بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

این سند برای اولین بار در نوع خود، در سطح جامعه علمی و در راستای استانداردسازی و تعیین مختصات کمی و کیفی مؤلفه‌های مختلف نظام پژوهشی حوزه تدوین گردیده است. در گفت‌وگوی روابط عمومی معاونت با حجت الاسلام والمسلمین علیرضا فاخری مسؤول این اداره ابعاد وزوایای این طرح بنیادین توسط ایشان تشریح و تبیین گردیده که چکیده آن تقدیم می‌گردد:
استاندارد، معیاری است که بر اساس پیشرفت علم بشری و توافق صاحب‌نظران در حوزه آن علم توسط یک مرکز معتبر تعیین می‌شود. استانداردسازی پژوهشی در ایران سابقه‌ای ندارد و ما سعی می‌کنیم نظرات مختلف اندیشمندان حوزوی را استخراج و بررسی ‌کنیم، فرایندی انجام می‌شود که هم حاصل دستاورد بشری است و هم آن را بومی کرده‌ایم.
توسعه هر کشوری در گرو پژوهش است و بدون پژوهش جدی که منجر به تولید و نوآوری ‌شود، کشور توسعه پیدا نمی‌کند.
اگر تعریف درستی از علم ارایه شود و تعریف استاندارد آن را بیان کنیم به راحتی می‌توانیم آن را در فضای بین‌المللی منتشر کنیم و آن را به رسمیت بشناسند.
ایده استانداردسازی پژوهش در حوزه از چند سال پیش در معاونت پژوهش حوزه مطرح شده و حدود دو سال است اداره استانداردسازی به منظور پی گیری این کار تشکیل شده است.
طراحی نظام جامع پژوهشی حوزه، تدوین و ارایه استانداردهای مولفه‌ها این نظام جامع پژوهشی از ماموریت‌های اصلی اداره استاندارد‌سازی پژوهشی است و همه مقولات مرتبط با پژوهش در این اداره استانداردسازی می‌شود
با استانداردسازی پژوهش، وضعیت نظام پژوهشی ایده‌آل و استاندارد حوزه‌ها روشن و مشخص خواهد شد.
این اداره تلاش می‌کند فضای راهبردی حوزه را ترسیم کند و با تعریف پژوهش و مصادیق آن به صورت استاندارد، کارهای پژوهشی را از کارهای غیر پژوهشی تفکیک نماید.
برای تعریف استاندارد از پژوهش ابتدا کتاب‌هایی که به تعریف پژوهش پرداخته شناسایی و تعاریف پژوهش استخراج و در دو مرحله مورد تحلیل قرار گرفت و120 نفر از اساتید این تعاریف را بررسی و مورد نقد قرار دادند. نتیجه نظرات این اساتید در چهار کمیته، بررسی گرديد و سپس در اختیار شورای نهایی برای استانداردسازی قرار گرفت.
اعضای این شورا را معاون پژوهش حوزه، مدیر مطالعات پژوهشی، مدیر امور پژوهشی، مدیر اداره استانداردسازی، مجری پروژه و پنج نفر از اعضای کمیته‌ها تشکیل می‌دهند.
سند تعریف پژوهش و مصادیق آن در دو جلسه شورا نهایی شد، این سند به صورت آزمایشی است و به طور موقت می‌تواند مبنای عمل معاونت پژوهش قرار بگیرد و به عنوان سند نهایی نیست.
بازنگری تعریف پژوهش، تدوین سند استاندارد تعریف پژوهشگر، از برنامه‌های آتی اداره استانداردسازی پژوهش است.
اداره استانداردسازی پژوهشی با سایر نهادها مانند وزارت علوم و موسسات مختلف همکاری دارد.
استانداردسازی پژوهش نیازمند توجه بزرگان حوزه به این بخش است تا فرهنگ‌سازی شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *