بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

مدیر کل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه در گفت‌وگو با روابط عمومی این معاونت در زمینه انتشار پایان‌نامه‌های حوزوی اظهار داشت:
پیش از واگذاری رسمی پایان‌نامه‌های سطح 4 حوزه به معاونت پژوهش، درصدد بودیم با همکاری معاونت آموزش نشریه‌ای را که حاوی مقالات علمی برگرفته از پایان‌نامه‌های سطح 3 و 4 حوزویان است، منتشر نماییم. اقدامات اولیه برای انجام این کار صورت گرفته و دبیرخانه مدارج علمی معاونت آموزش نیز همكاري هاي خوبی را در این زمینه انجام داده‌اند که در کنار دریافت اصل پایان‌نامه‌ها از محققان حوزوی، یک مقاله برگرفته از محتوای پایان‌نامه نیز جهت انتشار دریافت نمایند. تاکنون بخشی از نویسندگان پایان‌نامه‌ها، این مقالات را در اختیار قرار داده و برنامه‌ریزی جهت انتشار نشریه در اداره کل امور پژوهشی معاونت پژوهش در حال انجام است. همچنین بنا داریم مجموعه‌ای از چکیده پایان‌نامه‌ها را به صورت فصلانه و یا نیم‌سالانه منتشر نماییم که این کار می‌تواند در جهت اطلاع‌رسانی و تحلیل آماری از وضعیت پایان‌نامه‌های حوزوی مؤثر واقع گردد.
حجت‌الاسلام رفیعی  افزود: با توجه به تغییراتی که اخیراً بر اساس مصوبه شورای عالی حوزه در شرح وظایف معاونت‌های پژوهش و آموزش حوزه ایجاد شد؛ تحقیقات پایان دوره تحصیلات حوزوی در مقاطع مختلف تا پایان سطح 3 در اختیار معاونت آموزش خواهد بود. اما پایان‌نامه‌های سطح 4 حوزه به لحاظ ماهیت پژوهشی و ارتباطی که با حوزه پژوهش دارند، از طريق معاونت پژوهش تصدي گري خواهد شد. البته این مسأله تا حدی کار معاونت پژوهش را درباره پایان‌نامه‌های سطح 4 سنگین‌تر می‌کند که نیازمند برنامه‌ریزی از جمله نیازسنجی دقیق و جامع از موضوعات قابل ارائه و همچنین برنامه‌ریزی اجرایی، تمهید بانک اطلاعات اساتید مشاور و راهنما، برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسات خوب و استاندارد دفاع می‌باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *