشی به این اسناد از فعالیت‌های این مدیریت در دور جدید به شمار می‌رود.

مازنی مهارت افزایی پژوهش را یکی از برنامه های این مدیریت اعلام کرد و گفت: برگزاری کارگاه های پژوهشی برای اساتید و طلاب، شناسایی طلاب مستعد پژوهشی، اجرای پژوهش درسی و ضرورت انجام آن در واحدهای آموزشی، انجام پژوهش گروهی، بازنگری در برنامه پژوهش درسی، طرح شناسایی، تقویت و سازماندهی مدرسان مهارت‌های پژوهشی، اجرای مرحله مدرسه ای جشنواره علامه حلی در واحدهای آموزشی حوزه های علمیه برادران و شبکه ای شدن فرایند ارزیابی جشنواره از مدارس علمیه تا ستاد واسط و ستاد کل و اجرای برنامه پژوهشی در تابستان از جمله برنامه‌های این مدیریت است.

دبیر دهمین جشنواره علامه حلی(ره) با اشاره به تدوین برنامه پژوهش تابستان اظهارداشت: آموزش مهارت‌های پژوهشی، تحقیق و مقاله علمی، نشست های علمی، بازدیدهای علمی، کرسی های آزاد اندیشی بخشی از این برنامه ها به شمار می‌رود. وی با بیان تعاملات خوب میان معاونت آموزش و پژوهش گفت از جمله این همکاری ها این است که طلاب شرکت کننده در برنامه پژوهش تابستان در صورت کسب نمره قبولی در درس آموزش مهارتهای پژوهشی و نمره مقاله علمی نسبت به درج آن در سامانه مورد نظر حسب مقررات اقدام گردد.

حجت الاسلام مازنی با بیان اینکه توسعه کانون های علمی واحدهای آموزشی از برنامه های این مدیریت است افزود: در سال تحصیلی گذشته 160 کانون علمی در مدارس علمیه قم راه اندازی شده است و مصمیم این الگو را  در سال جدید تحصیلی به سراسر کشور منتقل نماییم؛ وی اعلام کرد به زودی طرح توسعه کانون های علمی به سراسر کشور ابلاغ می‌شود و از معاونین پژوهش استانی درخواست کرد که نسبت به بسترسازی راه اندازی کانون های علمی در واحدهای آموزشی اقدام نمایند.

 

مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: نقش کانون‌های علمی بسیار مهم و در رتبه بندی پژوهشی مدارس اثرگذار است و در عین حال برکاتی مانند شناسایی استعدادهای پژوهشی و رشد علمی طلاب را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اجرای پژوهش در سطوح عالی بیان کرد: ترویج پژوهش سطوح عالی برنامه مدونی را برای اولین بار طراحی کرده است که با همکاری معاونت آموزش در حال بررسی راهکارهای اجرایی سازی آن ها هستیم؛ وی با اشاره به برخی از برنامه ها نظیر احیای سنت های پژوهشی به موضوع تقریر نویسی اشاره کرد و همکاری در طراحی سامانه تقریر نویسی را یکی از فعالیت های این بخش دانست.

ایشان ضمن اشاره به توسعه برنامه پژوهش درسی به سطوح عالی ابراز امیدواری کرد پس از رفع موانع و کارشناسی لازم، در برنامه های جاری طلاب سطوح عالی این برنامه عملیاتی شود.

حجت الاسلام مازنی گفت: تقویت شورای پژوهش استان، ارائه شرح وظایف گروه‌های علمی تربیتی و استفاده از اساتید عضو گروه‌های علمی تربیتی برای فعالیت های پژوهشی از جمله انتظارات این مدیریت از استانها است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *