بسم الله الرحمن الرحیم

امروز اسلام به یکایک سربازان خود در عرصۀ جهاد تبیین علمی نیاز دارد/ مهارت‌های پژوهشی و شیوه‌های تحقیقات دینی را به طلاب جوان بیاموزیم. مدیر حوزه‌های علمیه

  • خانه
  • |
  • خبرهای مهم
  • |
  • در گفت و گو با مدیر مراکز و امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه مطرح شد: فعالیت های مراکز پژوهشی حوزه چگونه محاسبه می شود؟/ برگزاری سالانه ۶۰۰ نشست علمی/ شناسایی بیش از ۲۱۰ واحد پژوهشی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان فعالیت های مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه را تشریح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فرهنگیان مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، به مناسبت هفته پژوهش با تشریح برخی از فعالیت‌های این مرکز گفت: معاونت پژوهش سه اداره کل دارد که یکی از آنها مدیریت مراکز و امور پژوهشی است که سطح ارتباط آن فرامدرسه ای است و تعاملات آن بیشتر با سازمان‌های بیرون از حوزه و سازمان‌های پژوهشی است.

وی با اشاره به عرصه‌های فعالیت گفت: بخشی از برنامه‌ها تحولی است و بخشی روال همیشگی کار بوده است. از جمله این عرصه‌ها می‌توان به عرصه کتابخانه‌ها، پژوهشگران حوزوی، مراکز پژوهشی و محصولات و دستاوردهای پژوهشی اشاره کرد.

ببینید:

جزئیاتی از طرح پژوهش‌سراهای استانی

وجود ۵۰۰ کتابخانه در مدارس علمی سراسر کشور

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان با اشاره به فعالیت‌های این عرصه‌ها ادامه داد: نزدیک به ۵۰۰ کتابخانه در مدارس علمی سراسر کشور وجود دارد که به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کتابخانه‌های مرکزی و کتابخانه‌های مراکز حوزوی. تفاوت این دو کتابخانه این است که افراد خارج از حوزه نیز می‌توانند از کتابخانه‌های مرکزی استفاده کنند اما کتابخانه‌های حوزوی عموماً در اختیار طلاب و واحدهای آموزشی قرار دارد.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه توضیح داد: از جمله کارهایی که باید برای این کتابخانه‌های انجام داد می‌توان به تأمین محتوا برای آن‌ها اشاره کرد که از سال‌های گذشته یکی از فعالیت‌های عمده معاونت پژوهشی تهیه کتاب برای کتابخانه‌های سراسر کشور بوده است. در دو سال گذشته جهشی در دریافت کتاب داشتیم.

وی در خصوص روش های تهیه کتاب گفت : یک روش اختصاص بودجه از طرف مرکز مدیریت است که با توجه به محدودیت‌ها بسیار کم بوده و شاید نتوان یک کتابخانه را هم تجهیز کرد. بخشی از فعالیت واحد کتابخانه‌ها بر این متمرکز است که بتوانند کتاب‌های اهدایی را تأمین کنند که این کار به چند صورت انجام می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان در ادامه گفت: یکی از این روش‌ها وقف است که به وسیله شخصیت‌های علمی یا پس از فوت آن‌ها به وسیله خانواده آن‌ها انجام می‌شود. بخش دیگر بخش کتابهای است که بر سازمان‌هایی مانند وزارت ارشاد تمرکز دارد. بخش دیگر نیز نسبت به سال‌های قابل تعداد قابل توجهی از این منابع تهیه کنیم و تاکنون توانستیم کتابخانه‌های نزدیک به ۲۵ استان را تجهیز کنیم و بخش عمده‌ای از نیازهای کتابخانه کشور را تهیه کنیم.

وی اظهار کرد: این روال همچنان ادامه دارد و در حال حاضر دو رویکرد در بحث تأمین محتوای کتابخانه‌ها در نظر داریم رویکرد اول این است که به سمت کتاب‌های جدید و مورد نیاز طلبه‌ها برویم و بتوانیم طلاب را به اندیشه‌های جدید مجهز کنیم. رویکرد دوم این است که علاوه بر این کتاب‌های جدید بتوانیم به صورت هدفمند نیازهای استان‌ها و کتابخانه‌ها را شناسایی کرده و معطوف به آن‌ها کتاب‌ها را خریداری کنیم.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه با بیان اینکه وضعیت کتابخانه‌ها از نظر محتوا در موقعیت نسبتا پایداری قرار دارد در خصوص عرصه دوم در حوزه کتابخانه ها توضیح داد: عرصه دوم در حوزه کتابخانه‌ها بحث تجهیزات کتابخانه‌ای است؛ ما کاری در دو سال گذشته انجام دادیم که امسال به پایان رسیده آن هم این است که طرح وضعیت سنجی کتابخانه‌های کشور را رقم زدیم و توانستیم نیازمندی‌های سراسر کشور را احصا کنیم و به یک وضعیت سنجی از کتابخانه‌ها رسیدیم.

وی افزود: بنابراین امروز مشخص است از ۵۰۰ کتابخانه ما چند درصد برخوردار بوده و چند درصد غیربرخوردار هستند و کتابخانه‌های غیربرخوردار چه نیازمندی‌هایی دارند و مشخص است که در وضعیت قفسه، سیستم، میز و صندلی و… چه وضعیتی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان تصریح کرد: در تأمین بودجه برای تجهیزات کتابخانه دچار مشکلاتی هستیم که امیدواریم با استفاده از گروه‌های مردم نهاد بتوانیم این مشکلات را حل کنیم؛ امسال توانستیم کاری انجام دهیم و کتابخانه‌هایی که از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند را تجهیز کنیم و امیدواریم تا ۵ سال آینده بتوانیم وضعیت تجهیزات کتابخانه‌ای را تجهیز کنیم.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از کارهایی که در حوزه کتابخانه‌ای انجام می‌دهیم تجهیز شدن آن‌ها به صورت شبکه‌ای توسط یک نرم‌افزار مدیریت کتابخانه‌ای است که از سال‌ها پیش در حوزه استفاده می‌شده است و در حال حاضر نیز ۲۹۰ کتابخانه به این سیستم مجهز هستند و می‌توانند اطلاعات و کتاب‌های خود را خود را مبادله کنند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه اظهار کرد: مسئله دیگر کتابخانه‌ها منابع انسانی است که یکی از معضلات محسوب می‌شود به طوری که از حدود ۵۰۰ کتابخانه تنها ۱۵۰ عدد از آن‌ها کتابدار دارند و این ضعف جدی است؛ زیرا اساساً نظم و ترتیب کتابخانه به بودن کتابدار بستگی دارد؛ در این راستا راه‌هایی را پیگیری کردیم تا با هم افزایی نیروهایی که در این راستا فعالیت می‌کنند بتوانیم منابع انسانی را تقویت کنیم.

وی یکی از این راه‌ها را استفاده از طلبه‌هایی است که اشتیاق به این عرصه دارند بیان کرد و گفت: به این صورت که پس از برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت مجازی و حضوری و تسلط به اصول کتابداری به کار گرفته شوند، یریت، تولید محتوا، توزیع و تجارت علم را بررسی کرده و به دستاوردهایی می‌رسند که این دستاوردها را در اختیار معاونت پژوهش و مدیر حوزه قرار می‌دهند که در آخر تبدیل به قانون‌هایی می‌شوند که می‌توانند وضعیت نشریات ما را ارتقا دهند.

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان توضیح داد: علاوه بر این اجلاسیه‌ سردبیران را در هر سال داریم مدیر حوزه‌های علمی خطوط کلی و سیاست‌های کلان سازمان را بیان کرده و سردبیران نیز مسائل، مشکلات و ضعف‌ها و پیشنهاداتی که در خصوص ارتقای وضعیت دارند را منتقل می‌کنند که بعد در همین شورای هماهنگی استفاده می‌شوند.

چاپ ۴۸نمایه برای نشریات حوزه‌ دینی به زبان های عربی و انگلیسی

وی با بیان اینکه کار دیگری که از دیرباز صورت گرفته است چاپ یک نمایه برای نشریات حوزه‌ دینی است گفت: تا امروز نزدیک به ۴۸ شماره از این نمایه چاپ شده است و برای مراکز حوزوی، دانشگاهی و مراکز علم‌سنجی ارسال می‌شود و بازخورد بسیار مثبتی در جهت اطلاع رسانی و اشاعه نشریات داشته و دسترسی طلاب و پژوهشگران را نیز آسان کرده است.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه افزود: یک اتفاق جدید که امسال با همکاری معاونت بین الملل انجام دادیم این هست که این نمایه به خاطر بازخورد مثبت به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه و برای ۸۰ کشور دنیا از طریق رایزنی‌های فرهنگی ارسال می‌شود و ما به دنبال تقویت آن هستیم.

وی با بیان اینکه بخش دیگر در عرصه‌ی محصولات، بخش پایان‌نامه‌ها است که مربوط به واحد آموزش می‌شود گفت: یکی از کارهای مهمی که انجام شده است بحث‌های نظری و مطالعاتی پایان‌نامه‌ها است هست که در این راستا یک طرح جامع تحت عنوان آسیب شناسی پایان نامه‌های حوزوی را چند سالی است که در دست بررسی داریم که دو سال قبل فاز اول آن یعنی همان آسیب شناسی انجام شد و فاز دوم یا فاز نهایی آن که بحث مصاحبه با اندیشمندان و نخبگان و گروه‌های مرجع است در حال انجام است که پس از آن با همین وضعیت سنجی از پایان‌نامه‌های حوزوی کاستی‌ها و نیازمندی‌هایی که دارند دیده شده و ارتقا داده می‌شود که امیدواریم بتواند تحولی در وضعیت پایان‌نامه‌های حوزوی ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان توضیح داد: یکی دیگر از کارهایی که انجام شده است دنبال کردن فرآوری پایان‌نامه‌های حوزوی است که طی آن بخش تبدیل پایان نامه به کتاب را انجام دهیم و در این راستا نزدیک به ۷۰۰۰ پایان‌نامه در سال ۱۴۰۰ بررسی کردیم آن‌هایی که از اعتبار علمی بیشتری برخوردار بودن به کمیته‌های علمی مستقر در دبیرخانه‌ی حمایت از طرح‌های پژوهشی برای بررسی تبدیل به کتاب واگذار شد.

برگزاری سالانه ۶۰۰نشست علمی

وی عرصه‌ی دیگر در بحث محصولات را نشست‌های علمی دانست و گفت: بخشی از تولید دانش در حوزه‌های علمیه مبتنی بر تولید شفاهی به موازات تولید مکتوب است و گفت و گوی شفاهی هم بخشی از قلمرو دانش است که در حوزه‌های علمیه تدوین و تبیین می‌شود. سالانه ۶۰۰ نشست علمی در حوزه‌های علمیه خصوصاً در حوزه‌ علمیه قم و مراکز وابسته به آن برگزار می‌شود که به جهت حجم عددی در واقع حجم قابل توجهی از رد و بدل و تبادل دانش و اطلاعات یافته‌های دینی را نمایش می‌دهد.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که از گذشته انجام می‌دادیم این بود که نمایه نشست‌های علمی را تولید می‌کردیم که بر مبنای آن تمام نشست‌های علمی گردآوری می‌شدند و پس از ارزیابی نشست‌هایی که دارای اعتبار علمی در گروه‌های دانشی تقسیم‌بندی و چاپ شده و و در اختیار پژوهشگران و مراکز و نهادهای پژوهشی قرار می‌گرفت.

وی بخش دیگر را بخش همایش‌ها معرفی کرد و گفت: برمبنای آن باید برای همایش‌های معتبر و علمی از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مجوز گرفته می‌شد که به جهت تفاوت‌هایی که در وزارت علوم در نظام مقررات حوزه‌های علمیه و قواعد علمی یا اعتبار بخشی‌های علمی تفاوت‌هایی وجود داشت ما همیشه با مشکل مواجه بودیم به این معنا که مراکز حوزوی امکان ثبت همایش به صورت مستقل نداشتند یا به دشواری اینکار برای آن‌ها فراهم می‌شد.

وی ادامه داد: از دو سال گذشته طی رایزنی با وزارت علوم و پایگاه استنادی آیین نامه‌ی مستقل حوزه‌های علمیه در شورای راهبری مصوب و ابلاغ شد و امروزه همایش‌های حوزوی و واحدهای آموزشی و پژوهشی به صورت مستقل می‌توانند اقدام کنند و صرفاً نیازمند گرفتن مجوز از معاونت پژوهشی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان با بیان اینکه عرصه‌ چهارمی که مدیریت مراکز سیاست گذاری و مدیریت می‌کند عرصه‌ مراکز پژوهشی است گفت: مراکز پژوهشی در واقع از دو منظر بسیار اهمیت دارند، یکی از نظر اینکه نهادهای فرا مدرسه‌ای یا فراآموزشی هستند که بعد از مرحله‌ی آموزش قراردارند و کارکرد آن‌ها کاملاً پژوهشی است و دوم از این جهت که منابع انسانی این واحدها کاملاً کیفی و آموزش دیده در عرصه‌های دانشی مختلفی هستند.

شناسایی بیش از ۲۱۰ واحد پژوهشی

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه افزود: امروز در حوزه‌ علمیه بیش از ۲۱۰ واحد پژوهشی شناسایی شده داریم که که از پژوهشگاه‌های بزرگ تا پژوهشکده‌ها و واحدهای آموزشی کوچک را شامل همچنین این کار در آینده شغلی این طلبه‌ها نیز مؤثر است. علاوه بر این یک کاربر مرکزی برای سیستم نرم افزاری ذکر شده در ستاد مستقر است و به خواسته‌های کتابخانه‌هایی که با این سیستم کار می‌کنند پاسخ می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان اظهار کرد: کار دیگری که در حوزه کتابخانه‌ها انجام شده است این است که تعداد قابل توجهی از نسخ خطی در کتابخانه‌های کشور وجود دارد که در معرض آسیب جدی قرار دارند به همین دلیل طرحی را به دستور شورای عالی، سال گذشته آغاز کردیم تحت عنوان “ساماندهی نسخ خطی” که با کارشناسی‌های فراوان و با استفاده از دیدگاه کارشناسان و اساتید دانشگاه و حوزه تدوین شده است.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه در ادامه گفت: در این طرح سه عمل برای ساماندهی این نسخ صورت می‌گیرد؛ اول شناسایی آثار گرانقدر قدیمی، دوم مرمت آسیب دیده‌ها و سوم نگه داری آن‌ها در محلی که وجود دارند. این طرح به شورای عالی فرستاده شده است و امیدواریم بعد از تأیید عملیات اجرایی آن صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین فرهنگیان با اشاره به اینکه عرصه دوم، عرصه پژوهشگران است گفت: سرمایه هر سازمانی منابع انسانی آن است و مهم‌ترین منبع انسانی حوزه‌های علمیه پژوهشگران هستند. از دیرباز طرح‌های گوناگونی برای ساماندهی وضعیت پژوهشگران طراحی و تدوین شده است.

فعالیت های مراکز پژوهشی حوزه چگونه محاسبه می شود؟/ برگزاری سالانه ۶۰۰ نشست علمی/ شناسایی بیش از ۲۱۰ واحد پژوهشی

راه اندازی”ساماندهی پژوهشگران حوزوی”

وی از راه‌اندازی طرح جدیدی تحت عنوان “ساماندهی پژوهشگران حوزوی” خبر داد و گفت: پس از راه‌اندازی آن یکی از کارهای مهمی که باید صورت می‌گرفت و انجام شد حرکت به سمت سامانه پژوهشگران بود. سامانه پژوهشگران در واقع پنج مرحله شناسایی، ثبت و ارزیابی آثار، رتبه بندی آثار و پژوهشگر و حمایت از پژوهشگر را انجام می‌دهد.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه ادامه داد: به همین منظور از بیش از یک سال پیش سامانه‌ای تحت عنوان “پژوهشگران حوزوی” طراحی شده است که به دنبال انجام مراحل ذکر شده بوده است؛ تاکنون فاز اول این سامانه انجام شده است که در همین فاز نزدیک به ۴۰ هزار اثر پژوهشی در این سامانه بارگذاری شده است.

وی افزود: در این سامانه کارنامه‌ای برای پژوهشگران طراحی شده است که پس از ارزیابی آثار رتبه علمی آن به صورت اجمالی در آن نشان داده می‌شود. در مرحله‌ی بعدی رتبه‌بندی پژوهشگران توسط کمیته‌های ارزیابی بر مبنای گروه‌های دانشی چندگانه شکل می‌گیرد ومشخص می‌شود فرد دارای چه رتبه علمی هست.

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان در ادامه گفت: همچنین یک طرح رتبه‌بندی پژوهشگران مصوب شده که بر مبنای آن پژوهشگران به رتبه‌ یک، رتبه دو و رتبه سه تقسیم می‌شوند که در واقع یک مطابقت با وضعیت دانشگاهی هم صورت گرفته است. بعد از این مرحله که رتبه بندی صورت گرفت به سمت نظام حمایت‌ها می‌آییم.

وی عنوان کرد: یک نظام جامع حمایت از پژوهشگران طراحی شده که این نظام به دنبال این هست که بتواند سامانه‌ها و سازمان‌هایی که نیازمند کار پژوهشی پژوهشگران هستند از یک سو و ظرفیت‌هایی که پژوهشگران دارند معرفی کنند تا بتوانند پیوند پیوسته‌ای بین پژوهشگران و سازمان‌هایی که نیاز دارند ایجاد کنند و از این طریق هم بتواند حمایت مادی کند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه ابراز کرد: فایده دیگر این طرح این است که اثربخشی آثار پژوهشگران در جامعه را نمایان می‌کند. در راستای این کار بیش از شش هزار پژوهشگر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند که واجد آثار پژوهشی بودند. این کار یکی از کارهای تحولی حوزه‌های علمیه است که اگر به سرانجام برسد به نظر می‌رسد یک آغاز جدی در بحث در واقع ساماندهی پژوهشگران است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع به خدمات حوزه و مرکز خدمات و هدفمندی شهری وصل شده و در واقع خروجی این سامانه می‌تواند در این سه حوزه اثرگذاری خود را نشان دهد گفت: کسانی که می‌خواهند از تبصره‌های علمی و مدارج علمی استفاده کنند برای احراز صلاحیت علمی آن‌ها معاونت پژوهش موظف است تحت عنوان کمیته‌های ارزیابی آثار و افراد را ارزیابی علمی کرده و به آن‌ها مجوز دهد. یکی دیگر از کارهای مهم این اداره نیز ارزیابی بخش نخبگانی پژوهشگران حوزه است.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه ادامه داد: همچنین از دیگر کارهایی که در این سال‌ها انجام شده است می‌توان به پیگیری معافیت مالیاتی کارهای پژوهشی پژوهشگران است همچنین معافیت تأمین اجتماعی نیز به یک سرانجام رسیده است.

وی اظهار کرد: عرصه سومی که مدیریت مراکز با آن سر و کار دارد بحث محصولات پژوهشی هست که در اداره مرتبط آن ۴ سطح آن مدیریت و ساماندهی می‌شوند؛ یکی از این نشریات است که در بحث نشریات ما یک شبه نهاد شناسی تحت عنوان “شورای هماهنگی نشریات” انجام دادم که متشکل مدیران مسئول یا سردبیران نشریات حوزوی است که دارای یک رتبه علمی پژوهشی در این حوزه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان افزود: این افراد که ۱۲ نفر هستند بازوی مشورتی و تصمیم ساز برای بخش سیاست‌گذار و ستادی محسوب می‌شوند که نظام موضوعات مشخصی داشته وضعیت‌های چندگانه‌ی مربوط به نشریات در بحث مدل می‌شود که در طیف‌های به دنبال تولید دانش و توسعه عرصه‌هایی که مأموریت آن‌ها است هستند.

شورای هماهنگی مراکز پژوهشی

وی عنوان کرد: همچنین در مراکز پژوهشی، یک شورای هماهنگی مراکز پژوهشی ایجاد شده است که به صورت ماهانه جلسه داشته و به مثابه شورای هماهنگی نشریات به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای مراکز رقابت‌های پژوهشی کمک می‌کند تا علاوه بر ایجاد هم افزایی بین مراکز از اختلالات تولید محتوا جلوگیری کند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه توضیح داد: طراحی سامانه‌ پژوهشی مانند سامانه‌ پژوهشگران یک کار بسیار ضروری است که می‌تواند وضعیت پژوهشی ما را در وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب پرتاب کند؛ طراحی‌های اولیه این سامانه انجام شده و در حال حاضر منتظر کدنویسی آن و ساماندهی مراکز پژوهشی هستیم. از دل همین سامانه‌ها ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز پژوهشی انجام می‌شود که این کار سبب ایجاد رقابت و شناسایی مراکز برتر می‌شود که می‌توانیم با تشویق آن‌ها را به سمت ارتقا سوق دهیم.

وی با یادآوری اینکه بیشتر مراکز پژوهشی ما در قم مستقر بوده و استان‌های دیگر با خلأ در این زمینه روبه رو هستند گفت: برنامه‌ریزی‌ها و مطالعاتی در این عرصه صورت گرفت ما را به این نتیجه رساند که یک نهاد پژوهشی در استان‌ها تأسیس کنیم که این نهاد در یک بازه زمانی تعریف شده بتواند به یک واحد پژوهشی رسمی و قانونی تبدیل شود در نتیجه کلیت طرح به این معناست که هر استانی می‌تواند یک واحد پژوهش‌سرای حوزوی داشته باشد.

۲۰ استاد دارای پژوهش سرا هستند

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان توضیح داد: پژوهش‌سرا با واحد پژوهشی از جهت کارکرد تفاوتی ندارد یعنی پژوهش‌سراهمان فعالیت‌ها و کارکردهای واحدهای پژوهشی را انجام می‌دهد با این تفاوت که مجوزهای خود را از شورای پژوهش استان دریافت می‌کند و برای دبیر علمی و کمیته‌های علمی نیازمند احراز وضعیت پژوهشگری هستند. ما سال قبل برای ۶ واحد هدف گذاری کردیم و امسال به دنبال این بودیم که این هدف به ۱۲ برسانیم، اما با توجه به استقبالی که صورت گرفت امروز ۲۰ استان ما دارای پژوهش‌سرا هستند که مهم‌ترین مأموریت آن‌ها پاسخگویی به نیازهای استان خود است.

وی افزود: در این خصوص ما هر سال شاهد اجلاسیه مراکز پژوهشی هستیم که یکی از مهمترین اجلاسیه ها محسوب می‌شود و امسال با قدرت و قوت بیشتری به منظور باز طراحی سیاست‌های کلان واحدهای پژوهشی انجام گرفت.

برنامه های اجرا شده در هفته پژوهش

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان در خصوص برنامه های هفته پژوهش این مرکز بیان کرد: هر سال در هفته پژوهش در حوزه و دانشگاه برنامه‌ها و برآیندهای سالانه‌ی پژوهشی نمایش داده می‌شود. با توجه به شیوع ویروس کرونا امکان ورود این برنامه به حوزه ملی نبود اما از سال گذشته برنامه‌ها به شکل جهش گونه انجام شده است.

وی افزود: امسال ما چند محور کلی برای هفته‌ پژوهش طراحی کرده بودیم. یکی از محورهایی که امسال با قدرت بیشتری به دنبال آن بودیم نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی توسط مراکز واحدهای پژوهشی است؛ این نمایشگاه امسال در مقیاس وسیع‌تری و با استفاده از نهادهای حوزوی و دانشگاهی و مراکز و وضعیت جدید تکنولوژی صورت گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان ادامه داد: پس از فراخوان به مراکز پژوهشی نزدیک به ۱۰۰ مرکز برای مشارکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند و قرار شد آثار و دستاوردهای خود را در نمایشگاه بهمن ماه به دلیل تعویق ایجاد شده به نمایش بگذارند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه گفت: به دلیل تعویق آن نمایشگاه، نمایشگاه دستاوردهای ستادی پژوهش در مدرسه‌ فیضیه و دانشگاه برگزار شد که این نمایشگاه در واقع ناظر به عرصه‌های بخش‌های مختلف معاونت پژوهش مانند مرکز پاسخگویی به شبهات، مرکز مطالعات راهبردی، دبیرخانه‌ی انجمن‌های علمی و سایر حوزه‌های دیگر در این نمایشگاه حضور داشتیم.

وی با بیان اینکه هدفگذاری که برای نمایشگاه انجام شده بود در دسته‌های جدی برای اساتید برجسته‌ حوزوی، مدیران سیاستگذاران حوزوی و طلاب و دانش پژوهان قرار داشت بیان کرد: این نمایشگاه به مدت یک هفته انجام شد که بسیاری از مدیران و سیاست گذاران از این نمایشگاه بازدید کردند. بازخوردی که ما از نمایشگاه گرفتیم بازخورد فوق‌العاده‌ای بود هم از این جهت که اعضایی از نمایشگاه بازدید می‌کردند نسبت به تحولات مثبت و انگیزشی معاونت پژوهش مطلع می‌شدند و از طرف دیگر توانستیم بدنه آموزشی و اساتید حوزه‌ را با پژوهش درگیر کنیم و بدانیم دستاوردهایی که متصل به آن‌ها هست و حمایت‌هایی که می‌تواند صورت بگیرد به نوع تعاملات بین معاونت پژوهش و این عرصه‌ها بستگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان توضیح داد: محور دوم اجلاسیه هایی است که سالانه در هفته‌ پژوهش صورت گرفت؛ امسال چند اجلاسیه قابل توجه داشتیم. یک اجلاسیه‌ معاونان پژوهش استان‌های سراسر کشور که قبل از هفته پژوهش برگزار شد و دوم اجلاسیه‌ معاونان و رابطان پژوهش منطقه‌ یک که در آن علاوه بر دوره‌های آموزشی مهارت افزایی تبادل مدیریت دانش و پژوهش صورت گرفت و از وضعیت برنامه‌ریزی‌هایی که باید در طول سال صورت بگیرد آگاه شدیم.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه ادامه داد: سوم اجلاسیه مدیران و رؤسای مراکز پژوهشی بود که یکی از مهم‌ترین اجلاسیه های ما هست و از دو منظر نسبت به سال‌های قبل متفاوت بود؛ منظر اول موضوع اجلاسیه بود که ناظر به وضعیت جدید و موقعیت فرهنگی تاریخی و جغرافیایی امروز ایران است.

وی عنوان کرد: همچنین طرح باز طراحی سیاست‌های واحدهای پژوهشی را به گفت‌وگو گذاشتیم و همه‌ی مراکز پژوهشی در آن مشارکت کرده و این احساس ضرورت را کردند که نسبت به تحولات اجتماعی بتوانند موضعگیری جدی‌تر، منطقی‌تر، عاقلانه و روشمند داشته باشند. این کار در کارگروه‌های شورای هماهنگی مرکز گفته و تبدیل به بسته‌هایی خواهد شد که عملیاتی شدن نظم سیاستی مراکز پژوهشی را اعلام خواهد کرد. تفاوت دیگری که این اجلاسیه با سال‌های قبل داشت حضور کمّی بود به طوری که نزدیک به ۱۱۰ مرکز و بیش از ۲۰۰ نفر از رؤسای مراکز و معاونین در این اجلاسیه حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان با بیان اینکه یکی دیگر از اجلاسیه‌هایی که در استان قم برگزار می‌شود اجلاسیه معاونان پژوهش سطح یک حوزه‌های علمیه هست که در هفته‌ی پژوهش برگزار شد گفت: در این اجلاسیه معاونان پژوهشی مدارس سطح یک آمدند و در یک برنامه‌ی یک روزه علاوه بر هم‌افزایی و تبادل نظرهایی که صورت گرفت، نقطه نظرات آن‌ها دیده شده و برای آسیب‌ها راهکار و برنامه‌های ارتقا و رفع نقص طراحی شد.

وی افزود: اجلاسیه دیگر اجلاسیه مراکز تخصصی یا سطح عالی است که از اجلاسیه های مهمی است که در آن مدیران و معاونان پژوهش مراکز تخصصی به منظور ارتقای وضعیت هم‌اندیشی و تبادل برنامه‌ها، آسیب‌شناسی برنامه‌ها و ارائه راهکار گرد هم می‌آیند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه توضیح داد: یکی دیگر از برنامه‌های هفته پژوهش نشست‌های علمی بود که سالانه در حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود که امسال با توجه به وضعیت و سوگیری‌های اجتماعی که در جامعه‌ ایران وجود داره نشست‌های علمی را از منظرهای مختلف طراحی کردیم که این نشست ها توسط تلویزیونی حوزه نیز پخش شد.

۳۰ نشست و برنامه‌های روتین از سوی ستاد

وی با اشاره به اینکه ستاد ۳۰ نشست و برنامه‌های روتین دیگری برگزار کرده است گفت: بازدید معاون از مراکز و واحدهای آموزشی و پژوهشی و تجلیل و تبادل نظر با پژوهشگران از دیگر برنامه‌ها بود؛ همچنین دیدار با مراجع و بزرگان نیز از برنامه‌های هفته پژوهش بود که منجر به ارتقای وضعی سیاست گذاری در حوزه‌های علمیه شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرهنگیان اظهار کرد: همچنین اجلاسیه‌هایی در حوزه تربیت مربی، رونمایی از آثار علوم انسانی و اسلامی، کتاب‌ها و دستاوردهای دبیرخانه‌ حمایت از آثارهای پژوهشی، سایت معاون پژوهشی و مجموعه دستاوردها و فناوری‌های تحولی که در حوزه‌ علمیه با اتکا بر فناوری در این مدت انجام شده بود از دیگر برنامه‌های این هفته بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *