بسم الله الرحمن الرحیم

شعار هفته: پژوهش، پایگاه علمی و تبلیغ تهاجمی

امروز اسلام به یکایک سربازان خود در عرصۀ جهاد تبیین علمی نیاز دارد/ مهارت‌های پژوهشی و شیوه‌های تحقیقات دینی را به طلاب جوان بیاموزیم.

به گزارش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: داشتن روحیۀ کنجکاوی، پرسشگری و حق‌جویی، بزرگترین عامل برای آموختن و تعمیق دانش است و این روحیه باید در طلاب تقویت شود و باید بر این عزم استوار باشیم که مهارت‌های پژوهشی و شیوه‌های تحقیقات دینی را به طلاب جوان، این میراث داران آینده بیاموزیم و آنان را برای بر دوش گرفتن مسئولیت و رسالت های سترگ، مهیا سازیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در پیامی به مناسبت هفته پژوهش، با تبریک این هفته به پژوهشگران، محققان، اساتید، اصحاب پژوهش و طلاب،  توصیه هایی به آنان داشته است که متن آن به این شرح است:

یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلا أُولُو الأَلْبَابِ (بقره، ۲۶۹)

متعالی‌ترین تکاپوی همیشگی بشر، کشف حقایق و شناخت راز و رمزهای هستی است و پژوهش وسیلۀ شکافتن پوسته های جهل و درنوردیدن مرزهای دانش و وصول به وادی حقیقت با هدف نورافشانی به جوامع انسانی است.

پایه و ‌اساس حوزه‌های علمیه از دیرباز، بر استنباط، اجتهاد و فهم فقیهانه دین ومعارف ناب الهی استوار بوده است. علمای سلف صالح همواره با احساس تعهد، مسئولیت و امانتداری، بر آن بوده‌اند تا آموزه‌های وحیانی را با تبیین و تفسیر اهل بیت(علیهم السلام) بالنده ساخته و اسلام ناب را در حد توان و به دور از پیرایه‌ها، از نسلی به نسل دیگر منتقل نمایند و تاریخ تحقیق و ابداع و نوآوری و نظریه پردازی و مکتب سازی در دامنه علوم و دانش های اسلامی و انسانی و گاهی فراتر از آن، بسیار درخشان و آموزنده است.از سوی دیگر مناهج، روشها و سنتهای علمی و پژوهشی حوزه بسیار گسترده و الهام بخش است و ضمن تاکید بر بهره گیری از شیوه ها و ابزارها و فناوری های نوین، بر صیانت از اصالت ، هویت، قسمت های پژوهشی، علوم روشی و پایه حوزه اصرار می‌ورزم.

این چنین است که امروزه به برکت تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمیِ علمای محقق و اندیشمند حوزوی، شاهد تموّج شکوهمندانه دریای بیکرانی از معارف دینی، پیش روی تشنگان حقیقت، در اقصی نقاط دنیا هستیم. این راه روشن همچنان استمرار دارد.

هفته پژوهش، بهانه ای است برای پاسداشت این تلاش‌های عالمانه و تکریم علمای اندیش ورز و فرصتی است مغتنم، تا با دانش افزایی و مهارت ورزی پژوهشی، در سمت و سوی بالندگی، گام برداریم و به جایگاه آن، در قلمرو اندیشه و دانش، بهایی مضاعف ببخشیم.

درخشش طلاب و فضلای پژوهشگر، در تولید و تألیف آثار دینی و همسوسازی آن با نیازهای حوزه و نظام حکمرانی، نشان از این حقیقت دارد که آنان، دارای کوششی فراگیر و انگیزه ای مضاعف، در تولید دانش دینی و سوگیری به‌سوی گسترش مرزهای علوم اسلامی و پایه ریزی علوم اسلامی انسانی هستند و امید است مسیری که در پرتو مجاهدت علمای سلف و در شعاع انقلاب اسلامی و با هدایت حضرت امام خمینی (ره) و رهبری معظم(مد ظله) و مراجع عظام(دامت برکاتهم) و همه بزرگان حوزه و به برکت خون های پاک شهیدان، گشوده شده است، استمرار و ارتقا یابد و آفاقی نو بگشاید و نسل جوان حوزه پیشران و پیشاهنگ آن باشد.

به یاری حضرت باری تعالی، مدیریت حوزه‌های علمیه، پس از پایه گذاری برنامه های پژوهشی بر اساس اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز، نظام جامع پژوهش ، برنامۀ پنج ساله، برش های یک‌ساله و ده‌ها طرح و برنامۀ دیگر، همه توش و توان خویش را به کار خواهد گرفت، تا در سایۀ لطف خاص حضرت ولی عصر(عج)، در تربیت، شکوفایی و بالندگی استعدادهای پژوهشی طلاب پر انگیزه، گام‌هایی اساسی‌تر بردارد و به این ترتیب، مجالی درخور، برای پژوهشگران فراهم نماید تا به تحقیقات جدی، ممتاز، کاربردی، نوآورانه و گره‌گشایانه، بیش از پیش، همت گمارند.

اینک که ساختارها و برنامه های پژوهشی در مدیریت‌های استانی و واحدهای حوزوی، قوتی مضاعف یافته و ریشه ای عریق و اصیل در رواق حوزه های علمیه پیدا نموده، ضرورت دارد که شناسایی و ساماندهی پژوهشگران، با عزمی دوچندان، دنبال شود و در مسیر اجرای طرح‌های توسعۀ پژوهشی، به راه‌اندازی و تقویت پژوهش سراها و پژوهشکده ها ویژۀ استان‌ها، همت گماشته شود تا نیروی عظیم و مستعد پژوهنده، در این ساختار، استوارگردیده و بیش از گذشته، توانمندی های علمی و مهارتی آنان، بروز یابد.

هفتۀ پژوهش را گرامی می داریم تا جایگاه علم و دانش و خرد و اندیشه، همواره تابناک و فروزان باقی بماند و یادآور این واقعیت باشد که اسلام اصیل، به برکت خون شهیدان و جوهرۀ پویای قلم دانشمندان و اندیشمندان، چنین استوار مانده است. حفظ میراث گرانبهای گذشتگان، بر عهدۀ وارثانی ازحوزه های علمیه است که همواره به برکت اشتیاق پایان ناپذیر آنان، این علوم ارزشمند، همچنان نسل اندر نسل، مستغنی و پر حاصل باقی مانده است.

در این میان، به اساتید گرامی، که عناصر بسیار اثرگذار پژوهشی در حوزه های علمیه هستند به شمار می آیند یادآوری می‌نمایم که داشتن روحیۀ کنجکاوی، پرسشگری و حق‌جویی، بزرگترین عامل برای آموختن و تعمیق دانش است و این روحیه باید در طلاب تقویت شود و باید بر این عزم استوار باشیم که مهارت‌های پژوهشی و شیوه‌های تحقیقات دینی را به طلاب جوان، این میراث داران آینده بیاموزیم و آنان را برای بر دوش گرفتن مسئولیت و رسالت های سترگ، مهیا سازیم.

اما طلاب عزیز، بدانند که امروز اسلام به یکایک سربازان خود، در عرصۀ جهاد تبیین علمی نیاز دارد. امروزه به فضل الهی، زمینه فعالیت‌های پژوهشی، در بسیاری از مدارس علمیه، فراهم آمده است و طلاب می توانند در قالب کانون ها و پژوهش های گروهی، دانش خود را تعمیق بخشیده و امتداد دهند، مهارت ورزی و مشق پژوهشی نموده و شیوه های نوین دین پژوهی را بیاموزند.

فرصت را مغتنم شمرده از همه پژوهشگران ارجمند و اساتید گرانقدر و فضلا و طلاب عزیز تقاضا دارم با نقد اسناد و طرح های متنوع حوزه در قلمرو پژوهش و ارائه طرح ها و پیشنهادهای خود، حوزه را در ارتقای علمی و معرفتی یاری رسانند و نیز امیدوارم پژوهش حوزه در تبیین اسناد و طرح ها وآفاق پیش روی پژوهش حوزه، برنامه ریزی و گام های بلندتری بردارد و زمینه را برای گفتمان سازی معرفتی و علمی و نقد و نظر عالمانه و آزاد اندیشی و نظریه پردازی و پاسخگویی به نیازهای گسترده جهان معاصر و انقلاب ونظام اسلامی، فراهم آورد.

امید است تلاش جمعی معاونت محترم پژوهش در ستاد و همه مراکز و مدارس حوزوی و همه خدمتگزاران در ساحت پژوهش و تحقیق و همت والای طلاب گرامی، در آینده ای نه چندان دور، به ثمر نشیند و حوزه های علمیه، شاهد ظهور نخبگان و صاحب‌نظرانی در رشته های مختلف علمی و تولیدات فاخر و راهگشای علمی و معرفتی و فرهنگی باشد.

در پایان، تبریک هفتۀ پژوهش، به همۀ پژوهشگران، محققان، اساتید، همکاران و اصحاب پژوهش، زحمات و تلاش‌های عالمانۀ آنان در جهت اعتلای آموزه های قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) را ارج نهاده و توفیق بی پایان همة جهادگران عرصة علم و پژوهش را در دفاع و گسترش اسلام ناب محمدی، از درگاه قدس ربوبی در ظل عنایات امام عصر(ارواحنا فداه)، مسئلت می نمایم. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *