بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • آیت الله جعفر سبحانی؛ جلوگیری از فرار مغزها با شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر میسر است

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ «نخستین نشست هم اندیشی استعدادهای برتر حوزه» با حضور علما، اندیشمندان، مسئولان مرکز امور نخبگان کشور و حوزه های علمیه و طلاب برگزیده کشوری در سالن همایش های مدرسه دارالشفاء برگزار شد.

در این مراسم که با حضور حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه و رئیس هیات امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه، حجت الاسلام و المسلمین عماد معاون پژوهش و مسئول مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد غروی عضو هیات امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه و جمعی از علما، مسئولان و طلاب برتر حوزه های علمیه برگزار شد، بر حمایت از این استعدادها تاکید شد.

در این مراسم حضرت آیت الله جعفر سبحانی در ابتدای سخنان خود با تاکید بر اینکه جامعه نیازمند تفاوت در استعدادهاست و جامعه یکسان به اهداف خود نمی رسد، اظهار داشت: جامعه اسلامی نیازمند تفاوت در استعدادها است و این تفاوت هاست که منجر به رشد و شکوفایی جامعه شده و زمینه پیشرفت آن را فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه استعدادهای مختلف، ارزش های مختلفی را نیز ایجاد می کند و زمینه دوام جامعه را فراهم می سازد، عامل فروپاشی رژیم سابق شوروی را همین یکسان دیدن استعدادها و عدم تحرک و پویایی آن جامعه دانست.

ایشان در ادامه با تقدیر از معاونت پژوهش حوزه و مدیران مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر؛ علت شناسایی نخبگان را استفاده بهتر از آنها دانست و این روند را منجر به کاهش فرار مغزها در جامعه برشمرد.

برنامه ریزی متفاوت براساس میزان استعدادها و ظرفیت های هر شخص، از دیگر تاکیدات ایشان بود که در این باره فرمودند: نباید کسانی که متولی امر شناسایی و ساماندهی نخبگان حوزوی هستند برای همه این طلاب برنامه یکسانی داشته باشند بلکه باید با شناسایی دقیق نوع استعدادها و میزان آن، برای هر کدام برنامه جداگانه ای در نظر گرفته شود.

در ابتدای این مراسم نیز ، حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد معاون پژوهش و مسئول مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه، گزارشی از روند شناسایی استعدادها و ممتازین حوزه های علمیه ارائه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عماد در این باره اظهار داشت:  سیره حوزه در بخش آموزش و پژوهش اهتمام به شناسایی استعدادهای برتر حوزه است.

وی با اشاره به استقرار بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: راه اندازی بنیاد ملی نخبگان این دغدغه را در حوزه زنده کرد که انبوه فاضلان حوزوی در یک سامانه شناسایی شده و زمینه رشد و ارتقاء آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: به همین جهت طرحی در معاونت پژوهشی حوزه بررسی و در شورای عالی حوزه تایید شد و پس از نگارش اساسنامه و تایید آن در هیات امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای حوزوی، با مشارکت حوزه های مختلف کشور، به اجرا گذاشته شد.

مسئول مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه در ادامه اظهار داشت: پس از رایزنی ها با حوزه های سراسر کشور و تشکیل پرونده برای طلاب مستعد این حوزه ها، اطلاعات آنها برای معاونت پژوهش ارسال شد که از میان استانهایی که موفق به شناسایی و ارائه پرونده ها و فرم های لازم به مرکز امور نخبگان شده اند، استان اصفهان 24 استعداد برتر و 5 ممتاز، استان تهران 12 استعداد برتر و 4 ممتاز، استان قم 114 استعداد برتر و 42 ممتاز و حوزه علمیه بابل نیز 9 استعداد برتر و 2 ممتاز داشته اند، ضمن اینکه حوزه علمیه خراسان نیز در این مرحله موفق به ارسال پرونده نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین عماد با اشاره به شناسایی 249 استعداد برتر حوزه از میان طلاب سطح یک، سطح سه و سطح چهار، اظهار امیدواری کرد تا قبل از پایان سال جاری پروندهای جدید به مرکز امور نخبگان ارسال و استعدادهای جدید شناسایی شوند.

وی در ادامه به برنامه ریزی گسترده مرکز امورنخبگان جهت شناسایی طلاب مستعد حوزه اشاره کرد و در این زمینه ابراز داشت: مرکز امور نخبگان فعالیت های گسترده ای را برای شناسایی هرچه بیشتر طلاب نخبه انجام می دهد و برآورد ما این است که تا 5 سال آینده، حدود 5000 نفر از استعدادهای برتر و ممتاز حوزه های علمیه سراسر کشورشناسایی شده و مورد حمایت مادی و معنوی این مرکز قرار بگیرد.

در این مراسم همچنین آیت الله حسینی بوشهری رئیس هیات امنای مرکز امور نخبگان و دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به ایراد سخنان خود پرداختند.

لازم به ذکراست: نخستین نشست هم اندیشی استعدادهای برتر و ممتازین حوزه های علمیه همزمان با مبعث حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، روز پنجشنبه 24 اردیبهشت ماه  از ساعت 9:30 تا 12 در سالن همایش مدرسه دارالشفاء  قم برگزار شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *