بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار پژوهشی
  • |
  • حوزه با ابزارهای جدید پژوهش و تبلیغ می‌تواند جلوی هجمه‌های دشمن بایستد

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه به نقل از خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدمحمد غروی، دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه،  در دومین جشنواره علامه حلی استان قم که در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفا برگزار شد با تقدیر از آثار پژوهشی طلاب جوان اظهار داشت: در هر رشته‌ای باید روش علمی تحقیق و پژوهش رعایت شود تا نتیجه فعالیت به صورت روشمند و اصولی باشد.

وی با اشاره به سیر تهاجمات مختلف دشمنان علیه اسلام و انقلاب تصریح کرد: در بسیاری از شبهه افکنی‌ها و تهاجمات علیه اسلام ناب،‌ مدعیان اسلام و اسلام‌نماها حضور دارند و در شبکه‌های مختلف به بمباران اعتقادی مخاطبان می‌پردازند.

آیت‌الله غروی افزود: در طول تاریخ هیچ‌گاه به این اندازه هجمه علیه اسلام نشده است چنان که امروز دشمنان با ابزارهای پیشرفته از تمام توانشان برای نابودی اسلام استفاده می‌کنند و در مقابل هیچ وقت به این اندازه، موقعیت و ابزار برای تبلیغ  دین، اخلاق و معنویت فراهم نبوده است که باید حوزه علمیه برنامه‌ریزی دقیق تر و بهتری داشته باشد.

وی با توجه به تحولاتی که به برکت انقلاب اسلامی در جهان صورت گرفته است یادآور شد: اگر عالمان واقعی از ابزارهای امروزی استفاده کنند و مکتب اهل بیت(ع) را تبلیغ کنند مردم جذب می‌شوند و به اسلام‌های ناقص و قلابی داعش‌‌ و تکفیری‌ها گرفتار نمی‌شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ثبات و امنیت جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: با وجود برخی مشکلات؛ ثبات، امنیت و دستاوردهای فراوانی که در نظام اسلامی وجود دارد به برکت علما، رهنمودهای امام خمینی(ره) و تدبیر و مدیریت رهبر معظم انقلاب است.

وی تحقیق، پژوهش و قلم زدن را هنر بزرگ محققان دانست و افزود: طلاب جوان باید این ظرفیت را در خودشان ایجاد کنند زیرا شاید کسی در سطح بالای علمی باشد اما نتواند مقالات علمی و روشمند ارائه کند چنان که امروزه برای مقالات علمی بیشتر از کتاب حساب باز شده است.

آیت‌الله غروی به ابزار جدید پژوهش در این زمان اشاره کرد و گفت:‌ امروزه برای فعالیت‌های پژوهشی به این امکانات احتیاج داریم اما نباید به این ابزار قانع باشیم بلکه محقق باید سابقه، لاحقه، تکراری نبودن و نقص‌های پژوهش‌ را ارزیابی کند.

وی با تأکید بر تازه بودن تحقیق‌ها ابراز داشت: برخی اصول در پژوهش‌های دینی ثابت و مسلم است از این‌رو نواندیشی و تقریرهای جدید باید با حفظ اصالت‌ها صورت بگیرد تا به بدعت و ایجاد شبهه نیانجامد.

دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در حوزه علمیه یادآور شد: بسیاری از طلاب و اساتید حوزه علمیه از فعالیت‌های پژوهشی حوزه علمیه اطلاع ندارند از این‌رو معاونت‌های مختلف حوزه باید به معرفی این دستاوردها اقدام کنند.

وی گفت: تحقیق‌ و پژوهش در هر رشته‌ای روش خاصی دارد و فقط یک فعالیت علمی، ترویجی محسوب نمی‌شود از این‌رو باید تحقیق در هر علمی به روش خودش صورت بگیرد و از اتقان لازم برخوردار باشد.

آیت‌الله غروی با اشاره به جایگاه علم و عالم در آیات و روایات خاطرنشان کرد: طبق روایتی از امام جواد(ع)؛ خداوند در میان بندگان، اهل علم را جانشینان رسولانش قرار داده است که بر گمراهی جاهلان شکیبا باشند و آنها را به سوی خداوند هدایت کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *