بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران با هدف اشاعه هر چه بیشتر این‌گونه اطلاعات و پیشبرد خدمات اطلاع‌رسانی به پژوهشگران با کمک به دسترسی آسان‌تر به منابع اطلاعات در وب با حضور دکتر محمدحسین امید، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایرانداک رونمایی شد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران، دکتر امید سه‌شنبه 13 مهر 1395، ضمن حضور در ایرانداک از دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران (در) به عنوان نخستین دروازه اطلاعات کنترل کیفیت شده در ایران رونمایی کرد.

دکتر امید در مراسم رونمایی از دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران (در) ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در ایرانداک گفت: فعالیت‌های پژوهشگاه جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است.

دکتر رویا پورنقی، مجری این طرح ضمن تشریح «در» گفت: در دروازه‌های اطلاعات، این کارشناسان هستند که گزینش منابع، شرح محتوا، رده‌بندی، و تولید فراداده را انجام می‌دهند تا کاربران بتوانند با سرعت به اطلاعات با کیفیت مبتنی بر وب دست یابند.

وی افزود: هم‌اکنون شمار بسیاری از پایگاه‌های داده ایرانی در وب هستند که پراکندگی و نبود درگاهی یکتا برای شناسایی آنها، کار پژوهشگران را در جست‌وجوی اطلاعات دشوار ساخته است.

پورنقی تصریح کرد: دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه از یک سو دست‌یابی پژوهشگران را به پایگاه‌های داده آسان می‌کند و از سوی دیگر به سیاست‌گذاران علم و فناوری نمایی فراگیر از وضعیت این پایگاه‌ها نشان می‌دهد.

عضو هیئت  علمی ایرنداک تاکید کرد: دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه پیوند به پایگاه‌های داده گوناگون را با مدارکی مانند پایان‌نامه‌ها،‌ رساله‌ها، مجله‌ها، گزارش‌ طرح‌های پژوهشی، کتابخانه‌های دانشگاهی،‌ و همایش‌ها در رشته‌های اصلی و فرعی فراهم می‌سازد.

پورنقی افزود: این دروازه، پایگاه‌های داده در وب را بر پایه نیاز کاربران در چارچوب‌ها و موضوع‌های کاربردی، با بهبود شیوه‌ی ارائه و کیفیت خدمات و همچنین با افزایش دسترس‌پذیری و استفاده‌پذیری به عنوان درگاهی ارزشمند برای استادان، دانشجویان،‌ و پژوهشگران بازنمایی می‌کند.

دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران، نخستین دروازه اطلاعات علمی در کشور است که با هدف ايجاد يک پايگاه اطلاعاتي بزرگ (دروازه اطلاعات) از منابع علمي، پژوهشي و فناوري ايران به عنوان منبعي ارزشمند جهت استفادۀ دانشگاهيان و پژوهشگران در داخل و خارج از ایجاد شده است و در آن راستا به شناسائي و  دسته بندي معتبرترين منابع اينترنتي در سطح کشور بنا به نياز مخاطبان در قالب‌ها و موضوعات کاربرديو بهبود شيوۀ ارائۀ اطلاعات  و بهبود دسترس­پذيري و استفاده­پذيري منابع اينترنتي و الکترونيکي در حوزه علمي، پژوهشي و فناوري پرداخته است.

در پایان دکتر امید از بخش‌های مختلف ایرانداک دیدن کرد و با سایر فعالیت‌های آن آشنا شد.

محققان ازین پس می‌توانند برای بهره‌برداری از این دروازه به Dar.irandoc.ac.irمراجعه نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *