بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه؛ حجت‌الاسلام حمیدرضا شریعتمداری به عنوان سخنران این نشست، به بررسی اهتمام توأمان اسلام و مسلمانان به طب جسمانی و طب نفسانی یا همان اخلاق و تهذیب در سنت اسلامی پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: در روایات به صورت مکرر آمده است که آیا وقتی بیمار شدیم دنبال درمان برویم یا درمان را از طریق مناسکی و مذهبی و دینی دنبال کنیم؛ ائمه(ع) فرموده‌اند، دنبال درمان بروید که خداوند برای هر دردی درمانی مقرر کرده است. لذا بین ایمان و دینداری با درمان و قبل از بیماری یعنی بهداشت و پیشگیری نسبتی دیده می‌شود.

در ادامه این پیش‌نشست، خانم ساطع به ارائه توضیحاتی در خصوص برگزاری همایش ملی «انسان، جامعه، سلامت» پرداخت.

وی در خصوص اهداف برگزاری این همایش گفت: امروز سازمان بهداشت جهانی، سلامت واقعی را حاصل سلامت در چهار بعد اجتماعی، جسمانی، روانی و معنوی می‌داند. در پیشینه سنت اسلامی نیز هیچ فاصله‌ای بین حکمت نظری و حکمت عملی نبوده است و آن‌چه باور ما بوده است، ‌در علوم طبیعی و اخلاقی و اجتماعی ما متبلور بوده است و ارتباط بین بعد عمل و نظر بسیار تنگاتنگ بوده است.

وی در ادامه گفت: امروز بین نظر و عمل در علوم جدیدی که در جهان اسلام مطرح است رابطه‌ای وجود ندارد. با وحود این، به نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان بین سلامت جسم و روان فاصله ایجاد کرد. لذا این ضرورت احساس می‌شود که ما باید در سنت اسلامی خودمان این ارتباط بین مبانی نظری جدید و سلامت روان را ایجاد کنیم.

در پایان این جلسه سرکار خانم دکتر ساطع به سؤالات حاضران در جلسه در خصوص برپایی همایش ملی «انسان، جامعه،‌ سلامت» پاسخ گفت.

گفتنی است همایش ملی «انسان، جامعه، سلامت»، اردیبهشت‌ ماه 1395 در دانشگاه قم برگزار می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *