بسم الله الرحمن الرحیم

شعار هفته: پژوهش، پایگاه علمی و تبلیغ تهاجمی

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه؛ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با بیان اینکه اسلام برای پیشرفت علم و دانش سه حرکت از خود نشان داده است، اظهار داشت: حرکت نخست آن است که اسلام در سطح وسیع به تعظیم مقام علم و عالم پرداخته و در مرحله دوم آموزش را واجب کرد و سوم لزوم روی آوردن به پژوهش و تحقیق را یادآوری کرد.

استاد درس خارج حوزه ادامه داد: ارزش پژوهش تا آنجا است که در روایتی از امام صادق(ع) وارد شده است که خطاب به مفضل فرمودند: «هرچه یاد می گیری بنویس و به دیگران منتقل کن چرا که روزگاری خواهد آمد که همین کتاب ها مایه انس محافل علمی خواهد بود»؛ این روایت و امثال آن در روزگاری وارد شده که قلم و کاغذی نبوده و احادیث به سختی ثبت می شدند.

وی با بیان اینکه آثار علمی و پژوهشی در تاریخ باقی می ماند، تأکید کرد: البته مسلمان ها نسبت به این دو مسأله یعنی آموزش و پژوهش نمره نسبتا خوبی گرفته اند و ما تاریخ افتخارآمیزی از این موضوع را پیش رو داریم، هر چند به خاطر برخی کج سلیقگی ها برخی از این تراث را از دست داده ایم.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: بدون شک هیچ مقطعی از تاریخ مثل حال حاضر زمینه کار علمی و پژوهش وجود نداشته است که بخشی از آن مدیون انقلاب و نظام اسلامی، بخشی به خاطر حوزه و بخشی هم به دلیل پیشرفت تکنولوژی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به یک پیش فرض در کارهای پژوهشی، ابراز داشت: یک پژوهشگر هیچگاه نباید فکر کند دیر به دنیا آمده و امروز همه کارها انجام شده است، همچنان که شهاب الدین سهروردی می گوید: «من در هیچ کتاب و سندی ندیدم که خداوند علم را وقف گروه خاصی کرده باشد» و بحث دیگر گفتمان پژوهشی است که انسان باید همواره به دنبال کارهای متقن باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به بایسته های تحقیق و پژوهش اشاره کرد و عنوان داشت: کارهای پژوهشی حوزه باید رو به جلو، همراه با اخلاص، مورد نیاز جامعه علمی و در بستر زمان باشد؛ البته نباید در این مسأله از توازن تحقیق و تتبع از سوی محقق غافل بود.

آیت الله علیدوست افزود: نظم منطقی بحث، رعایت ادب و انصاف و ایمان به کار، نگاه تمدنی به مباحث و نقد کردن مطالب دیگران نه نقد خودشان از مباحث مهم دیگر در ارتقای سطح پژوهش در حوزه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *