بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

مجتبی فرهنگیان مسئول اداره محصولات پژوهشی معاونت پژوهش با اعلام این خبر افزود: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، براساس وظیفه ذاتی خود، ترویج پژوهش را یکی از سیاستهای راهبردی خود قرار داده که از این راه بتواند به درونی شدن امر پژوهش در حوزه‌های علمیه مدد برساند.

وی ادامه داد: این معاونت، اقدامات زیربنایی و قابل توجهی را در این خصوص انجام داده که تدوین شیوه‌نامه‌ای جدید و روزامد برای چگونگی نگارش رساله علمی از آن جمله است.

مسئول اداره محصولات پژوهشی با اشاره به ویژگی های این اثر اظهار داشت: در تدوین کتاب «شیوه نامه نگارش رساله علمی» تلاش شده است که با شیوه‌ای روان و بیانی ساده و البته علمی، بتوان راهگشای متقاضیان پایان‌نامه‌نویسی در حوزه‌های علمیه شد و راهنمای قابل اتکایی برای دانش پژوهان پایان‌نامه‌نویسی ارائه کرد.

وی اضافه کرد: این شیوه نامه، حاصل رفت و برگشت نظری – عملی بین مدیران اجرایی و صاحبنظران پژوهشی است و در عین ایجاز و اجمال، به دنبال نمایاندن قواره‌ای پژوهشی در قالب پایان نامه است. دانش پژوه با استفاده از این قالب و قواره پژوهشی، خواهد توانست ابتدا طرح پژوهشی خود را سامان بدهد و آن‌گاه راه نگارش رساله را به آسانی بپیماید.

لازم به ذکر است: «شیوه نامه نگارش رساله علمی»، به سفارش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و به قلم حجت الاسلام والمسلمین حسن اسلام‌پور کریمی در چهار بخش و 72 صفحه تنظیم شده است. بخش اول با عنوان شیوۀ طرحنامه‌نویسی، به پیشنهاد موضوع، ویژگی‌های موضوع، طرح تفصیلی و عناصر آن اختصاص یافته است. بخش دوم با نام شیوۀ نگارش رسالة علمي، به موضوعاتی همچون؛ ساختار پايان‌نامه، روش استناد و ارجاع، زبان رسالۀ علمی، بایسته‌های رسالة علمی سطح سه و چهار، تنظيم رساله و روي جلد پرداخته است. بخش سوم که به اخلاق نگارش اختصاص یافته، برخی اصول اخلاقی نگارش را برشمرده است. بخش چهارم این اثر به پیوست‌ها اختصاص دارد.

«شیوه نامه نگارش رساله علمی» ویراست اولیه است که امید می‌رود با دقت نظر و نقد راهگشای خوانندگان محترم، در چاپ های بعدی شاهد ارتقای کمی و کیفی آن باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *