بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

اولین نشست معاونین پژوهش مراکز تخصصی حوزه علمیه قم با حضور معاون پژوهش حوزه های علمیه و همچنین مدیر ترویج پژوهش و کارشناسان این مدیریت برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی معاون پژوهش حوزه­‌های علمیه با اشاره به تغییرات ساختاری در حوزه معاونت پژوهش مراکز تخصصی که قبلا به شکل واسط عمل می­کرد گفت:امور صف مراکز تخصصی در ستاد انجام شده و معاونت پژوهش حوزه های علمیه نیز متکفل امور صف پژوهش مراکز تخصصی هستند و البته جناب آقای عباسی نیز مدیر هماهنگی مراکز تخصصی می­باشند.

وی با بیان اینکه این جلسه نشست معارفه با با تغییرات ساختاری می باشد بر ضرورت شناخت اولویت­‌ها و برنامه‌­ها و انتظارات مراکز تخصصی از معاونت پژوهش تاکید کرد و گفت: سیاست کلی و بلند مدت ما نظام آموزش پژوهش محور می­‌باشد. در دل نظام آموزشی، پژوهش تبلور کند؛ استاد نگاهش پژوهش محور شود؛ متون و روش­‌های آموزشی هم باید پژوهش محور شوند و این نگاه که آموزش و پژوهش از هم جدا هستند صحیح نمی‌­باشد

وی چشم انداز مرکز مدیریت را بر نگاه آموزش پژوهش محور دانسته تغییرات زیرساختی را از برنامه های در دست اجرا عنوان کرد.

ایشان با بیان اینکه بنای معاونت پژوهش بر حمایت نشریات و توسعه آن در مراکز تخصصی و حضور پر رنگ در جشنواره علامه حلی است بر لزوم آموزش مهارت‌های پژوهشی به اساتید تاکید کرده و افزودند: در نگاه کوتاه مدت باید در عناصر آموزش، پژوهش را وارد کرد؛ هر استادی که بخواهد پذیرش شود یا ارتقاء پیدا کند باید مهارت‌های پژوهشی را آموزش ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی سپس به موضوع کرسی های آزاد اندیشی اشاره کرد و گفت:  کرسی­‌های آزاد اندیشی از مطالبات رهبر معظم انقلاب می‌باشد و تاکنون اقداماتی از قبیل تشکیل کمیته مرکزی و استانی در بهمن و اسفند سال گذشته انجام دادیم و در سال 97 بدنبال توسعه آن هستیم.

ایشان همچنین از تصویب آئین‌نامه رتبه بندی پژوهشگران و تدوین پرونده و  کارنامه پژوهشی طلاب خبر داده و گفتند: این فعالیت­ پژوهشی در رتبه‌بندی پژوهشی طلاب نیز مؤثر خواهد بود.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین مازنی، مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه ضمن خوش آمدگویی و تشریح پیشینه و اهداف نشست گفت: ایده تشکیل مراکز تخصصی اقدامی لازم و هوشمندانه و ضروری برای تأمین بخشی از نیازهای نرم افزاری و محتوایی و معرفتی حوزه و نظام و مردم بود.

وی تصریح کرد: اگرچه تخصص در حوزه امری دراز دامن و همزاد حوزه بوده است، اما از زمان راه اندازی مراکز تخصصی به شکل سازماندهی شده امروزی کمتر از 30 سال می‌گذرد.

مازنی با اشاره به تربیت بیش از 3000 نفر در رشته های مختلف تخصصی و نگارش پایان نامه ها و مقاله های متعدد؛ گفت: تولید حدود 180 متن آموزشی، 14مجله تخصصی و ترویجی، 80نرم افزار و راه اندازی بیش از 50 سایت اینترنتی، برگزاری کارگاهها و نشست ها از فعالیتهای مراکز یادشده بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی سپس با بیان یکی از آفات مراکز تخصصی ابراز داشت: یکی از نقدهایی که برخی از دلسوزان حوزه مطرح می‌کنند و من فکر می کنم این جمع می تواند این نگرانی را کم کند سطحی بار آمدن طلبه و دانش پژوهش مراکز تخصصی است. شاید بخشی از این نگرانی ریشه در گرته برداری غلط از متدهای آموزشی در دانشگاه‌ها باشد که البته اینجا جای بحث مبسوط آن نیست ولی مهمترین رسالت شما این است که دانش پژوه را به سمت تخصص به معنی واقعی کلمه پیش ببرید. اقتضای کار پژوهشی  عمیق بارآوردن طلبه است.  و نقش معاونین پژوهش نیز در این عرصه سترگ است.

وی سپس به به دغدغه برگزاری نشست معاونین پژوهش مراکز تخصصی اشاره کرد و گفت: دغدغه برگزاری این نشست از آغازین روزهایی که ساختار جدید مراکز تخصصی تصویب شد شکل گرفت و تاکنون جلسات کارشناسی بین معاونت پژوهش و مراکز تخصصی انجام شد وبعد از چند بار تغییر زمان بالاخره امروز توفیق شد در خدمت شما باشیم.

مدیر ترویج پژوهش سپس با اشاره به تغییرات و تحولات مربوط به ساختار مراکز تخصصی اشاره کرده و افزود: ساختار ستادی مراکز تخصصی همواره دستخوش تغییر بوده  که نوع این تحولات را شما واقف هستید ونیازی به شرح مجدد آن نیست.

حجت الاسلام مازنی سپس به ایده راه اندازی کارگروه‌های پژوهش مراکز تخصصی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های امروز ما راه اندازی کارگروه های پژوهش مراکز تخصصی است که با اهدافی چون  انتقال تجربیات و الگوها و روش های اجرایی در فعالیت ها وبرنامه های پژوهشی، شناسایی آسیب ها و موانع اجرای پژوهش در مراکز، اصلاح رویکردها وروش های پژوهشی،  مشورت در تدوین سرفصل ها و مهارتهای پژوهشی، مشورت در تدوین شیوه نامه ها درس نامه ی پژوهشی و مشورت در تولید نشریات تشکیل شده است

 

در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین عباسی مسئول دفتر هماهنگی مراکز تخصصی  ضمن اثر بخش بودن دانش آموختگان مراکز تخصصی در جامعه خواستار توانمند سازی و تقویت این مراکز از طریق پژوهش شدند.

ایشان افزودند: پژوهش را باید در مراکز تخصصی به شکل سازمانی تقویت کرد. حتی پژوهش در هر درس باید باشد.

حجت الاسلام عباسی نداشتن مجوز دائم برای مراکز تخصصی به جهت اخذ مدارج علمی و پایان نامه‌ را یکی از اشکالات عنوان کرده وخواستار رفع آن در مراجع ذی صلاح شدند.

آقای عباسی سپس به راه اندازی گروه­های علمی تربیتی مشتکل از سه تا 5 نفر اشاره کرده و افزودند اساتید موظف هستند، 2 ساعت در هفته، در این گروه‌ها حضور یابند، که بخشی از فعالیت این گروه، پژوهش می­باشد.

 

در ادامه حجت الاسلام اکبرپور مسئول پژوهش سطوح عالی ضمن تشکر از حضور با نشاط معاونین پژوهش مراکز تخصصی قم ابراز داشت: یکی از اهداف برگزاری این نشست راه اندازی کارگروه­‌هایی برای انتقال مسائل مراکز تخصصی در امر پژوهش می باشد.

ایشان پس از مشورت و دریافت نظرات معاونین پژوهش مراکز تخصصی نسبت به تعیین کارگروه ها و زمان و مکان جلسه بعد اقدام کردند.

 

همچنین در این جلسه تعدادی از معاونین مراکز تخصصی پیشنهادها و نظراتی به شرح ذیل ارائه کردند.

 

  1. لزوم اصلاح ساختاری و محتوایی و برداشتن موانع پژوهش مانند کثرت دروس که فرصت مباحثه را هم ندارند لذا قدرت پژوهش را کم کرده، موجب خستگی طلاب می شود. برنامه‌های متکثر آموزشی با روش آموزش پژوهش محور قابل اجرا نیست راه چاره این است‌که تراکم برنامه‌های آموزشی متناسب با متد آموزش پژوهش محور اصلاح  و کم شود.
  2. اصلی ترین مشکل مرکز تخصصی بی‌اعتمادی حوزه به آن و نداشتن پشتوانه رشته­ای در حوزه نیز از جمله نقاط ضعف آن می­باشد
  3. به جهت مشکلات اقتصادی در کمبود بودجه مجلات الکترونیکی راه اندازی شود.
  4. انتظار می رود معاونت پژوهش حوزه نسبت به تألیف نظام جامع پژوهشی برای مراکز تخصصی اقدام نماید
  5. لزوم ثبت پایان‌نامه‌ها  مرکب سامانه به جهت هرز نرفتن آن را خواستار شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *