بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش، مقاومت و مسئله فلسطین

  • خانه
  • |
  • اخبار پژوهشی
  • |
  • دسترسی آسانتر طلاب و پژوهشگران به نیازسنجی‌های تولید شده در دانش‌های حوزوی فراهم شد

بسمه تعالی

“دنبال علمی باشیم که برای کشور لازم و نافع است؛ نه فقط برای حال کشور، بلکه برای ده سال بعد و بیست سال بعد کشور. … باید این نیازسنجی انجام بگیرد”

مقام معظم رهبری(دام ظله)

نیازسنجی، مرحله‌ای بسیار مهم‌ و اثرگذار در فرایند برنامه‌ریزی پژوهشی است که ذهن پژوهشگران و متولیان امر پژوهش را به خود معطوف می­سازد. در هر برنامه پژوهش، باید به این پرسش پاسخ داد که نیازهای پژوهشی در عرصة یک دانش چیست و در چه موضوعاتی باید پژوهش شود؟ بنابراین، چنان‌چه نیازهای پژوهشی بر اساس فرایندی علمی و معتبر شناسایی نشود و پژوهش‌ها با نیازهای واقعی ارتباطی منطقی نیابد، گسستی عمیق و اساسی بین نتایج پژوهش و نیازهای جامعه و بهره‌بران علم نمایان خواهد شد و در نتیجه، فعالیت‌های پژوهشی، اثر و ارزش واقعی خود را از دست خواهند داد.

معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با عنایت به جایگاه و اهمیت این مسئله، از سال 1391 اجرای طرح­های «نیازسنجی پژوهشی دانش‌های حوزوی» را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است وتاکنون موفق به تولید و انتشار «اولویت‌های پژوهشی دانش فقه» ،« اولويتهاي پژوهشي تفسير وعلوم قرآن»، «اولويت‌هاي پژوهشي مناسبات دين و روان‌شناسي»، « اولويتهاي پژوهشي اقتصاد اسلامي»،« اولويتهاي پژوهشي نظام تعليم وتربيت حوزة عليمه»،« اولويتهاي پژوهشي ادبيات داستاني»،«اولویت‌های پژوهشی دانش فقه سیاسی»، «اولویت‌های پژوهشی دانش اصول فقه»، «اولویت‌های پژوهشی دانش علوم حدیث» شده‌­است. همچنین «اولویت‌های پژوهشی دانش کلام شیعه» درمراحل نهایی خود به­‌سرمی برد و به فضل الهی در مدت کوتاهی منتشر خواهد شد.

در این طرح­ها، جهت­‌دهی دقیق به پژوهش­‌ها در راستای نیازها و اولویت­‌ها، بهره­گیری مناسب از مباحث هر دانش و مباحث بین رشته­ای مرتبط، توجه به نیازها در عرصۀ ملی و فرا­ملی، توجه به منابع بالقوۀ اطلاعاتی نظیر مطالعات تطبیقی، اسناد بالادستی، چالش­های پیش ­رو، مطالعات آینده­‌نگرانه، نظریه­‌های مطرح در عرصۀ دانش‌­ها و منابع علمی پژوهشی مورد اهتمام ویژه بوده‌­است که درجامعیت و کارآمدی طرح‌­ها موثر است.

 

 

 

پس از تجربة­های ارزشمند به‌دست آمده، نیازسنجی پژوهشی دیگر دانش‌های حوزوی مانند اخلاق، فلسفه، رجال وغیره مطابق با درختواره علوم حوزوی، با تنوع منابع و رویکردها و و بومی سازی الگوی نیازسنجی­ها­، مورد اهتمام معاونت پژوهش است.

همچنین جهت استمرار ، تکمیل، ارتقاء،  به­روزرسانی و توسعه نیازسنجی­ها در سال­های آینده، موارد زیر در دستور کار معاونت پژوهش است:

 

  1. راه‌اندازی سامانة ملی نیازسنجی پژوهشی حوزه‌های علمیه:

این کار، با هدف دست‌یابی به نرم‌افزاری جامع و تحت وب، برای استخراج نیازها و اولویت‌های پژوهشی دانش‌های حوزوی و پیگیری به­روز کاستی‌ها و نیازها در گسترة علوم دینی انجام می­شود و می‌کوشد با بهره­گیری از توان علمی مراکز پژوهشی و دیدگاه‌های صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، پل ارتباطی میان جامعه و پژوهشگران باشد.

  1. 2.اجرای نیازسنجی­های پژوهشی استانها و مناطق:

این نیازسنجی­ها با هدف دست یابی به موضوعات و مسائل پژوهشی مرتبط با مناطق و استانها و اولویتگذاری آنها و نیز دستیابی به نیازهای تحقق نظام پژوهش حوزههای علمیه استانی در دستور کار است.

 

 

 

معاونت پژوهش ­حوزه‌های علمیه، نیازسنجی پژوهشی را، گامی مهم در راهی طولانی می‌داند و بر این باور است که حل مشکلات موجود در عرصۀ پژوهش، جز با همکاری و حمایت‌های مادی و معنوی همۀ ارکان پژوهش، به سرانجام نخواهد ‌رسید. امید است، با عنایت حضرت حق و یاری حضرت ولی عصر – ارواحنا فداه- به‌زودی شاهد شکوفایی ثمرات این همدلی و همراهی فرزانگان حوزوی باشیم.

به یقین، آثار حاضر از خطا و نقصان مصون نبوده و نیازمند نقد اندیشمندانه عالمان حوزه و دانشگاه است. بنابراین، صمیمانه دست یاری ایشان را به‌گرمی فشرده و ارشادات آنها را مشتاقانه پذیراییم.

آثار منتشر شده با عنوان اولويت‌هاي پژوهشي دانش‌هاي حوزوي در پايگاه اطلاع‌رساني نيازها و اولويت‌هاي پژوهشي به آدرس www.RP.ISMC.ir ارايه شده است. با این حال با توجه مراجعات و درخواست­های مکرر پژوهشگران، مدیران مراکز پژوهشی و طلاب و فضلای محترم حوزه­های علمیه، فایل این آثار نیز در قالب pdf جهت دسترسی آسانتر در این سامانه بارگذاری می شود.

 

برای دریافت فایل کامل اولویت های پژوهشی بر روی لینک ذیل کلیک کنید

اولویتهای پژوهشی

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *