بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • اولین نشست علمی – پژوهشی نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی برگزار شد

سلسله نشست های علمی-پژوهشی در محل برگزاری نمایشگاه دستاورد های مراکز پژوهشی حوزوی آغاز به کار کرد.

بر همین اساس اولین نشست علمی-پژوهشی با موضوع “جنسیت و خانواده، تحولات اجتماعی و چالش های علمی-پژوهشی” توسط حجت الاسلام دکتر زیبایی نژاد ارائه شد که بخشی از آن در ذیل می آید:

«یکی از مهمترین تحولات قرن بیستم، تحول در مناسبات خانواده بود که به پدیداری رهیافت های نوپیدایی منجر شد که یک دگرگونی و تحول اساسی را نه تنها در ساخت خانواده، بلکه در عرصه های اجتماعی و بر ساخت های فرهنگی به وجود آورد که این تحولات را می توان در محور های ذیل صورتبندی کرد:

1-     تحول ساختاری: مناسبات قدرت در خانواده، از حالت طولی (پدر سالار) به شکل عرضی درآمده است و بعضاً نقش فرزندان و زنان، بیشتر از پدر خانواده می باشد که با خانواده سنتی که نسبتی عمودی دارد و پدر راس قدرت است، کاملاً متفاوت است.

2-     زنانه شدن ساختار خانواده: در خانواده های امروزی احساسات حجم فربه ای از فضای زیست خانوادگی را اشغال کرده و این غلظت احساسات نه تنها در حریم خانواده، بلکه در جامعه نیز نمودار شده است.

3-     تحول اخلاق جنسی : هنجار های  جنسی به سرعت در حال دگرگونی و وارونگی و تغییر است. بخش عمده ای از آسیب های اجتماعی که امروز دامنگیر جامعه شده است، از همین موضع می باشد. پررنگ شدن مفاهیمی همچون مالکیت بدن به خاطر تحولات در حوزه اخلاق جنسی است. منشأ این تحولات را باید در تحول جنسی یا خودپنداره جنسی جست وجو کرد.

جامعه امروز یک جامعه مصرفی است به این معنا که فراغت حجم متنابهی از وقت انسان امروزی را در بر می گیرد و تکنولوژی، در این میان به کمک فراغت آمده و منجر به رفتارهای فراغتی شده که به دنبال نهایت آزادی است.

رفتار های فراغتی بیشترین حجم صنعت فرهنگی را بر خود اختصاص می دهد و با امپراطوری های عظیم رسانه ای، تمام ساحت های انسانی را به مادیات تأویل می دهد.»

حجت الاسلام دکتر زیبایی نژاد در پایان با بررسی مولفه های پژوهش، نگاهی آسیب شناسانه  به وضعیت فعلی مرکز مدیریت حوزه های علمیه داشتند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *