بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه حجت الاسلام والمسلمین عماد در ابتدای گفتگو با عرض تبریک به مناسبت ولادت باسعادت پیشوای عدالت، آزادی و اخلاق، امام علی(ع)، در تبیین مصوبات ششمین جلسه شورای کرسی های آزاداندیشی  اظهار داشت: ابتدا باید عرض کنم، به گمان ما آزاداندیشی یک اخلاق، رویه، فرهنگ و یک سبک زندگی عالمانه است. این سبک زندگی عالمانه به هر مقداری که در جامعه عمق و نفوذ بیشتری پیدا کند، به ویژه در مجامع علمی، امکان رشد و تولید علم و پاسخگویی عالمانه تر به نیازهای انسان در زندگی روزمره فراهم تر خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: در نخستین جلسه ای که در سال جاری داشتیم بعد از استماع گزارش سال قبل، قرار شد که وضعیت آزاداندیشی در حوزه های علمیه و زمینه هایی که برای تولید دانش وجود دارد مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اضافه کرد: در این جلسه شاخص های اصلی آزاداندیشی، یعنی اخلاق ورزی علمی، بردباری اجتماعی، حلم و صبر، عدم جزمیت، نقدپذیری، خطاپذیری و شاخص های متعدی دیگری که زمینه را برای آزاداندیشی فراهم می کند،  مورد بررسی قرار گرفت و برای رسیدن به یک راهبرد دقیق و روشن، مصوب شد ناظر به عوامل و موانعی که برای تولید دانش در معاونت پژوهش شناسایی شده، تحلیلی از وضعیت موجود علمی حوزه های علمیه ارائه شود و وضعیت مطلوب ناظر به افق آینده حوزه های علمیه بازنگری شود.

رئیس شورای کرسی های آزاد اندیشی در ادامه گفتگو، راهبردهای بهبود وضعیت موجود را تشریح کرد و متذکر شد: از دیگر مسائلی که در این جلسه بررسی شد این بود که با مقایسه وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب حوزه، قرار شد کارشناسان ذی ربط راهبردهای بهبود وضعیت را برای جلسات آتی کمیسیون به اعضا ارائه کنند و سپس این مجموعه در اختیار شورای پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید قرار می گیرد و براین اساس  اقدامات ملی همه دستگاه های حوزوی تعریف می شود.

حجت الاسلام و المسلمین عماد در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در حوزه گفتگوهای آزادفناورانه انجام شده است و آیا اساسا در این زمینه برنامه ای مدنظر است یا خیر، اظهار داشت: خود تمرین و تجریه گفتگوی آزاد عالمانه در حوزه علم و فناوری ازضرورت هایی است که در جلسه شورای کرسی های آزاداندیشی به آن اشاره شد و در همان جلسه هم گزارشی ارائه شد .

وی ادامه داد: ما اگر میخواهیم یک فضای آزاد علمی را ایجاد کنیم باید از ابتدای ورود به عرصه علم، در فضای دانش آموزی،دانشجویی و طلبگی این تمرین و تجربه را داشته باشیم. لذا گزارشی هم ازدبیرخانه کمیسیون کرسی های آزاداندیشی ارائه شد که برآن اساس حداقل 68 عنوان موضوع کرسی آزاداندیشی که به تصویب کمیسیون های هفتگانه دبیرخانه رسیده بود، گزارش شد، این کرسی ها بخشی از کرسی های آزاداندایشی است که عمدتا به عرصه عمل و اجتماع کار دارد و طبیعتا باید مسیری را پیدا کنیم که این گفتگوها ضمن اینکه به تولید دانش بنیادی و راهبری منتهی می شود به حوزه نیازهای کاربردی کشور و نظام هم پاسخ بدهد و در حقیقت مدلی برای ارتباط میان علوم انسانی و فناوری ها باشد.

وی در ادامه با اشاره به جلسه امروز خود با معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان داشت: این موضوع را در گفتگویی که عصر امروز با معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم، هم مورد بحث و بررسی قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم به مدلی برای تجاری سازی علوم انسانی و دانش بنیان شدن علوم اسلامی و حوزوی برسیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *