بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به نقل از خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام امیر غنوی با بیان این خبر اظهارداشت: امروزه اندیشه ورزان در نقش کلیدی اخلاق در صیانت از هویت، سلامت و کارآیی جوامع اتفاق نظر دارند؛ چراکه نظام ارزش ها، شالوده ی فرهنگ، سیاست و اقتصاد جامعه است.

وی با بیان اینکه پاسخگویی و سیاستگذاری در حوزه اخلاق محتاج به پرداختن به پرسش های بنیادین در حوزه اخلاق است و پرسش هایی امروزه تحت نام ” فلسفه اخلاق” به بحث گذاشته می شود، خاطرنشان کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه که دغدغه اصلی آن چاره جویی و راهگشایی برای نظام اسلامی است بر آن شده است تا با برپایی همایشی ملی و فراگیر آغازگر تلاشی در این خصوص باشد تا فرهیختگان سراسر کشور را به چالش با پرسش های اساسی این حوزه دعوت کند.

حجت الاسلام غنوی به محورهای همایش فلسفه اخلاق اشاره کرد و گفت: این همایش اولین گردهمایی اندیشه ورزان حوزه فلسفه اخلاق برای جوابگویی به همه گرایش ها در این عرصه برگزار می شود؛ از این رو، همه عرصه های متداول در فلسفه اخلاق مورد توجه قرار گرفته است.  فرااخلاق و اخلاق هنجاری اعم از نظری و کاربردی دو محور اصلی همایش می باشد.

دبیر علمی همایش ملی فلسفه اخلاق افزود: در بخش فرا اخلاق، موضوعات چالش برانگیز برای توجه بیشتر اندیشه ورزان از جمله اخلاق فن آوری اطلاعات، اخلاق پژوهش، اخلاق مردم سالاری دینی و اخلاق رسانه و در محور اخلاق هنجاری کاربردی و وظیفه گرایی، شهودگرایی، غایت گرایی، نظریه امر الهی و نظریه اخلاق اسلامی در نظر گرفته شده است.

وی بررسی وضعیت فلسفه اخلاق و قوت ها و ضعف های پژوهش در عرصه اخلاق را از دیگر مباحث مطروحه برای تعیین نقشه کلان کار در زمینه فلسفه اخلاق دانست و ادامه داد: متصدیان همایش از ابتدا با این فرض همراه بوده اند که شرط موفقیت این همایش همراهی و همکاری تمامی عزیزانی است که به این عرصه تعلق خاطر دارند. از این رو، از تمامی موسسات همفکر برای شرکت در شورای علمی همایش دعوت شد. البته برای اطلاع رسانی تنها به رسانه های مکتوب و رسانه ملی و تبلیغ در سطح موسسات سطح شهر اکتفا نشده و با شناسایی محققان و موسسات پژوهشی اقدام به ارتباط مستقیم با آنها کرده ایم.

دبیر علمی همایش ملی فلسفه اخلاق خاطرنشان کرد: این همایش از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری انجمن علمی اخلاق اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، موسسه پژوهشی حکمت، دانشگاه تهران پردیس قم برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام غنوی با اشاره به برگزاری این همایش در زمستان سال جاری گفت: تلاش داریم پیش از برگزاری این همایش، دو یا سه نشست علمی برگزار کنیم تا زمینه مناسبتری برای اجرای همایش فراهم شود. همچنین برای تشویق بیشتر محققان، ضمن تجلیل از مقالات برتر، مقالات برگزیده در در مجلات علمی پژوهشی و مجموعه مقالات همایش منتشر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگران تا پایان شهریور ماه چکیده مقالات را ارسال و متن کامل آن را نیزتا پایان آبان ماه سال جاری به دبیرخانه همایش به آدرس: قم خ15 خرداد کوچه شهید میثمی، پزوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ارسال کنند. همچنین علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره های 37603015-025 و 09127533680 تماس حاصل نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *