بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

در هفتمین اجلاسیه معاونین پژوهشی استان‌ها حضرت آیت الله اعرافی، با معاونین پژوهش استانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
ایشان در ابتدای سخنان خود با طرح سوالاتی چون؛ چگونگی روند پژوهش آموزش عالی در 40 سال اخیر؛ چگونگی روند پژوهش حوزه های علمیه در40 سال اخیر؛ اختصاص دادن چند بند در منشور حوزه ها در چشم انداز و نظامات جامع پژوهش خواستار اهتمام بیشتر معاونین پژوهش به این موضوع کلان شد.

مدیر حوزه های علمیه ضمن برشمردن مشکلات و محدودیت های موجود اظهار داشت: پژوهش حوزه در این مدت با نگاه جهادی فعالیت کرده و این فعالیت ها باعث شکل گیری اسناد کلان، طرح های زیاد و برنامه 5 ساله درحوزه های علمیه شده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به موضوع موقوفات درحوزه های علمیه افزود: وقف های حوزه به صورت دقیق شناسایی شود تا این مساله ضمن استقلال، باعث شکوفایی حوزه شود که برای تحقق این امر دنبال شناسایی و تعیین موقفه های حوزه های علمیه هستیم.

وی اظهار داشت: دو مسئله جهت گیری کلان و نظارت به تفویض اختیارت بیشتر و همچنین ارتقاء و تعالی مدیریت استانها در حوزه های استانی  مورد دقت نظر و ضرورت مدیریت حوزه های علمیه است.  اما معاونت پژوهش مدارس استانها دارای مأموریت های کلان و رسالت ها و اشراف هوشمندانه بر فرایندهای دیگر و بهره گیری از سایر نظامات پژوهشی است  که نیازمند به طراحی دقیق، قوانین منسجم، تعامل با آموزش و تولید فکر و ایده از سوی معاونین مدارس استان‌ها است.

 

 

عضو فقهای شورای نگهبان، ضمن تاکید بر راه اندازی انجمن های علمی، کانون‌های علمی، گروه های علمی، شورای پژوهش و نمرات پژوهش در استانها؛ بر راه اندازی درس خارج در استان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: دراین رابطه بیش از 20 درس خارج در استانها شکل گرفت. توجه به این مسئله باعث رشد علمی حوزه های علمیه استان‌ها خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، خواهان  ارتقاء علمی اساتید در عرصه پژوهش شد و در مورد طرح  نظام جامع اساتید فرمود:  این طرح هنوز نهایی نشده است ولی به دنبال نهایی کردن آن هستیم. این مسئله نیازمند توجه جدی معاونین پژوهشی برای ارتقاء پژوهش اساتید و همچنین برگزاری کارگاه های مهارت‌افزایی پژوهشی است.

آمادگی معاونین پژوهشی برای تشکیل گروه و بعدها مراکز پژوهشی، تعیین رشته های تخصصی همراه با پایان نامه ها و انتقال پایان نامه ها در سطح سه به استانها، توجه به حضور جدی تر استانها در کتاب سال حوزه، ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی، رتبه بندی پژوهشی پژوهشگران حوزوی و رتبه بندی مراکز و مدارس پژوهشی از دیگر موارد مورد اشاره مدیر حوزههای علمیه در این دیدار بود.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه معاونین پژوهش استان‌ها به بیان دیدگاه‌ها، مشکلات و نقطه نظرات خویش در مورد پژوهش پرداختند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *