بسم الله الرحمن الرحیم

شعار هفته: پژوهش، پایگاه علمی و تبلیغ تهاجمی

  • خانه
  • |
  • خبرهای معاونت
  • |
  • گزارش جلسه ستاد معاونت پژوهش با معاونان و رابطان پژوهش مدارس سراسر کشور

اهم بیانات معاون پژوهش حوزه های علمیه
حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی:

✔️ هدف از پژوهش به خصوص در سطح1، یک کار تام و تمام فنی پژوهشی نیست بلکه ایجاد روحیه تحقیق و پژوهش در طلبه است. درگیر شدن طلبه با مطالب علمی است و باید کمک به آموزش کند.

✔️ اگر به دنبال پژوهش در سطح1 هستیم بر این باوریم مجموعه فعالیتهای این معاونت به مواجهه فعال طلبه با مطالب علمی که می شنود و می آموزد (وثمره آن تعمیق و ماندگاری آموزش است. از آسیبهای سطح1 رسوب نازل مطالب علمی در ذهن طلبه و در نتیجه احساس غبن و حس منفی است)

✔️ مدارسی که معاون مطلق دارند اگر بخواهند طلبه اش رشد و تعالی پیدا کند یکی از ابزارهای مؤثر پیگیری شئون پژوهشی است. که باعث تعمیق آموزش خواهد شد.

✔️ عملکرد پژوهشی مدارس از جمله مواردی است که در بررسی عملکرد مدیران، ارتقاء علمی مدارس، تداوم فعالیت که توسط شورای عالی تصمیم گیری می شود، نقش مستقیم دارد.

مدیر ترویج پژوهش
حجت الاسلام والمسلمین آقای مازنی

▫️ اشاره ای به اهم وظایف متصدیان پژوهش در مدارس:
✔️ همه مدارس ما متصدی پژوهشی دارند (اعم از معاون مستقل، معاون مطلق، همکار یا رابط پژوهشی) لذا شئون پژوهشی نباید در مدارس معطل بماند.
✔️ تشکیل پرونده پژوهشی طلاب (اعم از نقاط ضعف و قوت در هر پایه- شناسایی استعدادها
✔️ تهیه بانک اطلاعات پژوهشی مورد نیاز مدرسه
✔️ مطالعه آیین نامه ها
✔️ شناسایی استعدادهای برتر پژوهشی و معرفی به استان
✔️ آموزش مهارتهای پژوهشی به طلاب (متصدی پژوهش مسئول آموزش پژوهش هم هست)
✔️ از ظرفیت دروس اقتضایی – کارگاه های فصلانه – آخر هفته ها برای آموزش بهره برده شود.
✔️ پیگیری گواهی ها
✔️ مطالعه شیوه نامه ها و اجرای درست و مطلوب آیین نامه ها مورد انتظار است
✔️ داشتن تقویم زمان بندی برای اجرای درس پژوهشی و اطلاع رسانی آن به طلاب
✔️ ارائه مشاوره پژوهشی به طلاب
✔️ طرح نامه های خوب نوشته شود. متن آن سبک و مبهم نباشد از سوی دیگر سخت گیری بیش از حد هم نباشد.
✔️ در نیمسال دوم نباید با آثار کپی مواجه باشیم.
✔️ زمان بندی و رعایت آن در خصوص تحقیق پایانی (از آغاز نگارش تا زمان دفاع)
✔️ مسئولیت کانونهای علمی مدارس. برگزاری جلسات با اساتید و دبیران کانون ها در راستای ارتقای کیفیت
✔️ برگزاری جشنواره مدرسه ای. منعکس کردن اشکالات مقالات به طلاب یکی از کارهای مهم است. در مدارس از فرصت ویرایش آثار در راستای ارتقای کیفیت مقالات استفاده شود. و در انتهای کار جوایزی اهدا شود
✔️ مسئول مجلات مدرسه: هر مدرسه ای حداقل سالی یک مجله تولید بکند آن هم با محتوای همین مقالات نگارش یافته
✔️ ارسال به موقع اطلاعات مورد نیاز ستاد (مثل: لیست اطلاعات اساتید پژوهشی جهت امور مالی- اساتید راهنما و ارزیاب – اساتید روش تحقیق مثل پژوهش تابستانه)
✔️ یک تجربه در بحث مدیریت دانش: از مشکلات سازمانهایی که جابجایی نیرو زیاد است از بین رفتن اطلاعات با تعویض نیروست. لذا حتما مطالب را ثبت کنید تا بعد از تحویل پست علاوه بر سخت افزار ، پرونده کارهای علمی هم تحویل نفر بعدی شود. همچنین هر یک از کارها و فعالیتهای پژوهشی دارید آنها را در پوشه های مستقل بایگانی کنید.

قائم مقام معاون پژوهش در امور استانها
جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای اسحاقی

▫️ بیان شاخص ها و مبانی ارزیابی مدارس:
✔️ در دسکتاپ مجازی 81 سنجه داریم. که به تدریج از سنجش کمی به سمت سنجش کیفی حرکت می کنیم
✔️ در بحث کانون ها مطلوب ما یک کانون به ازای هر ده طلبه است.
✔️ صحت سنجی آمار موجود از مدارس در مراحل مختلفی تطبیق و کار کارشناسی شده است.
✔️ در مورد تحقیق پایانی و پژوهش درسی: جمع نمرات با تقسیم بر تعداد میانین نمره به دست می آید.
✔️ در مورد جشنواه علام حلی ره مطلوب شرکت 70 درصد به بالا می باشد و برگزاری اختتامیه از مبناهای ماست.
✔️ اگر مدرسه ای برای هر 50 طلبه یک کارگاه پژوهشی برگزار کند امتیاز لازمه را می گیرد. (سقف کارگاه 5 تا 20 نفره)
✔️ در مورد ماده واحده: معاون پژوهش باید ترغیب کند مشمولین را به شرکت در دوره
✔️ در خصوص نشریه: هر مدرسه حداقل یک نشریه
✔️ نشست های علمی و کرسی: هر 15 طلبه باید یک استاد و هر استادی یک کرسی و نشست در طول سال داشته باشد (نشست توسط طلاب و کرسی توسط طلاب یا خود استاد).
✔️ هر مدرسه باید نرم افزار فراکاوش را داشته باشد. هر مدرسه ای باید در طول شال باید 50 منبع به مدارس اضافه کند با کمک مدیران مدراس
✔️ در خصوص پزوهش تابستان: یک چهارم طلاب مدرسه باید در این طرح شرکت کنند.
✔️ رتبه بندهی مدارس هم بر اساس بارگذاری عزیزان انجام می شود. 5800 امتیاز برای 81سنجه که ارزیابی کمی فعالیتها را برعهده دارند.
✔️ نتایج حاصله از شاخص های 12گانه، ارزیابی کیفی کار را بر عهده دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *