بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • خبرهای معاونت
  • |
  • در جلسه با معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور مطرح شد: از راه اندازی مراکز تخصصی پژوهشی تا معضل معیشت

حوزه/ در نشست معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اساتید مدرسه علمیه نخبگان به معضلات عرصه پژوهش پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی صبح امروز در جمع اساتید و کادر مدرسه علمیه نخبگان، اظهار داشت: پژوهش‌گرایی متون درسی اتفاق خواهد افتاد و این مهم در برنامه معاونت پژوهش دیده شده است.

وی با بیان اینکه باید برای پژوهش، الگو گرایی شود، گفت: همچنین باید فعالیت‌های پژوهشی اطلاع رسانی شود چرا که برای بسیاری از عرصه‌ها، احکام و برنامه از سوی حوزه نوشته شده و لذا باید این مطالب اطلاع رسانی شود تا طلاب دیگر انگیزه پیدا کنند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، تصریح کرد: ۲۴ عنوان پژوهشی در زمینه اغتشاشات بررسی شده که امسال در جشنواره علامه حلی اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در سطح یک، دنبال ایجاد مهارت میان طلاب هستیم، گفت: پژوهش از سطح دو و سه آغاز می‌شود، همچنین در تمام رشته‌ها سیر مطالعاتی نوشته‌ایم، تا هنگامی شخص می‌خواهد مطالعه کند، بداند از کجا آغاز و کجا پایان دهد.

همچنین در ابتدای این جلسه حجت الاسلام ولی رحیمی یکی از اساتید مدرسه علمیه نخبگان شیراز، اظهار کرد: با وجود این امکاناتی که به برکت نظام مقدس اسلامی وجود دارد، طلاب باید در امر تحقیق و پژوهش نهایت بهره‌مندی را ببرند.

حجت الاسلام عباس زاده دیگر استاد حوزه نیز در این جلسه گفت: تفکیک آموزش و پژوهش صحیح نیست، بلکه باید رویکرد پژوهشگری و پژوهش طلبی در طلبه ایجاد شود.

همچنین یکی دیگر از اساتید مدرسه علمیه نخبگان تصریح کرد: ارزیابی و نظارت یکی از کارهایی است که باید در عرصه پژوهش انجام دهیم.

حجت الاسلام امینی بر لزوم توجه به تربیت و پژوهش، یادآور شد: باید برنامه‌ای برای تربیت طلاب پژوهشگر داشته باشیم، در واقع باید مراکزی داشته باشیم که خروجی آن صرف پژوهشگر باشد.

حجت الاسلام شهبازی دیگر استاد مدرسه علمیه نخبگان، مطرح کرد: باید امنیت شغلی برای اساتید وجود داشته باشد، همچنین یکی از مشکلات دیگری که برای اساتید وجود دارد مشکل اقتصادی است که در واقع این امر به عدم تمرکز گرایی دامن می‌زند.

وی گفت: معاونین پژوهش هیچ بودجه‌ای ندارند که بخواهند طلاب را تشویق کنند، برخی از طلاب به دلیل مشکل معیشتی مجبور هستند شیفت عصر یا شب را کار کنند، بنابرابن معاون چه‌طور بگوید من برای یک تحقیق که چند ماه وقت می‌گیرد به شما مبلغ اندکی می‌دهم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *