بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به نقل از خبرگزاری مهر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حقی در پاسخ به این سئوال که معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برای رسیدن به پژوهش‌های ایده‌آل و استاندارد چه راهبرد و مسیری را در نظر دارد، اظهار داشت: استانداردکردن پژوهش‌های حوزوی بخشی از طراحی نظام جامع پژوهش است که در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در دست اقدام است.

مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی حوزه‌های علمیه افزود: برای رسیدن به پژوهش‌های استاندارد، ابتدا باید مولفه‌های پژوهش شناسایی و به طور دقیق تعریف شوند.

وی تعریف استاندارد واژه‌های پژوهش را یکی از پروژه‌های در دست اقدام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه بیان کرد و گفت: در این زمینه ۲۰۰ واژه پرکاربرد شناسایی شده و کمیته‌ای متشکل از چند کارشناس خبره در حال ارائه تعریف از این واژه‌ها هستند.

حجت‌الاسلام حقی، پژوهشگران حوزوی، نهاد پژوهشی، کتابخانه، طرح‌های پژوهشی، معیشت پژوهشگران، قراردادهای پژوهشی و… را از جمله این واژه‌ها ذکر کرد و اظهار داشت: برای اینکه تلقی واحدی میان نخبگان و پژوهشگران ایجاد شود احتیاج به تعریف واحد از واژه‌های مرتبط با پژوهش داریم.

مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تاکنون تعریف سه چهارم از این واژه‌ها انجام شده، ابراز امیدواری کرد که مجموعه فرهنگ واژگان پژوهش در چند ماه آینده منتشر شود.

وی با اشاره به اهمیت استانداردسازی فرایند پژوهش، به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: اگر قرار باشد یک کتاب به درستی تالیف شود، باید شاخص‌های آن طراحی شود. به عنوان مثال نگارش یک کتاب در زمینه اقتصاد اسلامی با یک کتاب قرآنی تفاوت‌هایی دارد.

وی ادامه داد: در گام بعدی باید شاخص‌های مشخصی ارائه شود تا پژوهشگران بدانند که کار علمی باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد. اگر این اتفاق نیفتد همواره دچار معضل کنونی می‌شویم که پژوهش‌نماها ما را از پژوهش استاندارد و ایده آل دور می‌کنند.

حجت‌الاسلام حقی با بیان اینکه برخی از پژوهش‌های حوزوی از استانداردها و شاخص‌های لازم برخوردار نیستند، اظهار داشت: برای اینکه این پژوهش‌ها از هرج و مرج بیرون بیایند، باید روند و فضای پژوهش را استاندارد کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *