بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

همزمان با آغاز هفته پژوهش، حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی صبح امروز (شنبه 25 آذر ماه) در آیین افتتاح نمایشگاه دستاورد های پژوهشی مراکز حوزوی در مصلی شهر قم سخنرانی کرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اظهار فرمود: اگر پژوهش رخ ندهد، دانش بالنده و رو به جلو حرکت نخواهد کرد و حرکت رکودی و رکود بر فضای دانش حاکم خواهد شد، بنابراین، پژوهش امری محوری، مهم و ضروری برای پیشروت دانش در هر عرصه ای است.

ایشان اظهار داشت: حوزه های علمیه که مهد دانش های حوزوی است، نیازمند عنایت هرچه بیشتر به امر پژوهش است، و هفته پژوهش فرصت مناسبی است برای بررسی نقاط ضعف و قوت نظام پژوهش حوزه

 حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی فرمود: با اشاره به اینکه دو بحث اصلی، زیرساختهای پژوهش را درنظام پژوهش حوزه، فراهم و بالنده می کند.

معاون پژوهش حوزه با تشریح این دو بحث، اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که باید در حوزه های علمی به آن پرداخت و گسترش داد، بحث نظام پژوهش محور همراه با تهذیب است.

ایشان تاکید کرد: این امر ساختاری مهم می تواند فضای پژوهش را در حوزه های علمیه گسترش بخشد اما متاسفانه از این جهت نظام آموزش حوزه صدمه دیده است و ما باید برای آنکه بتوانیم این نقیصه را تا حدودی جبران کنیم، پژوهش را در متن نظام آموزش درج و جاری کنیم تا اینکه خروجی این نظام، پژوهشگر بالفعل و تواناباشد؛ کسی که در مرزهای علم قدم میزند و توانایی پژوهش در موضوعات مختلف را دارد.

وی با بیان این که باید برنامه های ما ناظر بر تحکیم  و گسترش چنین نظامی در حوزه های علمیه باشد، اشاره کرد: این امر مهم از ابتدای مدیریت حضرت آیت الله اعرافی در حوزه ها تشخیص داده شد و به معاونت های مربوطه دستور فرمودند که این نظام را تدوین کنند و در جهت اجرای این نظام اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در ادامه گفت: بحث دومی که باید به آن توجه کرد، جهت دهی پژوهش های حوزه و مراکز پژوهشی حوزوی به سمت نیازهای جامع و نظام اسلامی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تاکید کرد: حوزه باید پاسخگوی این نیازها باشد، گرچه در این ایام پژوهش های خوب و حرکتی فعال در جهت پاسخگویی صورت گرفته است ولی کافی نیست و لازم است این امر گسترش پیدا کند.

ایشان اظهار کرد: ما امسال در هفته پژوهش برای اولین بار سعی کردیم که روزهای هفته پژوهش را به نام های متناسب با نیاز های حوزه نامگذاری کنیم و از همه مراکز پژوهشی و مراکز استان ها و مدارس در شهرستان ها و از حوزه های علمیه درخواست کنیم که فعالیت ها و نشست های خودشان را در محور این موضوعات قرار بدهند تا حرکتی جمعی صورت گیرد.

وی ضمن اظهار امیدواری به توفیق در گسترش و تعمیق هرچه بیشتر پژوهش در حوزه های علمیه، نام های انتخاب شده برای ایام هفته پژوهش را چنین ذکر کرد: شنبه “پژوهش و حوزه”، یکشنبه “پژوهش، حوزه و نظام اسلامی”، دوشنبه “پژوهش، حوزه و بین الملل”، سه شنبه “پژوهش، حوزه و جامعه اسلامی”، چهارشنبه “پژوهش، حوزه، فناوری و فضای مجازی”، پنجشنبه “اخلاق و فرهنگ پژوهش”

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی فرمود: یکی دیگر از اقداماتی که معاونت پژوهش با همکاری شورای هماهنگی مراکز پژوهشی به ثمر رساند، این بود که نمایشگاه دستاورد های پژوهشی مراکز و موسسات حوزوی را در هفته پژوهش اجرا کنیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به اینکه نزدیک به 180 مرکز پژوهشی در قم وجود دارد، یادآور شد: از میان این تعداد ،80 مرکز پژوهشی مهم دعوت شدند، و از این میان به دلیل محدودیت در امکانات ناچار شدیم از 60 مرکز حوزوی درخواست کنیم تا در غرفه ها مستقر شوند و دستآورد های 6 ساله خود را به نمایش بگذارند.

ایشان در پایان از غرفه های این نمایشگاه بازدید کرد و از نزدیک با دستاورد های مراکز حوزوی حاضر در این نمایشگاه آشنا شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *