بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، حجت‌الاسلام و‌المسلمين ايازي در حاشيه بازديد از نمايشگاه دستآوردهاي علمي و پژوهشي حوزه علميه خراسان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري حوزه با بيان اين كه اين نمايشگاه نشان مي دهد كه زحمات زيادي براي امر تحقيق در حوزه علميه انجام شده و مي‌شود، ابرازداشت: بايد اثرات و نتايج اين دستاوردها را در سطح حوزه و دانشگاه عملي كرد و مسأله پژوهش را تقويت نمود.

وي تأكيد كرد: بايد متوجه اين امر بود كه پژوهش و تحقيق نتيجه بخش و اثر گذار باشد.

اين استاد حوزه علميه مشهد از مسئولان و مديران مدارس علميه خواست تا زيربناي درسي طلاب را تقويت كنند و بر تربيت آنان با توجه به اخلاق اسلامي، اهتمام زيادي داشته باشند.

وي افزود: پشتوانه مهم كارها با توجه به جنبه اخلاقي افراد سنجيده مي شود.

  سلف صالح حوزه نيز تنها به آموزش اكتفا نمي كردند

 حجت الاسلام و المسلمين اسكندري نیز در حاشيه بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي علمي و پژوهشي حوزه علميه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري حوزه با بيان اين كه آموزش نقش مهمي در حفظ مكتب تشيع داشته و دارد، گفت: غني بخش آموزش، پژوهش بوده و سلف صالح حوزه هاي علميه نيز تنها به آموزش اكتفا نمي كردند.

وي با تأكيد براين مطلب كه اگر آموزش با پژوهش همراه نباشد، ركود خواهد داشت و در صورت همراهي موفقيت بيشتري كسب خواهد كرد، اظهارداشت: افرادي كه عهده دار امر آموزش هستند، بايد به ضرورت ورود به عرصه پژوهش هم توجه داشته باشند.

اين استاد و پژوهشگر در مؤسسه فقهي ائمه اطهار (عليهم السلام) مشهد افزود: بزرگان حوزه هاي علميه در تدريس خود به نكته هاي مختلف و تازه اي دست مي يافتند که اين امر به خاطر پژوهشي بودن تدريسشان بوده است.

وي در ادامه با بيان اين كه دومين نمايشگاه دستاوردهاي علمي و پژوهشي حوزه علميه خراسان، سرفصلي براي نمايشگاه هاي گسترده تر است، گفت: در اين نمايشگاه برخي از مراكز و مؤسسات آثار گرانبهايي ارائه داده اند كه مي تواند براي مراكز و افراد مختلف استفاده و بهره برداري شود.

حجت الاسلام و المسلمين اسكندري بر ضرورت آشنايي و كار طلاب در زمينه تحقيق و پژوهش تأكيد و خاطر نشان كرد:

بي شك طلاب در هر رشته تخصصي همانند تبليغ، ادبيات، فقه، اصول و … بايد با تحقيق وارد شوند تا بتوانند نياز جامعه را پاسخ دهند.

وي از مسؤولان مدارس علميه خواست تا راه‌كارهاي پژوهشي را به طلاب آموزش دهند و زمينه تحقيق را فراهم كنند تا طلاب علوم ديني بتوانند در مرحله و سطوح بالاتر تحصيلي خود به صورتي تخصصي تر در عرصه پژوهش وارد شوند.

وي با بيان اين كه تحقيق به صورت آموزش صرف نبايد باشد، ابرازداشت: اساتيد هم بايد نسبت به تدريس همراه با پژوهش اهتمام داشته باشند تا تلاششان نتيجه مطلوب تري داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *