بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، 31 اردیبهشت ماه مصادف است با برگزاری هفتمین دوره جشنواره علامه حلی (ره)، به همین مناسبت حجت ‏الاسلام والمسلمین سید موسی هاشمی تنکابنی، مدیرکل اطلاع ‏رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش، در گفتگو با سایت معاونت پژوهش، گزارشی از روند برگزاری هفتمین جشنواره علامه حلی ارائه کرد.

به عنوان اولین سوال لطفا بفرمائید، با توجه به اینکه در آستانه برگزاری هفتمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) قرار داریم، اهمیت و جایگاه این جشنواره را در ارتقاء سطح پژوهشی طلاب چگونه ارزیابی می کنید؟

خدا را شاکریم که توفیق برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری علامه حلی(ره) را عنایت فرمود. این جشنواره فرصت بسیار مناسبی را برای رقابت سالم  در عرصه علمی در اختیار طلاب جوان قرار می‏دهد. چرا که از زمان‏های گذشته آموزش در حوزه ‏های علمیه، توأم با پژوهش بوده و هر کجا این دو بال در کنار هم قرار می گیرند طالب علم را به قله‏ های علم و دانش هدایت می‏ کنند. جشنواره علامه حلی(ره) جایگاه بسیار بالایی دارد و این فرصت مناسب را در اختیار طلاب جوان قرار می‏دهد که بتوانند آنچه را در مراحل پائین‏ تر تمرین و عرضه داشته ‏اند در جشنواره سراسری به منصه ظهور برسانند.

امروزه شاهدیم که جشنواره علامه حلی(ره) در استان‏ها نیز برگزار می‏ شود و آثار برتر استان ها، به جشنواره سراسری ارسال و در چرخه ارزیابی قرار می‏ گیرد، که این موضوع، خود زمینه رشد و بالندگی را به همراه خواهد داشت. امیدواریم در آینده نه چندان دور جشنواره ‏های مدرسه‏ ای نیز داشته باشیم و این رقابت سالم در میان طلاب مدرسه، سپس در میان طلاب استان و در نهایت میان طلاب سراسر کشور برقرار شود تا زمینه کشف استعدادهای برتر بوجود آمده و نظام پژوهش در حوزه ‏های علمیه استوار و پابرجا شود و پژوهش جایگاه اصلی خود را در نظام آموزشی حوزه های علمیه بدست آورد.

با توجه به اینکه در آستانه برگزاری هفتمین جشنواره استانی علامه حلی(ره) قرار داریم لطفا بفرمائید، آثار طلاب جوان ارسالی به این جشنواره را از نظر کمی و کیفی چگونه ارزیابی می‏ کنید؟

بحمدالله آثار جشنواره دوره هفتم از نظر کمی خیلی خوب بوده چرا که 6951 اثر از سوی طلاب برادر و 4919 اثر از طرف طلاب خواهر به دبیرخانه جشنواره رسیده است. جشنواره علامه حلی(ره) امسال رشد 50 درصدی آثار ارسالی به این جشنواره نسبت به سال گذشته داشته است، 350 کتاب و 2507 پایان­نامه و 9069 مقاله و 2194 تحقیق میدانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. البته باید توجه داشت که نباید کیفیت را فدای کمیت کرد و حرکت ما در جشنواره علامه حلی(ره) به سمت کیفیت‏بخشی به آثار است.

در این دوره شاهد هستیم که آثار بسیار متنوعی در علوم مختلف اسلامی از جمله فقه و حقوق اسلامی، اصول فقه، تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث و درایه، فلسفه و منطق، تاریخ اسلام، کلام، ادبیات و علوم انسانی مرتبط با حوزه دین به دبیرخانه جشنواره ارسال شده

هرچند طلاب جوان ما بر روی کیفیت سرمایه‏ گذاری کنند، نتیجه کاربردی آثار نیز بیشتر خواهد شد، چرا که ما تحقیق و پژوهش را برای حل یک مسأله مورد نیاز جامعه علمی، دینی، اخلاقی و فرهنگی اسلامی خودمان می‏خواهیم.

اگر هر تحقیق بتواند یک مسئله مورد نیاز جامعه امروز ما را حل کند و یک پیشنهاد سازنده داشته باشد، به نظام علمی کشور بسیار کمک خواهد کرد.

در پایان چه سخنی به طلابی که تمایل دارند در عرصه پژوهش به فعالیت بپردازند دارید؟

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که این جشنواره به نام علامه حلی(ره) است و مرحوم علامه حلی(ره) در دوران جوانی به درجه اجتهاد می‏رسد و این نشانه تلاش، کوشش، صبر و استقامت علامه حلی(ره) بوده که به این جایگاه بسیار بلند رسیده است و شاهد مدعای ما آثار علمی بسیار گرانسنگی است که از مرحوم علامه(ره) به ما رسیده است. از این‏رو انتظار می‏رود طلاب جوان در آثار خود با رعایت اصول و فنون پژوهش از نظر علمی، اخلاق پژوهش را نیز رعایت کنند، ما شاهدیم که رهبر معظم انقلاب بر رعایت اخلاق در تمام زمینه‏ ها تأکید بسیار دارند، از این‏رو لازم است طلاب جوان و عزیز در آثار و تحقیق علمی خود اخلاق پژوهش را رعایت نموده و از بداخلاقی‏ های پژوهشی پرهیز کنند.

امروزه مهمترین شاخصه نهادهای علمی برتر و دانشگاه‏های طراز جهان، میزان پژوهش و تولید دانش در آن‏جاست و انتظار ما از حوزه علمیه همین است که در همان طراز علمی جهان قرار گیرد و این امر ممکن نیست مگر اینکه طلاب جوان از همان پایه‏ های اول، آموزش همراه با پژوهش و با رعایت اصول و فنون علمی، پژوهشی و اخلاقی، در آثار و پژوهش‏های علمی خود را داشته باشند. چرا که مهمترین شاخصه‏ های یک پژوهشگر موفق حضور فعال و رصد آنچه که در جامعه او رخ می ‏دهد و نیازسنجی و شناسایی اولویت‏های پژوهشی جامعه اسلامی است. و در این مسیر لازم است طلبه، همراه با آموزش مداوم، روشمند و هدفگرا و آشنایی با اصول و فنون و کاربست‏های پژوهش به رشد علمی همراه با شناخت درست از نیازهای جامعه دست یابد.

خودباوری و اعتماد به نفس، پرهیز از عجب و خودبزرگ بینی علمی و پژوهشی، تمرین و برخورداری از تجربه کافی و رعایت تقوای علمی و اصول اخلاقی حاکم بر فعالیت‏های پژوهش نیز از دیگر شاخصه‏ های پژوهشگر موفق است و یک پژوهشگر جوان همیشه باید خداباوری، تقوا، اخلاص و صبر و بردباری را نصب ‏العین خود قرار دهد تا به سعادت دنیا و آخرت نائل شود. ان‏شاء الله ‏تعالی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *