بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • خبرهای معاونت
  • |
  • حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی: نشریات علمی مصداق بارز تولیدات تبلیغی هستند/۵۰۰ عنوان برای مطالعات اجتماعی آماده کرده و به بخش مدارج علمی داده‌ایم

 

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: امروز نشریاتی داریم که ناظر به نیازهای فکری جامعه تولید اندیشه می‌کنند و این نشریات مصداق تولیدات تبلیغی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در جلسه پیگیری منویات مقام معظم رهبری در حوزه تبلیغ و ضرورت بررسی ظرفیت‌های تبلیغی موجود در نشریات علمی که در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه‌های علمیه و مبلغان، نکاتی در خصوص تبلیغ در حوزه‌های علمیه و اهمیت و ضرورت تبلیغ بیان کردند.

وی با اشاره به اینکه بحث تبلیغ، تحول در تبلیغ، روش‌های تبلیغ و کانون‌های عظیم تبلیغ از جمله مباحث مهم سخنرانی مقام معظم رهبری بوده است، مطرح کرد: بخشی از این نکات جزو الزامات معاونت تبلیغ است و این معاونت نیز جلسات مطلوبی را در این راستا برگزار کرده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: مقام معظم رهبری نکاتی را نیز مطرح کردند که مسئولیت معاونت پژوهش را زیاد می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به اقدامات پژوهشی برای پاسخ‌گویی به نیازهای تبلیغ اشاره کرد.

وی با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، تبلیغ به تالیفات پاسخ‌گوی نیاز توسعه پیدا کرده است، عنوان کرد: پژوهش به یک معنای وسیع‌تر به تبلیغ می‌رسد. امروز نشریاتی داریم که ناظر به نیازهای فکری جامعه تولید اندیشه می‌کنند و این نشریات مصداق تولیدات تبلیغی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به اینکه باید به موضوع تولید محتوا برای تبلیغ اهمیت ویژه‌ای داده شود، خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند اقدامات جدی در حوزه پژوهش است.

وی با بیان اینکه پژوهش باید پشتیبان تبلیغ باشد، تصریح کرد: همچنین مقام معظم رهبری تاکید داشتند که دست‌های پنهان پشت آفت‌ها و مسائل جامعه را دریابید که این موضوع نیز نیازمند پژوهش و تحقیق است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه برخی از پژوهش‌ها، پژوهش‌های بنیادین نیستند، یادآور شد: به تمام اجماعات و چالش‌ها آگاه هستیم، ولی به دنبال تقسیم کار و ایجاد تعادل میان ساحت‌های مختلف پژوهش هستیم.

وی اضافه کرد: در این جلسه به دنبال این هستیم که در عرصه سیاست‌گذاری برای اینکه پژوهش را ناظر به پشتیبان تبلیغ و پاسخگویی به نیاز سوق دهیم باید چه سیاست‌هایی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌ حاجی با بیان اینکه باید پیشنهادات جدیدی داشته باشیم تا در این مسیر بهتر و کارآمدتر عمل کنیم، ابراز کرد: در این مسیر نیازمند راهکارهای عملیاتی، خلق ایده و خلق راهکارهای جدید هستیم تا پژوهشگاه‌های کوچک و بزرگ و محققان آزاد را به نیاز برسانیم.

وی با اشاره به اینکه از گذشته اقداماتی را آغاز کرده بودیم، بیان کرد: امروز وظیفه سرعت بخشیدن و وسعت دادن به این اقدامات را بر عهده داریم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید ایده ها و راهکارهای جدید را به برنامه تبدیل کنیم، اظهار داشت: در این مسیر آسیب‌ها و ضعف‌های خود را می‌شناسیم و در همین راستا نیز تاکنون پنج جلسه با گروه‌های مختلف داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ عنوان برای مطالعات اجتماعی آماده کرده و در ابتدای سال به مدارج علمی داده‌ایم، مطرح کرد: کمیته‌ها باید پای کار بیایند تا این عناوین به مصوبات کمیته‌ها برسند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌ حاجی با بیان اینکه نیازمند همراهی کارگروه‌های مدارس هستیم، عنوان کرد: این عناوین در عرصه‌های هنر، فلسفه، رجال و … در دست تدوین است و تا پایان سال به دنبال این هستیم که در ۸ حوزه بسته‌های ۵۰۰ عنوانی را آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه انجمن‌های مختلف حوزه آماده نقد مقالات هستند، خاطرنشان کرد: آثار باید متناسب با موضوع دسته بندی شده و در انجمن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تهیه کتاب نیازسنجی تبلیغ مصوب و بودجه آن مشخص شده است، تصریح کرد: در این مسیر نیازمند تعریف مدل مشخصی هستیم که با همکاری مجموعه‌های مختلف محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خواستار بازخوردگیری سایت‌های افکارسنجی جامعه هستیم، یادآور شد: محتوای افکارسنجی این سایت‌ها می‌تواند در موضوعات پژوهشگاه‌ها و نشریات بسیار موثر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه حدود ۱۶ هزار موضوع برای رساله‌ها درنظر گرفته شده و حدود ۷ هزار فایل نیز وجود دارد، ابراز کرد: سال گذشته تمام این فایل‌ها بررسی شد و حدود هزار مورد آن ناظر به نیاز بوده و در پایش بعدی به حدود ۲۰۰ مورد رسیدیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *