بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در سفر به یزد به زیارت قبور علماء و مجتهدین این شهر رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، ظهر امروز حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در سفری به شهر یزد با حضور در آرامگاه (جُرهُر یا جوی هُرهُر) به زیارت قبور مطهر علماء و مجتهدین یزد رفت.

قبرستان «جُرهُر» یا قبرستان «جوی هُرهُر» از قدیمی‌ترین آرامستان‌های یزد و متعلق به دوره زندیان(۱۱۲۹ تا ۱۱۷۴ هجری شمسی) است که در محله‌ای به همین نام و به معنای «رود خروشان» واقع شده است.

وجه تسمیه این محله و قبرستان که اکنون در حاشیه خیابان مهدی یزد قرار دارد، به خاطر نام جوی هرهر بوده که در پایابی با ۶۰ پله به قبرستان مذکور منتهی می‌شده ‌است.

این قبرستان تاریخی نه تنها به لحاظ قدمت و آثار معماری برجا مانده دارای ارزش‌ خاصی برای شهر یزد است بلکه مأمن افراد سرشناس بزرگی از جمله «ملا عبدالکریم مسگر» عالم دینی عصر مشروطیت و نماینده مردم یزد در نخستین دوره مجلس شورای ملی، «محمود فرساد» عالم امامی، ادیب و شاعر و فرزند مجدالعلماء یکی از علمای برجسته یزد، «قنبر کاشی‌ساز نائینی» بنیانگذار صنعت کاشی‌سازی در میبد و «محمد عبدل یزدی» معروف به پهلوان کوچک یزدی است.

بزرگان دیگری مانند «جعفر کرباسی یزدی» مشهور به آخوند کرباسی از علمای قرن دوازدهم، «ابوتراب زارچی» و «علی اکبر زارچی» از علمای برجسته‌ی این دیار، «میرزا سیدمحمد علی مدرس لب خندقی» فقیه و مرجع مسلمی، «سید یحیی احمدآبادی معروف به (واعظ)» از علمای بزرگ اردکان، «محمد کاظم ملک افظلی اردکانی» نماینده تام‌الاختیار امام خمینی(ره) در میناب، «فاطمه کربلایی» همسر اشرف آهنگر، «محمد صدرالدین» ریشه اصلی طایفه مدرسی‌ها و از علمای برجسته یزد و همچنین «خواجه نواب صفوی» و «ملاغلامحسین خطیب» از دیگر علمای یزد نیز در این آرامستان به خاک سپرده شده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *